• Vaniljljus

    Handla inte hos albrekts

    Jag vill bara dela med mig av tråkiga erfarenheter av albrekts guld där vi köpte min förlovningsring, en vitguldsring med diamanter. Inte långt efteråt började ringen gulna, jag misstänkte att det inte skulle vara så men hoppades att det var ett stegpå vägen på mot att ringen skulle gråna som ju vitguld gör. Men ringen blev gulare och gulare och jg förstod att det inte stod rätt till. När det var dags att se ut en vigselring gick vi till olika "riktiga" guldsmeder och det dröjde ju inte länge förrän de bekräftade att ringen inte höll måttet, för lite Palladium (som ju är en dyr metall) i. Vi åker upp till albrekts och säger att vi inte är nöjda och undrar vad de har för förslag varpå butikschefen säger att hon ska kontakta huvudkontor och återkomma inom ett par dagar. Vi var tydliga med att vi gärna vill behålla stenarna(affektionsvärdet) och sätta i en bättre skena. Efter 1,5 vecka ringer jag upp (för andra g) och möts av en totalt nollställd service, inga ursäkter eller någon förståelse för att det känns tråkigt för mig som kund. Vad hon erbjuder? Att jag får lämna tillbaka min förlovningsring och köpa en ny likadan. Eftersom de hunnit öka priset på den så ska jag dock även betala en mellanskillnad på 1500 kr. Jahapp... Det kommer inte att hända. Vad jag förstått av de guldsmeder jag pratat med så har albrekts och guldfynd helt enkelt sämre kvalitet på vad de säljer plus att de har låg kunskap om smycken i allmänhet. Den fattningen som jag hr kring stenarna i förlovninfsringwn rekommenderas inte till en ring som ska bäras varje dag livet ut, det har de flesta guldsmeder upplyst mig om men det var givetvis inget vi fick höra när vi köpte den på albrekts. Tråkigt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-10 14:00
    Vill bra lägga till att jag valde att be om att få reklamera ringen och har nu fått grönt från albrekts centralt. Deras regionchef som jag varit i kontakt med har varit tillmötesgående och vänlig och jag har inga grudges gentemot albrekts som kedja längre om än jag kanske drar mig för att köpa vitguld där fler gånger. Det är tråkigt att lämna ifrån mig min förlovningsring men den är trots allt ett materiellt ting och huvudsaken är att kärleken den symboliserar består :)

  • Svar på tråden Handla inte hos albrekts
  • Vaniljljus

    Snack för ditt svar och dina synpunkter, miss tc! Visste inte att det fanns en rangordning mellan butikerna på det sättet, Hallbergs är smycka nuförtiden va? Jo,de nämnde rhodinering och det kände vi till sen innan så det var inget problem. Jag kan dock tycka att även det "grå" vitguldet är väldigt vackert! Det är ju precis det du skriver som jag är orolig för, att jag ska få en ny i samma"kvalitet". Känns som en chansning!

  • Helenis

    Vad tråkigt att höra. Att de är så oproffesionella i kundbemötandet är verkligen beklagligt.
    Våra förlovningsringar är från Guldfynd. De är bara 9 karats guldringar men från schalins. Kan också känna att de inte har hundra koll, även om de var vänliga och så. Min vigselring skall jag beställa från Nordstans Guld som nämndes innan som jag fått tips om att de skall vara bra.

    Kan du inte få lämna tillbaka ringen helt och hållet och köpa en likadan som killens någon annanstans? Är det fel på den borde de inte kunna neka dig att lämna tillbaka den. Jag tycker även det är konstigt att du skall behöva betala en mellanskillnad för exakt samma ring och när det dessutom var fel på den.. Det hade ju varit en annan sak om du ville ha en annan ring.. tycker du skall kontakta konsumentverket..

  • MissTC

    Dom tillhör alla samma koncern.. Men smycka tillhör inte dom så det är en egen butik =)

    Aa tyvärr kommer du få samma vara, och då även med nya stenar =(

    Jag köpte min ring på guldfynd, deras palladium halt låg när jag köpte min på 13% men idag är den högre.
    Medans schalins ligger på 16% ? tror jag.. vilket gör att deras ringar håller bättre kvalité. Men schalins har inget med att göra med butikernas ordinarie sortiment. Så nu vet jag inte exakt men jag antar ju att albrekts har lägre halt. Googla =)

    Jag själv gillar inte alls den gråaktiga nyansen som min ring får (har nu inset att jag nog inte var i mina sinnes
    fulla bruk när jag valde vitguld till förlovningsringen) så väljer nu rött till vigselringen.

    Möte en gång en tjej som hade köpt sin ringa på albrekts och som inte hade en aning om hur vitguld fungerar, efter bara tre månader var den helt röd på undersidan av ringen. Stackarn säger jag bara, hon va inte glad =/

    Tror man brukar säga att du ska inte gå under 14% men kanske är även högre?

    Du kanske ska fundera på en palladium ring istället?  men där får du googla =) De materialet är inte min starka sida, men tror det är lite gråare, och kanske något för dig då om du gillar det =)

  • MissTC
    Helenis skrev 2014-02-26 22:59:09 följande:
    Vad tråkigt att höra. Att de är så oproffesionella i kundbemötandet är verkligen beklagligt.
    Våra förlovningsringar är från Guldfynd. De är bara 9 karats guldringar men från schalins. Kan också känna att de inte har hundra koll, även om de var vänliga och så. Min vigselring skall jag beställa från Nordstans Guld som nämndes innan som jag fått tips om att de skall vara bra.

    Kan du inte få lämna tillbaka ringen helt och hållet och köpa en likadan som killens någon annanstans? Är det fel på den borde de inte kunna neka dig att lämna tillbaka den. Jag tycker även det är konstigt att du skall behöva betala en mellanskillnad för exakt samma ring och när det dessutom var fel på den.. Det hade ju varit en annan sak om du ville ha en annan ring.. tycker du skall kontakta konsumentverket..
    Fel kan man igt inte säga att det är på den, för det är den halten dom har i sina ringar =/
  • jools

    Tyvärr är det ju samma skillnad på ringar som det är på andra varor du köper i oilka butiker.

    Man begär väl sällan samma kvalité på en matvara om man köper Willys egna märke (säg skinka)  än om man köper en skinka i charken på en saluhall?
    Eller samma med skor- vem tror att det är samma kvalité på skopunkten som på mer fina/dyrare skoaffärer?

    I bägge fallen jag nämnde finns det ju butiker/varor  därimellan som är ok, bra och väldigt bra.

    Med det exemplet vill jag bara belysa hur märkligt jag kan tycka det är att man tror att får samma vara i en "billig" guldaffär som i en dyr. Klart att det egna märket i en billig kedja har sämre kvalité. Guld och diamanter har ett visst pris, och är kostnaden väldigt mycket lägre än andra, jag då ska man nog ta sig en funderare och inte tro att man får samma produkt som om man lägger lite mer pengar. Då får man en sämre diamant, sämre guld och en sämre fattning.

    Ring är ju en så stor utgift ändå, och jag har med glädje lagt lite extra och fått en handgjord ring, där jag kan gå in och få fantastisk service dagligen. Sen förstår jag att alla inte har möjlighet till det.
    Men om jag var du trådstartaren skulle jag lägga extra pengar och få den ordentligt fixad!
    Lycka till!

  • Trattkantarellen

    Jag har en schalinsring (köpt på nordstans guld), tvåfärgad i hälften vitguld och hälften gulguld. Har haft den i ca 10 månader nu, tycker bägge metallerna har hållit sig mkt fina.

  • Vaniljljus

    Joomla: visst är det så. Vi var dock inte så insatta i detta med kvalitetsskillnader på smycken när vi köpte våra förlovningsringar, trodde ungefär att guld är guld och albrekts är en stor och etablerad kedja. Dock kostar ringen 7500, vilket är ungefär på samma nivå som liknande ringar på "bättre" ställen så särskilt billig tycker jag ändå inte att den är. Nu när det är dags för vigselring harvi en helt annan syn på det hela och ställer mycket fler frågor till butikerna! Vi har lärt oss! :)

  • jools

    Vaniljljus:

    Nä, det var ju verkligen inte det billigaste.

    Det svåra är ju att man oftast inte köpt ringar förr... andra varor lär man sig kanske av sina felköp, men den marginalen har man ju inte riktigt med ringar, tyvärr. Och det handlar ju mkt om affektionsvärdet, man vill ju inte byta ut sin ring hipp som happ.

  • jead

    Har köpt min ring i vitguld från Albrekts i år, men hade turen att få den i deras nya förbättrade kvalité med högre palladiumhalt. Skulle det vara några problem sa de att det bara var att ringa så skulle de lösa det till mig. Tycker jag har blivit bra bemött i alla butiker jag varit i så det är verkligen tråkigt att alla inte får samma.


     

  • jead

    Och den nya halten ligger på strax över 15% säger de! Glömde skriva det innan!


    Och rekomendationen är inte under 14%.


    Så om du köper en ny nu, så står mellanskillnaden på den förbättrade kvalitén! :)

  • junibruden89

    Jag hade gått till T. Snarberg guldsmedjan och gjort om den istället troligen gör inte albrekts om den gratis ändå. Men guldsmedjan är kanonbra

  • Vaniljljus

    Tack för alla svar. Vi kommer preci som juni Bruden skriver att gå till snarbergs istället. Han använder en högre palladiumhalt och ska även göra vigselringen, på så kommer ju båda ringarna att vara lika i vitguldet och inte skilja i färg framöver när de mattas. Jag vill gärna ha 16 % Palladium eftersom det är vad de flesta guldsmeder sagt att det ska vara. Nu ska det förhoppningsvis bli gjort ordentligt! :)

  • jead

    Ska du smälta ner din förlovningsring och bygga upp den igen med mer palladium eller köpa en helt ny?

  • Vaniljljus

    Vad jag förstått så går det inte att bara tillsätta mer Palladium så de kommer att behöva göra en helt ny ring tyvärr. Hoppas att du är nöjd med din och eftersom du pratat om det med albrekts vid köpet verkar de ju bara reko i din stad :)

  • Stjärna

    Kanske lite off topic men.. Följande står på schalins hemsida:

    "Schalins Ringar är dessutom leverantör av förlovningsringar och vigsel/alliansringar till guldsmedsbutikerna Guldfynd, Albrekts och Hallbergs. Där finner ni speciellt utvalda modeller för dessa butiker. "
    www.schalins.com/om-schalins/

    Tycker det kan vara bra att veta eftersom en del ringar  hos till exempel Guldfynd och Albrekts ser ut som "vanliga modeller" från Schalins.

    Lycka till! 

     

  • Stjärna
    Stjärna skrev 2014-03-06 21:52:06 följande:
    Kanske lite off topic men.. Följande står på schalins hemsida:

    "Schalins Ringar är dessutom leverantör av förlovningsringar och vigsel/alliansringar till guldsmedsbutikerna Guldfynd, Albrekts och Hallbergs. Där finner ni speciellt utvalda modeller för dessa butiker. "
    www.schalins.com/om-schalins/

    Tycker det kan vara bra att veta eftersom en del ringar  hos till exempel Guldfynd och Albrekts ser ut som "vanliga modeller" från Schalins.

    Lycka till! 

     
    Säger inte att de är sämre, bara annorlunda mot de andra :) 
Svar på tråden Handla inte hos albrekts