• MarinaE

    Någon som gifter sig i Österbotten, Finland 2014?

    Hej!

    Precis som rubriken säger försöker jag hitta andra som gifter sig i Österbotten, i Finland i sommar. Själv bor jag i Vasa trakten och planerar bröllop. Det skulle vara intressant att ha någon att dela alla funderingar med.

    /M 


    Österbotten, Finland
  • Svar på tråden Någon som gifter sig i Österbotten, Finland 2014?
  • MarinaE

    Hej!

    Jag har varit så trött på allt vad bröllop heter att jag inte gjort något alls på 1 ½ månad. Som tur var så hade vi ju bokat allt före :) Nu har jag kommit igång igen. Det mesta borde som sagt vara bokat. Jag funderar också ännu på nattmaten. Vi tänker nog bara ha nåt enkelt; sallad, köttbullar och dylikt. Det fixar vi själva och nån i familjen får värma upp det före det skall serveras. 
    Vi har redan varit och köpt spriten till Tallinn och jag kan tipsa om att beställa via båtbolaget före ni åker. Det gjorde inte vi och vi fick köra runt till 4 olika ställen före vi hade allt vi sökte. Vi åkte med Tallink, men man gissar ju att de flesta har samma system. De som hade beställt spriten i förväg fick bara checka in bilen, åka via ett lager, lasta på spriten och sen köra på båten. Allt var färdigt packat och priset var mycket billigare än i Tallinn eftersom de säljer till taxfree pris. Det som man inte tänker på är att det alltid tillkommer pant på spriten i Tallinn så varan blir lite dyrare än man trott, eller än vad som står på nätet. 

  • sphia

    Hej! Här är en till från Österbotten (Vasa) som ska gifta sig 2014, i juli närmare bestämt. Har i princip allt fixat redan, förutom fix med programmet och dekorationen. Vi kunde fixa hindersprövningen via nätet, men vi gifter oss borgerligt så kanske det är därför. Vi kommer att åka till Tallinn nu i juni för att fixa alkoholen. Ska tänka på att beställa den i förväg!


    Nu väntar vi mest på att folk ska börja osa, har sista dagen 7 juni och det är fortfarande en hel del som inte svarat ännu.

  • pelena

    Man kan riktigt bra göra hindersprövningen på nätet, bara båda parterna är finländska medborgare. Man loggar in med bankkoderna. Ingen skillnad om det är kyrklig vigsel eller borgerlig, jag pratade just med dem i samma ärende tidigare idag
    Vi börjar ha det mesta klart nu, förra veckan beställde vi flickornas klänningar, våra ringar o skjorta till blivande maken. Endast hindersprövningen kvar och den fixar vi ikväll.
    Vi har ju middagen/festen på restaurang så vi kommer lätt undan, behöver inte fixa några dekorationer eller dylikt utan de ordnar allt. Himla skönt, känns som att det är fullt tillräckligt att ordna i alla fall...

  • Pia88

    I slutändan lämnade vi in hindersprövningen över disk vid Magistraten... Vi hade ändå ärande till stan så gjorde det samtidigt...

    Delegerade vin till maten åt hon som sköter just maten.. Tycker en kock borde veta vad som passar... Skumpan får dom ordna åt oss på Alko... Bara jag får iväg gubben från bygget till stan.. :p och int in till K-rauta... :p

    Annars börjar det vara småsaker kvar.. Sittplacering, programhäfte och en vimpel... har material till allt .. bara att börja på..

    Möhippan e oxå avklarad.. I lördags kom mina närmaste vänner helt plötsligt till bygget med picknick och sen en heldag på vift... Så nu behöver jag inte vara nervös över den mera... Kul hade vi och bättre hade det inte kunnat bli =)

  • cata86

    Hej!

    Det börjar närma sig... Spännande :)

    Hur gör ni med allt annat praktiskt som ska fixas om man byter efternamn, jag tänker på pass, körkort, bankkort osv? 

    Ska man själv anmäla till någon befolkningsregistret (eller vad det nu heter?) att man gift sig eller sker det via hindersprövningen?

    Känner mig helt lost med allt sånt och dessutom är det så tråkigt :)

  • Pia88
    cata86 skrev 2014-06-22 10:50:50 följande:

    Hej!

    Det börjar närma sig... Spännande :)

    Hur gör ni med allt annat praktiskt som ska fixas om man byter efternamn, jag tänker på pass, körkort, bankkort osv? 

    Ska man själv anmäla till någon befolkningsregistret (eller vad det nu heter?) att man gift sig eller sker det via hindersprövningen?

    Känner mig helt lost med allt sånt och dessutom är det så tråkigt :)


    Efternamnet frågade de om vid magistraten då jag hämtade pappren.. Körkort etc fixar jag sen efteråt.. Vi åker till Mallorca i september, så det finns gott om tid.. Andra kort ordnar sig efterhand..

    Prästen sköer om anmälan till befolkningsregistret.. så det behöver man inte bry sig i..

    knappa 3 veckor kvar nu....
  • Kakbakaren
    cata86 skrev 2014-06-22 10:50:50 följande:

    Hej!

    Det börjar närma sig... Spännande :)

    Hur gör ni med allt annat praktiskt som ska fixas om man byter efternamn, jag tänker på pass, körkort, bankkort osv? 

    Ska man själv anmäla till någon befolkningsregistret (eller vad det nu heter?) att man gift sig eller sker det via hindersprövningen?

    Känner mig helt lost med allt sånt och dessutom är det så tråkigt :)


    Jepp, ca 1 månad kvar för oss :)

    Vigselförrättaren meddelar väl till befolkningsdatasystemet att man har bytt efternamn efter vigseln och därifrån får de flesta ställena får sina uppgifter ifrån. Däremot till bibliotek och liknande ställen som inte får sina uppgifter därifrån behöver man meddela själv.

    Pass och körkort är det bara att gå in till polisen någon dag och meddela hur det står till så man får förnya det. Antagligen behöver man nya foton och alltihop då också så det ser jag faktiskt inte alls fram emot... 

    Vet inte hur det är med banken faktiskt? Någon annan som vet?
  • Pia88

    Vet faktist inte hur det funkar vid banken.. tar gärna emot tips =)

    sen, Lindex, Kappahl etc.. där är dom inte så kinkiga.. min syster som gifte sig för 4 år sedan har fortfarande kvar gamla namnet på vissa kort... och inga problem där inte...

  • cata86

    Ok, tack för era svar. :)

    Då vet jag åtm att jag inte kan göra något innan prästen lagt vidare våra papper.

  • vinkelina

    Visserligen inte bröllop före 2015 men vi håller på att spana in lokaler som inte kostar skjortan. Vad finns det som rymmer ca100 pers mellan jakobstad/Karleby i september

  • cata86
    Vi hade vårt bröllop vid Emet folkpark i somras, dit ryms 100 pers utan problem :) Med en hel del dekorering får man det riktigt fint och mysigt. :) Vi betalade 500 euro om jag inte minns fel.

Svar på tråden Någon som gifter sig i Österbotten, Finland 2014?