• Kalejdoskop

Dragkedja eller snörning?

Jag köpte min klänning i december och den är helt perfekt för mig. Det som jag oroar mig för nu är att den, trots justeringarna senare, kommer åka ner. Den är lite stor uppe i ryggen, så den ska sys in där, men passformen är på det sättet att den sitter bra i mittpartiet när jag är avslappnad, men drar jag in magen lite (vilket kommer hända ett par gånger på bröllopsdagen..) så åker den ner och visar bhn. 

Jag undrar om det är någon här som fått sin dragkedja utbytt till snörning i butik? De vanliga justeringarna kommer kosta 800 kr, så jag är lite orolig över vad priset för det skulle bli, om det ens är möjligt. Om någon har erfarenhet av detta så skulle jag bli jätteglad om ni ville dela med er!

• Svar på tråden Dragkedja eller snörning?
  • CJ5

Men om klänningen sitter som den ska så ska den ju inte åka ner. Oavsett snörning eller dragkedja. Fast det är väl klart att man ska kunna få snörning om man vill det. Det borde gå!

• Kalejdoskop
    CJ5 skrev 2014-02-04 11:18:55 följande:
    Men om klänningen sitter som den ska så ska den ju inte åka ner. Oavsett snörning eller dragkedja. Fast det är väl klart att man ska kunna få snörning om man vill det. Det borde gå!
    Ja, egentligen ska det ju vara så, men det är svårt att veta innan justeringarna är gjorda, och jag vill inte få en tråkig överraskning en månad innan bröllopet, som dessutom inte går att göra något åt vid det laget. Men jag hoppas det går att ändra, utan att det blir ruggigt dyrt!
  • CJ5

Ring till din butik och fråga. Det är ju en väldigt viktig del i själva bröllopet, att bruden inte visar boobsen helt ofrivilligt! ;)

• jools

Jag är sömmerska, jag jobbar inte med det, men kan komma med lite åsikter och tankar ändå. Det tar dels ganska lång tid att sy/sätta fast öglorna som snörningen sitter i, dels så måste man ju hitta tyg som matchar klänningen till själva snörningen. Jag antar att man typ kan ta sidenband, då blir ju projektet lite enklare. Så jag skulle nog ta betalt för några timmars jobb, minst.

Är klänningen för stor hjälper ju inte snörning riktigt då du inte kan dra åt mer än storleken på klänningen, alltså till där dragkedjan sitter idag. Snörning kan hjälpa om man vill göra en klänning större men inte mindre. Om du vill göra den mindre får man ju ta bort en del av ryggpartiet på klänningen- alltså klippa bort några centimeter på var sida om där drgkedjan satt och sedan sätta i snörning, men då kan du ju lika gärna behålla dragkedjan istället men bara flytta in den. Tror det skulle bli mindre jobb.

Dessutom är det stiligare med dragkedja! Fast det är ju bara min högst subjektiva åsikt :)

• jools

Du kan ju också be sömmerskan, eller gör det själv för det är enkelt, att sy fast något band på insidan högst upp i klänningen, förslagsvis i sidorna som är kanske 3 cm långa och som i änden har en tryckknapp, så syr du fast den andra delen av tryckknappen i klänningen och sedan trär du BHn därigenom och knäpper fast den. Kan vara  lite meckigt att få fast det, men då kan klänningen inte glida ner för mycket.
    Jag brukade alltid ha någon sådan lösning när jag sydde brudklänningar så brudarna visste att BHn inte skulle synas även om de rörde sig.

Svårt det var att förklara, men hoppas du förstår hur jag menar :)

• Kalejdoskop
    jools skrev 2014-02-04 13:21:57 följande:
    Du kan ju också be sömmerskan, eller gör det själv för det är enkelt, att sy fast något band på insidan högst upp i klänningen, förslagsvis i sidorna som är kanske 3 cm långa och som i änden har en tryckknapp, så syr du fast den andra delen av tryckknappen i klänningen och sedan trär du BHn därigenom och knäpper fast den. Kan vara  lite meckigt att få fast det, men då kan klänningen inte glida ner för mycket.
    Jag brukade alltid ha någon sådan lösning när jag sydde brudklänningar så brudarna visste att BHn inte skulle synas även om de rörde sig.

Svårt det var att förklara, men hoppas du förstår hur jag menar :)
    Oj, det lät ju bra mycket krångligare nu när jag fick det förklarat för mig i detalj på det viset. Och jag tänkte inte på att det behövs tas bort tyg och så, lät ju som ett rejält projekt. Fick svar från butiken nu att de skulle ta 1000 kr extra för detta jobb, men hon tyckte inte heller jag skulle byta till det då hon trodde den skulle sitta bra ändå efter justeringarna. Så efter detta och nu ditt svar så behåller jag nog dragkedjan trots allt :) 

Jag förstår nog på sätt och vis vad du menar, men inte så pass att jag skulle få till det själv, plus att jag inte är så jättebra på att sy :P Förhoppningsvis sitter den bra efter justeringarna ändå. Tack så mycket för svaren, det hjälpte mycket! 
Svar på tråden Dragkedja eller snörning?