• Petra01

Är den för billig?

Jag tänkte bara höra med alla ringfantaster här om ni tror att ringen jag hittat är för bra för att vara sann. Det är en briljant slipad solitär på 1,20c vs och f-g i färg. Den har exellent cut och polich är fattad i en dubbelskena av platina och kostar 25000. Jag är inte jätteinsatt i diamantdjugel men låter det inte billigt?

• Svar på tråden Är den för billig?
  • SandraElisabet

ps. Det är värt att titta på klippet även om det är långt.

• just

Nä, det låter för billigt för att vara sant.
    Och jag kände stopp direkt när du skrev att han inte kan ge ett intyg på stenen. Alla riktiga diamanter har ett intyg från något institut. Och har själva papperslappen med intyget försvunnit så finns ju numret ingraverat i diamanten och då borde försäljaren kunna ge dig det numret och därmed går det att kolla upp om infrmationen stämmer.

Men även om ringen är från USA så är det för billigt. En så stor brilliant kostar betydligt mer, vart i världen du än köper den.
    Det är min subjektiva åsikt iaf.

• Petra01

Den är inte behandlad enligt honom. Han säger att han har intyg ifrån en guldsmed, och att äkthetsintyg följer.

• jessi85
    just skrev 2014-03-04 11:18:30 följande:
    Nä, det låter för billigt för att vara sant.
    Och jag kände stopp direkt när du skrev att han inte kan ge ett intyg på stenen. Alla riktiga diamanter har ett intyg från något institut. Och har själva papperslappen med intyget försvunnit så finns ju numret ingraverat i diamanten och då borde försäljaren kunna ge dig det numret och därmed går det att kolla upp om infrmationen stämmer.

Men även om ringen är från USA så är det för billigt. En så stor brilliant kostar betydligt mer, vart i världen du än köper den.
    Det är min subjektiva åsikt iaf.
    Njaa alltså om man köper vintagesmycken så finns det inte alltid intyg, jag köpte tex. en diamantring som tillverkats på 40-talet och där fanns inget intyg. Jag chansade när jag köpte den och fick den värderad av en värderare, diamanten var äkta. Om den hade varit fejk hade jag sett det som lärpengar... jag var beredd på det. Men min ring kostade betydligt mycket mindre än 25 000, men sådana summor vill man ju veta vad man får.
  • Petra01

Jo, det är just det. Även om den är billig för sin storlek om allt nu stämmer så är ju 25000 mycket pengar. Jag har frågat efter id nummer, men det är ju inte säkert att det finns om det är en äldre diamant. Min magkänslan säger att det är ett fynd, men förnuftet säger att den är för billig för att vara sann.

• Sandra01

Nu vet inte jag om jag missat infon... Men var har du hittat den? Är det via utländsk hemsida, tradera, butik....?
    Förstår om du inte vill kasta ut infon så att du riskerar att någon annan köper den :) men, har du någon text om stenen som man kan läsa....?
    Tänker så att det inte finns nån liiiiiiten detalj som säljaren sen kan hävda att han varit ärlig om...
    Förstår du hur jag menar?
    Jag sökte tidigare runt vääääldigt mycket på e-bay och efter lång tid av efterforskning så insåg jag att alla dom där stora stenarna hade någon typ av behandling. Men, det stod inte klart och tydligt utan det var nån liten kort förkortning bara som jag till slut insåg (efter googling) betydde behandling.

Sen har jag tittat mycket på secondhand ringar och DÄR kan man verkligen göra fynd!

Men, egentligen... vem bryr sig... Bara för att man går till en smed som säger saker och ting... Vem vet om det är sant?
    Bara för att stenen kostar 50 lax och ska vara "oerhört fin i färgen och slipningen" kanske inte det betyder att det är sant... Vem ser skillanden? Inte jag i alla fall :)

Ooops, nu kanske jag är ute på hal is (förlåt alla smeder :/ )

• Petra01

Toppkvalite 1,20carat enstens diamant dubbelring i platina 950,dubbelring med 1st slät och 1st med 1,20carat brilliant slipad diamant i bästa kvalite med exellent cut och polich färg F-G topp wesselton klarhet VS1 helt klar med otrolig glans och glitter måste ses,båda ringarna i massivt platinium stämplade 950,storlek 6,5(ca17mm)kan lätt justeras vikt ca 5gram

• Kalaspinglan

Tja, har du råd att i värsta fall förlora 25 000 om ringen inte visar sig vara vad du tänkt dig är det väl bara att slå till.

Har du inte råd att förlora 25 000 tycker jag du ska leta vidare.

Jag tycker det låer vääääldigt billigt, speciellt som platinan i sig själv är en dyr metall - dyrare än guld.

Jag vet inte så mycket om diamanter, men det lilla jag kan säger att den där ringen är FÖR billig. En toppsten i den där storleken, med ring för 25 000, nej det är för bra för att vara sant.

I vilket land finns ringen?

• Sandra01

Nu ska jag berätta vad jag gjorde.

Jag hittade en kille som sålde diamanter på Blocket. Hade jättemycket mailkontakt och telefonkontakt med killen. Han var himla trevlig och allt kändes jättebra.

Efter ett par dagar mötte jag och min sambo upp killen i Kista Centrum. Vi fick se de stenar han hade med sig och vi pratade vidare om var stenarna kom ifrån osv... Han kändes verkligen ärlig.

Efter ytterligare ett par dagar mötte jag ensam upp honom och vi gick tillsammans till en pantbank i Stockholm.

På pantbanken satte sig killen på en av stolarna och jag gick fram till tjejen i kassan. Jag fick låtsas att jag ville lämna in diamanten och undrade därför vad den var värd.

Det visade sig att stenen var klar och fin (VS1) MEN den var gulare i färgen än vad killen uppskattat och skrivit i sin Blocket annons.

killen ville ha 18.000:- för stenen och Pantbanken erbjöd mig 5000:-.

Som ni förstår köpte jag aldrig stenen. Jag sa till killen när vi kom utanför affären att jag inte längre var intresserad.

Han var fortfarande mycket trevlig och tyckte det kändes konstigt att dom sagt att den var gul.....

Mitt tips till dig alltså.. Om möjligheten finns. Möt upp säljaren och känn av personen. Spela ett litet skådespel på en pantbank eller liknande och få en oberoendes omdöme.

Lycka till!!!

• anneliB

Jag läste om dina funderingar och kanske kan tipsa dig. Du skriver inte var du hittat ringen mer än att den är från USA. Om detta vore ett klipp då skulle den här killen kunna sälja ringen lätt i USA. Om det är en privatperson eller en pantbank så har du inga garantier för att den är det han lovar dig och inga garantier att du får något. Då är 25.000 tusen väldigt dyrt. Om det är ett företag och det är en fin sten så skulle den absolut komma med ett certifikat, det är det vanligaste i USA. Annars så skulle han erbjudit sig att låta GIA skriva ett. Att en guldsmed skriver ett intyg är ingenting värt. Dels kan du inte kolla vem det är och guldsmeder saknar utbildning i att gradera diamanter. I värsta fall kan ringen vara stulen, eller behandlad och utan riktigt värde, förekommer ofta i USA, Det finns också fakediamanter som cubic zirconia eller mossainit m flera..Har han mycket smycken så låter det skumt.

Jag träffade min man i New Yourk och tittade mycket på smycken när vi bodde där. Gick även i antikskola där vi fick lära oss lite av varje bla diamanter. Han kände någon i en butik, men det kändes som att alla var oseriösa och väldigt "säljiga" jämfört med Sverige. Det finns en gata där alla guldsmedbutiker låg på rad. Amerikanerna köper så stora stenar som möjligt och struntar i kvaliteerna. Till slut valde vi att beställa ringar när vi var hemma i  Sverige på semester och är väldigt nöjd och min man också även om han är amerikan.

Hoppas att du hittar något seriöst och bra alternativ, kanske via ett auktionshus för smycken, de är duktiga!

Svar på tråden Är den för billig?