• inkanp

    Enstensring utan spetsskena?

    Hej!


     


    Min fästman och jag är lite envisa med vilken typ av ring vi vill ha, men vi har tyvärr svårt att hitta den :) Vi vill ha en enstensring till mig, på ca 0,15-0,30 carat, med sex klor. Vi vill att den ska smalna av in mot stenen, men att den ska vara utan spetsskena (att guldet går upp mot stenen). Är det någon som har något tips? Det verkar verkligen supersvårt att hitta den typen, vi har tittat runt hur mycket som helst. Vi har hittat en från St Maurice som är fin, men den har en mindre sten till ett högre pris än många andra ringar. Vi har tänkt oss en budget på 6 000-8 000 kr, så tyvärr ger det oss inte möjlighet att designa en egen ring.


     


    Någon som har något tips? :)


     

  • Svar på tråden Enstensring utan spetsskena?
  • Julibrud 2014

    Är det Engagement 82142 du menade från St Maurice? För den verkar ju stämma in precis på era krav? Stenen är 0,25ct och priset 7130kr.

    Eller menar du att den kostar mer än vad den är värd pga stenens storlek? När ni har så specifika krav så borde väl inte det spela någon roll, jag menar, ni får ju ändå vad ni vill ha då och till det priset ni vill

    Men om det nu är så att det är dyrt för den stenen så skadar det väl inte att fråga om en offert från några guldsmeder för en liknande ring? Det är inte säkert att det blir så dyrt!

  • inkanp
    Julibrud 2014 skrev 2014-02-18 09:00:47 följande:
    Är det Engagement 82142 du menade från St Maurice? För den verkar ju stämma in precis på era krav? Stenen är 0,25ct och priset 7130kr.

    Eller menar du att den kostar mer än vad den är värd pga stenens storlek? När ni har så specifika krav så borde väl inte det spela någon roll, jag menar, ni får ju ändå vad ni vill ha då och till det priset ni vill

    Men om det nu är så att det är dyrt för den stenen så skadar det väl inte att fråga om en offert från några guldsmeder för en liknande ring? Det är inte säkert att det blir så dyrt!
    Hej! Har du någon länk på var du hittat den för det priset? :) Jag tycker att 7130 kr för 0,25 carat är helt klart överkomligt! På affären vi tittat så kostar 0,15 c 7 300kr, och jag vet att jag hittat en större sten till typ samma pris på nätet, men då var det med en sämre kvalité, att fläckar osv var synliga för blotta ögat. Nu är jag ingen diamantexpert direkt, så det kanske ändå inte är så stor skillnad? Vad tror du?
  • Julibrud 2014

    Nej herregud, det kan ju inte vara meningen att man ska kunna se defekter som fläckar med blotta ögat, det är jag väldigt skeptisk till!

    Det var den här jag tänkte på:
    www.vigselbutiken.se/engagement-82142

    Kollade lite snabbt på ebay och där fanns en del varianter också men det kanske känns som en chansning att köpa därifrån. Dock så har de ganska bra garantier även på sådana sidor nuför tiden.

  • inkanp

    Eller hur, det känns som att det kanske blir lite dumt då... Det är på samma sida jag tittat, där kan man iof lägga till ca 1800 kr så slipper man få synliga defekter :)


     


    Ah, ebay kan vara värt att titta på! Jag kikar lite på auktioner och andra hemsidor just nu men det är ju supersvårt att hitta något som passar... Tyvärr har de ganska sällan fotograferat ringen i "profil" så att man kan se infattningen... Det här kommer nog bli ett pågående projekt ända till bröllopet ;)

  • Julibrud 2014

    Även de fysiska butikerna har säkert olika kvalité på sina diamanter, du kan ju alltid gå till någon sådan för att kika så att du får en uppfattning om vad de olika klassificeringarna innebär. Kanske är det bara det tränade ögat som ens ser någn skillnad mellan kvalitéerna?

  • patricialaxen

    Hej!
    Jag har en solitärring med 0.40ct diamant med 6 klor (på 3mm vitguldsskena).
    Vi hade ungefär samma budget som ni, och jag vill bara tipsa dig om att göra som vi och köpa stenen begagnad (tex från pantbank). Vi köpte stenen för ca 4000, sen designade jag egen skena för ca 4000kr till. Så sammanlagt blev det omkring 8000kr (för samma pris skulle jag fått en 0.10ct från butik, alltså fyra ggr mindre).
    Och då kan du dessutom få ringen precis hur du vill :) 

  • inkanp
    patricialaxen skrev 2014-04-29 23:39:37 följande:

    Hej!
    Jag har en solitärring med 0.40ct diamant med 6 klor (på 3mm vitguldsskena).
    Vi hade ungefär samma budget som ni, och jag vill bara tipsa dig om att göra som vi och köpa stenen begagnad (tex från pantbank). Vi köpte stenen för ca 4000, sen designade jag egen skena för ca 4000kr till. Så sammanlagt blev det omkring 8000kr (för samma pris skulle jag fått en 0.10ct från butik, alltså fyra ggr mindre).
    Och då kan du dessutom få ringen precis hur du vill :) 



    Det var ingen dum idé! Det kanske jag ska börja forska lite i... Tack för tipset! :)
  • jessi85

    Som patricialaxen gjorde jag med, det blev mycket billigare och dessutom unikt! Jag köpte en gammal ring med en diamant på 0,37 ct. Själva ringen var inte så fin men diamanten med fattning var fin. Gick sedan till en guldsmed som klippte bort diamanten med fattning (fattningen är dyr att tillverka så att min diamant redan hade en fattning gjorde ringen billigare) och diamanten med fattning löddes sedan på en befintlig guldskena som guldsmeden redan hade i sitt sortiment. Gjorde även en macthande vigselring på samma sätt med diamanter från min mammas gamla ring. Alltihopa gick ungefär vid den övre gränsen på er budget.

Svar på tråden Enstensring utan spetsskena?