Nu ska jag berätta vad jag gjorde.
Jag hittade en kille som sålde diamanter på Blocket. Hade jättemycket mailkontakt och telefonkontakt med killen. Han var himla trevlig och allt kändes jättebra.
Efter ett par dagar mötte jag och min sambo upp killen i Kista Centrum. Vi fick se de stenar han hade med sig och vi pratade vidare om var stenarna kom ifrån osv... Han kändes verkligen ärlig.
Efter ytterligare ett par dagar mötte jag ensam upp honom och vi gick tillsammans till en pantbank i Stockholm.
På pantbanken satte sig killen på en av stolarna och jag gick fram till tjejen i kassan. Jag fick låtsas att jag ville lämna in diamanten och undrade därför vad den var värd.
Det visade sig att stenen var klar och fin (VS1) MEN den var gulare i färgen än vad killen uppskattat och skrivit i sin Blocket annons.
killen ville ha 18.000:- för stenen och Pantbanken erbjöd mig 5000:-.
Som ni förstår köpte jag aldrig stenen. Jag sa till killen när vi kom utanför affären att jag inte längre var intresserad.
Han var fortfarande mycket trevlig och tyckte det kändes konstigt att dom sagt att den var gul.....
Mitt tips till dig alltså.. Om möjligheten finns. Möt upp säljaren och känn av personen. Spela ett litet skådespel på en pantbank eller liknande och få en oberoendes omdöme.
Lycka till!!!