• Anonym (ledse­n)
    Äldre 26 Feb 14:11
    5198 visningar
    21 svar
    21
    5198

    Dålig stämmning på BT

    Jag är faktiskt ganska ledsen över den negativa stämmningen som kommit över BT de senaste( 2-3?) månaderna. Jag har hängt här i över ett år och inte alls märkt av det förrens nu. 

    Det slängs ut moralkakor till höger och vänster och uppenbarligen går det inte att göra något rätt när det kommer till äktenskapet. Man ska inte ha en stor fest men man ska inte springa iväg heller, det är inte bra om man har varit tilsmmans i 11 år och inte heller i ett år. Man får inte vara under 25 och inte för gammal. Man ska ha varit gift tidigare eller så ska man inte det. Man kan absolut inte ta någonting för givet överhuvudtaget, man får inte se fram emot bröllopet, vardagen måste finnas för att äktenskapet ska vara bra men det får inte bli slentrian. 

    Mång av er kanske ine blir påverkade, men jag är faktiskt en sådan som tar saker och ting ganska personligt vilket är lätt att göra när många av de trådar jag läs i på sistonde har attityder som "omoget" "väx upp" "lägg ner" "sök psykologhjälp" "sluta vara en bortskämd prinsessa" är bara lite av de jag anser personliga påhoppen som florrat i olika trådar. 

    Jag känner personligen att jag själv blir väldigt negativ när jag hela tiden måste ställa mig i försvarställning inom olika trådar, jag menar nu kan man inte ens gilla sin ring eller klänning eftersom det är för ytligt. 

    Personligen tycker jag att det är väldigt tråkigt att slänga runt sig skilsmässostatistik när vi är här inne för att få tips om de bästa sätten att spara pengar eller vilken färg som matchar bäst till temat. "men du behöver inte läsa dem" nä men det är klart att om den ligger på förstasidan på forumet att man endå i begränsad mån får ta del av tråden.

    Jag kanske bara är mer påverkad än andra men jag tycker faktiskt att det måste till en ändring för att lätta upp denna stämmning.

    Har jag rätt/fel?
    kan vi inte komma överens över vissa förhållningregler (jag är medveten om att det finns men uppenbarligen följs de inte så bra)eller liknande för att undvika detta? BT är ju faktiskt ett roligt forum där jag träffat många bra människor att disskutera med :)

  • Svar på tråden Dålig stämmning på BT
  • Äldre 7 Mar 18:56
    #11
    TheD skrev 2014-02-26 17:14:05 följande:
    Jag kan inte påstå¨att jag har märkt något speciellt. men vissa tycker på en gång att det blir dålig stämning när folk säger det man känner. Ställer en person en fråga i forumet ja då får du också tåla svaret. Gör man inte det så skippa frågan. Möjligtvis omformulera den osv...
    Håller med om detta
  • Äldre 7 Mar 19:25
    #12

    Jag tillhör BT-veteranerna här då jag hängt här i 12-13 år , och spänningar finns det lite då och då. Ni skulle varit med från början här , då var diskussionerna höga och redaktionen slet sitt hår i frustration dagligen i tråd efter tråd. Vi var många som blev avstängda - inte för taskiga svar - utan för tjafset som blev när vi ilsket försvarade varandra och rätten till att diskutera vad vi ville. 
    Vi var ett gäng nattugglor som fick fjädrarna plockade ett antal gånger.  Men den tiden är förbi och nu har BT blivit mindre och i mitt tycke väldigt tråkigt och ganska stillsamt. Tidigare var sajten större o livligare.  
    När systersajten Familjeliv startades vallfärdade vi många dit in och fortsatte diskussionerna även om en del av oss valde att vara här också .

    Jag kan ju tycka att det är ju inte riktigt vi som skriver här som ska beskyllas om nån tar saker o ting personligt. Man kan inte tassa på tå för alla överallt - då blir det till sist ingen som skriver något alls och möjligen då bara ett enda långt "jaa" på svaret om ditten o datten. För man vågar inget annat.  

    Vill man ha ett ärligt svar så får man tåla att man också får det.  

    Den som skriver inlägg och trådstart får väl däremot kanske lägga extra fundering på HUR man formulerar sig , samma fråga kan skrivas på många olika sätt. Svaren kan skrivas på många olika sätt och med olika tonlägen.
    Man behöver ju inte vara oförskämd bara för att man svarar ärligt på en fråga.

    Och det här är ett diskussionsforum, det finns kategorier för allt.  Även dom djupare bitarna som juridik , ekonomi, relationsproblem och massa annat , då får man diskussioner som INTE handlar om ringar, färgval och klänningar.   Det får man tåla.  Eftersom allt ingår i ens förhållande och äktenskap.   Alla gifter sig av sina egna privata skäl. 

  • Äldre 9 Mar 09:16
    #13

    Vet inte om det har blivit dålig stämning, däremot har det blivit ett forum som delvis inte har med bröllop att göra! Och då är det kanske inte konstigt att människor som är här för bröllopet reagerar negativt på trådar som "min pojkvän bvill separera" " han är otrogen"  " inget sex på...." etc etc

  • drömpr­insens­fru
    Äldre 9 Mar 10:30
    #14

    Jag har hängt här med jämna mellanrum ett par år. Vi gifte oss 2011 så det är ju ett tag sedan
    Jag tycker att ibland blir det tyvärr en del tjafs och som någon redan skrivit så verkar det komma i omgångar, jag vet inte varför.

    Jag tycker att det är jättetråkigt när någon tar illa vid sig men ibland kan jag uppleva att så fort man inte håller med så tas det personligt och som ett påhopp. Självklart ska de som svarar i en tråd tänka på hur de formulerar sig men detsamma gäller den som startar tråden. Om den som startar tråden skriver att h*n vill ha ärliga svar, ja då kommer det ärliga svar, man ska helt enkelt räkna med att alla kommer inte att hålla med.
    Om man vill ha råd och/eller ärliga svar så ska man skriva det men vara beredd på att folk har olika åsikter, precis som i verkliga livet. Sen finns tyvärr de som verkar ha svårt att formulera sig eller som verkar gömma sig bakom anonymitetsfunktionen för att kunna vara lite för hårda, nästan elaka och nedvärderande och det är helt galet. Om man upplever att en tråd håller på att spåra ur så ska man anmäla det. Det har jag gjort flera gånger och ibland får jag gehör för det, ibland inte, men oavsett så har jag då i alla fall försökt bidra till att forumet är hyfsat trevligt.

    För övrigt är det så att om man skriver med stora bokstäver och använder uttropstecken så kan det tas som att man "skriker" och om det är uttropstecken och/eller stora bokstäver i rubriken och/eller i trådstarten så framstår trådstartaren som lite aggressiv och då är det inte så konstigt om svaren blir därefter.
    Jag har ett par gånger sett att exempel på att rubriken avslutas med frågetecken och uttropstecken alltså att trådstartaren "skriker sin fråga" och sen är det samma visa i trådstarten med uttropstecken och även stora bokstäver och sen svarar folk i samma stil och sen tar trådstartaren illa vid sig och det tjafsas i tråden och då har ju trådstartaren faktiskt anlagt tonen redan från början.

  • Äldre 9 Mar 12:10
    #15
    drömprinsensfru skrev 2014-03-09 10:30:00 följande:
    Om den som startar tråden skriver att h*n vill ha ärliga svar, ja då kommer det ärliga svar, man ska helt enkelt räkna med att alla kommer inte att hålla med.

    Om man vill ha råd och/eller ärliga svar så ska man skriva det men vara beredd på att folk har olika åsikter, precis som i verkliga livet. Sen finns tyvärr de som verkar ha svårt att formulera sig eller som verkar gömma sig bakom anonymitetsfunktionen för att kunna vara lite för hårda, nästan elaka och nedvärderande och det är helt galet. Om man upplever att en tråd håller på att spåra ur så ska man anmäla det. Det har jag gjort flera gånger och ibland får jag gehör för det, ibland inte, men oavsett så har jag då i alla fall försökt bidra till att forumet är hyfsat trevligt.

    För övrigt är det så att om man skriver med stora bokstäver och använder uttropstecken så kan det tas som att man "skriker" och om det är uttropstecken och/eller stora bokstäver i rubriken och/eller i trådstarten så framstår trådstartaren som lite aggressiv och då är det inte så konstigt om svaren blir därefter.
    Jag har ett par gånger sett att exempel på att rubriken avslutas med frågetecken och uttropstecken alltså att trådstartaren "skriker sin fråga" och sen är det samma visa i trådstarten med uttropstecken och även stora bokstäver och sen svarar folk i samma stil och sen tar trådstartaren illa vid sig och det tjafsas i tråden och då har ju trådstartaren faktiskt anlagt tonen redan från början.
    Ja  det jag markerat i ditt inlägg håller jag verkligen med om.

    Jag minns en av de första trådarna där en tjej höll på att sy om en klänning och ville ha smakråd, hon tyckte inte att hon riktigt fick till det men hon kunde inte sätta fingret på vad som var fel.
    När jag klev in och sa "jag tycker att du borde göra såhär, och det känns obalanserat här... osv" så blev jag totalt nedsablad av skaparna till alla "det är jäääääättefiiiiint, gör preciiiiis som du vill"-inläggen som TS var så frustrerad på för hon inte kunde få ut någon bra åsikt som hjälpte henne... FlörtHur man skriver gör ju också väldigt mycket - precis som du skriver.
    Jag startade en tråd om det för ett antal år sedan, undrar om jag har den kvar så man ska puffa upp den, eller om det kunde vara värt att starta en ny.
    Det blev lite bättre den gången - efter att folk hade börjat tänka på det där med stora bokstäver, utropstecken mm. Det blev lättare att "se" tonen i inläggen liksom. 
  • Äldre 9 Mar 19:35
    #16
    Castell skrev 2014-03-09 09:16:15 följande:
    Vet inte om det har blivit dålig stämning, däremot har det blivit ett forum som delvis inte har med bröllop att göra! Och då är det kanske inte konstigt att människor som är här för bröllopet reagerar negativt på trådar som "min pojkvän bvill separera" " han är otrogen"  " inget sex på...." etc etc
    Jag hör dock till dom som anser att även annat än rent bröllopssnack hör hemma här. Det är ofta i sådana trådar man "lär känna" personer och som gör att man vill spendera mer tid här inne på BT. Det finns ju faktiskt kategorier att lägga upp trådar under som inte har direkt med bröllop att göra. Att kunna blanda bröllopspratet med annat är trevligt och ger lite liv till forumet :) Oftast kan man lista ut på trådens namn om den handlar om bröllop eller inte och vill man inte prata om annat, så kan man undvika sådana trådar.
  • Äldre 9 Mar 19:44
    #17
    daniiel skrev 2014-03-09 19:35:31 följande:
    Håller med
    Ibland är det bara att bläddra förbi de trådar man inte gillar.
    Vissa saker kan jag ibland känna att dom hör hemma på andra forum mer än här. Men det är inte förbjudet att lägga upp trådar om annat än bröllop här även om dom ju självklart dominerar.
  • Äldre 9 Mar 19:49
    #18
    Chicita skrev 2014-03-09 19:44:47 följande:
    Håller med
    Ibland är det bara att bläddra förbi de trådar man inte gillar.
    Vissa saker kan jag ibland känna att dom hör hemma på andra forum mer än här. Men det är inte förbjudet att lägga upp trådar om annat än bröllop här även om dom ju självklart dominerar.
    Givetvis är det så, att endel saker egentligen hör hemma i andra forum. Vissa trådar jag startar själv är väl kanske ibland sådant som jag skulle kunna ta någon annanstans, men eftersom jag trivs bra här och känner mig bekväm med att vara här, så startar jag ofta trådarna här :) Då slipper jag dessutom bli medlem på andra forum, som oftast inte alls är lika trevliga.
  • Anonym (Missf­örstån­d)
    Äldre 11 Mar 00:38
    #19

    Jag startade en tråd där jag tyvärr skrev att hjärnan inte är färdigutvecklad före 25 års ålder, jag antar att det är det du menar med "Man ska inte vara under 25". Men jag glömde ju skriva att det inte gäller mognad utan förmågan att förutse konsekvenser, så det blev ganska många missförstånd. Jag förkarade vad jag hade menat men det var ör sent - jag ansåg att man var omogen och inte skulle gifta sig om man var under 25, punkt.

    Det här tycker jag är ett tråkigt fenomen, folk missförstår, inläggsskrivaren förklarar gång på gång vad hon menat, men blir ändå nedsablad. Klart att det blir dålig stämning då! Sedan vet jag att jag kan vara väldigt burdus i mitt sätt att uttrycka mig, vilket förstås kan såra en del.Jag tycker att man måste ha en del skinn på näsan när man ska läsa på internet, för här kan folk vara elaka men man får inte ta åt sig av vad främlingar skriver. Med detta inte sagt att det är okej att vara elak, förstås.

    Men jag tror att tydlighet är A och O för att minska risken för dålig stämning. En annan mycket viktig sak är att man "sätter sig på händerna" innan man svarar, så man inte skriver i affekt.

    Varför skulle man inte kunna skriva om att ens partner tänker lämna en/är otrogen, problem  sexlivet etc? Det är ju sådant som kan vara svårt att prata med vänner om, och här kan man helt anonymt få prata av sig och få råd.

    Jag vet att detta är Bröllopstorget och inte Relationstorget, men underforumet Relationer finns ju här, vad ska man annars skriva om än just Relationer?

  • Äldre 11 Mar 07:12
    #20

    Jag tror occkså det är oerhört mycket lättare att det blir dålig stämning härinne när folk i regel har nerverna utanpå kroppen. Man är uppe i varv när det gäller sina egna bröllop och  många är väldigt känsliga för kritik och andra typer av kommentarer. 

    Man vill ju liksom gärna att ens förhållande ska vara det bästa och man vill att ens bröllop ska vara det mest perfekta. Påstår en annan person något annat så blir man på sin vakt och hugger direkt...

    Det här ÄR liksom bröllopstorget och då får man räkna med humörsvägningar a la grande .  

    Det finns många människor som har sina egna historier och lik att bära och även om man planerar bröllop behöver inte vägen dit ha kantats av rosenblad och lyckorus....    

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Mar 11:01
    #21
    Castell skrev 2014-03-09 09:16:15 följande:
    Vet inte om det har blivit dålig stämning, däremot har det blivit ett forum som delvis inte har med bröllop att göra! Och då är det kanske inte konstigt att människor som är här för bröllopet reagerar negativt på trådar som "min pojkvän bvill separera" " han är otrogen"  " inget sex på...." etc etc
    Fast i dessa trådar tycker jag oftast att tonen är ganska vänlig och stöttande. Det är sällan någon skrivet "skyll dig själv", utan snarare kommer folk med råd, tips eller bara styrkekramar till den som startat tråden.

    De trådar som det blir hetsigast stämning i är de som handlar om folks personliga val och sätt att uttrycka sig eller när diskussionen går in på ålder.
    De trådar som t.ex. startas mot kinaklänningar är oftast både välbesökta och väldiskuterade, men väldigt sällan konstruktiva. Andra berömda/ökända exempel är brudöverlämning, kuvertavgift och hög-budget-trådar.
    Dessa handlar nämligen om folks personliga val, och det är lätt att fälla ut taggarna om man upplever att någon klankar ner på ens val och därmed på ens person.

    Frågan är också om det är värt att ta upp vissa diskussioner. Jag tycker att det är jättebra att saker och ting diskuteras och att man får höra både positiva och negativa saker om sitt val så att man vet vad man ger sig in på. Men sen måste allas åsikter också respekteras, påhopp leder ingen vart.

    När jag tänker efter är jag faktiskt förvånad över hur lite trollande det har varit på det här forumet med tanke på att det är som upplagt för det:
    1) Det finns en fantastisk anonymitetsfuktion att gömma sig bakom
    2) Det finns en massa ämnen som är typiska känslostartare
    3) Folk är kanske lite extra känsliga just för att det är bröllop
    Det känns som att detta skulle kunna leda till mycket mer trollande än det faktiskt gör...
Svar på tråden Dålig stämmning på BT