• sandrahs

    Tullavgift?

    Hej!


     


    Jag ska beställa fyra tärnklänningar från en kina-sida och undrar om ni som också gjort det sluppit undan tullavgiften? Jag funderar på om jag ska göra två beställningar för då hamnar beställningarna under 1300 kr, vad jag förstår är det då ingen tullavgift på 12 % men moms på 25%. Men som sagt det skulle vara intressant att få veta hur ofta paketen stoppas i tullen?


     


     

  • Svar på tråden Tullavgift?
  • TheD

    Fast dessa siffror stämmer aldrig. Maken beställde för 1000:- och fick betala närmare 500:- i tull/moms. När jag beställde en klän ning som kostade låt säga 3-400:- fick jag betala 262:- (tror jag det var) i tull/moms... Tull/moms= kommer inte ihåg vilket det var...

    Hur ofta beror på vad företaget har kryssat osv.


    Jag beställde en brudklänning och tärnklänning, kommer inte ihåg det exakta priset, 3000:- DHL ville ha 97:- när killen plingade på. så det är jätteolika.

  • daniiel

    Kläder ska vara tullfritt under 1300kr, inkl frakt, men man kan ändå få betala momsen som ligger på 25%. Plus en administrationsavgift som kan variera en hel del. Jag fick betala ca 100kr i administrationsavgift och en vän till mig fick betala över 300kr. Sedan finns det andra avgifter man kan få betala också, tex leverans, utan att det är tull eller moms.

    Slumpen avgör om man får betala eller inte. Vissa beställer massor och behöver aldrig betala och andra beställer få saker och får betala varje gång. Det är bara att räkna med att man får betala och försöka räkna ut ungefär vad det skulle landa på och sedan hålla tummarna.


  • carola78

    Får man då en faktura eller ska man betala när sakerna lämnas ut?
    Inte alltid man har kontater hemma!?
    Å hur överklagar man om man fått betala tull på saker under 1300kr? 

  • GustavB
    carola78 skrev 2014-02-26 11:22:54 följande:
    Får man då en faktura eller ska man betala när sakerna lämnas ut?
    Inte alltid man har kontater hemma!?
    Å hur överklagar man om man fått betala tull på saker under 1300kr? 
    sandrahs skrev 2014-02-27 07:57:32 följande:

    Har samma fråga, när betalar man tullavgift i så fall?


     


     


    Beror lite på vad för leveransbolag det är, jag har fått på lite olika sätt. 
    1. När jag beställde grejer från Victoria Secret till min blivande  så fick jag meddelande från deras leverantör på Irland att betala in tullavgifterna innan de skickade paketet vidare.
    2. Har fått en faktura fastsatt i plastficka på paketet.
    3. Fått betala avgift hos posten när jag hämtade ut paketet.  
  • carola78

    Tycker det är så konstigt, vissa betalar tull fast varorna är under 1300kr och oftast blir tull+moms och admavgifter på nästan 60% av vad de köpt produkten ifrån. Låter ju jätte konstigt då momsen är 25% och tullen 12%.
    Har läst lite om överklagande av tull på nätet, som jag fattar det är det svårt att få rätt!?
    Någon som har överklagat??? 

  • sandrahs

    Jag beställde från lightinthebox och där var jag tvungen att betala tullavgiften vid beställning, gick inte att välja!


     


    Hoppas jag inte åker på dubbel tullavgift...


     


    Känns också lite konstigt att det ska vara så himla dyrt med alla avgifter, men jag antar att det är för att styra folk att handla inom EU.

Svar på tråden Tullavgift?