• Äldre 9 Mar 19:42
    3939 visningar
    22 svar
    22
    3939

    Er veckomatsedel?

    Är det någon som skulle vilja dela med sig av sin veckomatsedel?

    Själv känner jag att jag skulle behöva lite inspiration och lite nya maträtter att varva med :)


  • Svar på tråden Er veckomatsedel?
  • Äldre 10 Mar 19:28
    #11

    Vi gör alltid matsedel. Det är praktiskt och gör det enkelt att storhandla. Vi försöker att äta så mycket hemmaodlat/uppfött och hemmajagat som möjligt och då kan det bli lite säsongsbetonat emellanåt

  • Himla
    Äldre 11 Mar 19:26
    #12

    Eftersom alla barn numer är utflugna så blir det vad vi har hemma eller vad som faller oss in. De senaste dagarna har det blivit pasta carbonara, kalvlever angleise, pulledpork, kokt torskfile med hemrörd fisksås och grönsaker, fetaost paj med broccoli, ätit ute indiskt en dag och spareribs en annan, och i dag blev det persisk sommarsallad med fetaost i samt grillad kyckling. Jag är bra på att leta extrapriser och att laga god mat från grunden ,vilket jag tycker är viktigt, men jag avskyr att handla... Det är så trååååkigt :)

  • Äldre 11 Mar 20:10
    #13

    idag blev det kotlettrad, tror jag, med potatissallad. Inte kletsallad utan kall tärnad potatis, soltorkade tomater, purjolök, rödlök, fetaost och ruccola.

  • Äldre 20 Mar 12:51
    #14

    Puff puff, nu behöver jag lite mer matinspiration. Någon har fler veckomatsedlar eller maträtter att dela med sig av? :)


  • Ami
    Äldre 20 Mar 13:14
    #15

    Vi har ätit/ska äta följande denna vecka:

    Vitling med potatismos och dillsås
    Chicken Tikka masala med hembakat naanbröd
    Tonfiskpasta
    Fläskfilégryta med chorizo
    Vegetarisk lassagne
    Spaghetti och köttfärsås

    :)

  • Äldre 20 Mar 15:09
    #16

    Den här veckan har vi varit slöa och borta och runt och flängt, så det blir inte så mycket lagad mat.. bara en "hoki relish" med pärlcouscous (hoki-receptet är från Tasteline) och idag blir det en tomatsoppa med risoni och mozzarella (från ICA). Skriva matlista för veckan är kanon tycker jag, även om det är lite svårt ibland! ICA:s billiga-veckan-recept är favoriterna, mest för att det ofta är snabblagade recept med inte en miljard ingredienser..

  • Äldre 20 Mar 18:44
    #17

    Åter igen... citygross lägger ut alla sina recept! Även om man inte vill köpa matkasse så har du en fantastisk receptbank med färdigkomponerade veckomenyer! 

    Denna vecka har vi ätit:
    Burritos med majs- och tomatsalsa
    Stuvade makaroner med ugnsgratinerad falukorv
    Laxgryta (eg. soppa) med kokt potatis

    Sen har vi kvar

    kycklingburgare
    strimlad skinka med curry 

  • Äldre 21 Mar 08:51
    #18

    Ja, jag kikar recept på många olika sidor, men det är alltid kul att höra vad andra ska äta. Det bör ju vara gott ;)

    Ami - Hur gör du din vegetariska lasagne? :) 


  • Ami
    Äldre 21 Mar 11:15
    #19
    daniiel skrev 2014-03-21 08:51:13 följande:

    Ja, jag kikar recept på många olika sidor, men det är alltid kul att höra vad andra ska äta. Det bör ju vara gott ;)

    Ami - Hur gör du din vegetariska lasagne? :) 


    Den är jättegod! Du behöver:

    2st purjolökar
    1 st gul lök
    4 st tomater
    1/2 dl tomatpuré
    1 st grönsaksbuljong
    2 1/2 dl matgrädde
    salt, peppar, vitpeppar och torkad basilika
    lassagneplattor
    500g keso
    2 dl riven ost

    Sätt ugnen på 225 grader.

    Skär upp purjolöken och gullöken och fräs i en panna, tillsätt sedan uppskuren tomat, tomatpuré, buljongen, grädden och kryddorna (snåla inte med basilikan ;)
    Låt koka upp. Ta fram en ugnsäker form och varva lassagneplattor, sås och keso, toppa med riven ost allra sist. In i ugnen ca 30 min. Servera med stor sallad!
  • Himla
    Äldre 21 Mar 23:16
    #20
    Ami skrev 2014-03-21 11:15:54 följande:
    Den är jättegod! Du behöver:

    2st purjolökar
    1 st gul lök
    4 st tomater
    1/2 dl tomatpuré
    1 st grönsaksbuljong
    2 1/2 dl matgrädde
    salt, peppar, vitpeppar och torkad basilika
    lassagneplattor
    500g keso
    2 dl riven ost

    Sätt ugnen på 225 grader.

    Skär upp purjolöken och gullöken och fräs i en panna, tillsätt sedan uppskuren tomat, tomatpuré, buljongen, grädden och kryddorna (snåla inte med basilikan ;)
    Låt koka upp. Ta fram en ugnsäker form och varva lassagneplattor, sås och keso, toppa med riven ost allra sist. In i ugnen ca 30 min. Servera med stor sallad!
    Åh den ska jag göra i helgen. Är inte vegetarian men gillar att äta mer vegomat och mindre kött trots att jag verkligen älskar kött:
  • Äldre 21 Mar 23:47
    #21

    Igår: Tacos
    Idag: Thaimat. Kyckling, paprika, rödlök och champinjoner i nu vad den heter... Från Thaihyllan i matbutiken iaf. Pluss nudlar. Det sorgliga när man äter Thaimat i Serige är att det dyker inte upp några palmer eller sandstrand ;) Men längtar jag tillbaka till Thailand? Ja!

    Imorgon: Pulled pork...lite osker vad det blir till. Sallad så klart men sen vet jag inte. 

  • Himla
    Äldre 22 Mar 00:20
    #22

    Måndags: lammracks med rostade grönsaker och tzatsiki
    Tisdags: merguez i pitabröd med couscoussallad och youhghurt dressing
    Onsdags: sushi
    Torsdag: hemlagad indisk gryta med bla koriander, spenat,paneer....
    Fredag: varma mackor med salami, tonfiks o musslor

Svar på tråden Er veckomatsedel?