• Äldre 2 Feb 13:53
    7579 visningar
    27 svar
    27
    7579

    Feedback tack!

    Nu har jag suttit och gjort en grov budget för vårt bröllop, vi har satt 25.000:- som max och sen är det ju alltid bättre att få den summan lägre när man väl börjar nysta i alla poster och få mer kött på benen. Allra helst vill vi ju hamna runt 20.000:- ist, eller ännu lägre om det verkligen går. Nu när jag blev färdig med budgeten hamnade den på 28.800:- vilket då är aningens för mycket. Jag vill gärna ha tips, råd och idéer från er vad som kan gå att skära ner på eller om det är nåt jag totalt har glömt att ha med som bara är ett måste! Undrar ni hur jag har tänkt runt en viss post så är det bara att fråga! :)


    Klänning + underkjol + slöja


    3.000:-


    Brudens skor


    400:-


    Brudens underkläder


    600:-


    Kostym + slips


    2.000:-


    Brudgummens skor


    0:-


    Brudens ringar


    8.000:-


    Brudgummens ring


    1.000:-


    Brudens hår + smink + naglar


    1.500:-


    Brudgummens hår


    0:-


    Smycken


    200:-


    Kyrka


    0:-


    Lokal


    0:-


    Tårta + topper


    1.000:-


    Mat + dryck


    2.000:-


    Fotograf


    5.000:-


    Brudbukett


    1.000:-


    Bukett till brudtärna


    500:-


    Blommor


    500:-


    Corsage


    200:-


    Transport


    500:-


    Dekorationer


    500:-


    Inbjudningskort + porto


    300:-


    Placeringskort


    100:-


    Serveringspersonal


    500:-


    Total kostnad


    28.800:-

  • Svar på tråden Feedback tack!
  • Äldre 2 Feb 15:24
    #11
    Marie Malmö skrev 2014-02-02 14:44:57 följande:
    Måste du köpa nya underkläder? Det är möjligt att det bara är jag som tänker så, men det spelar väl ingen roll? Din man har väl sett dig i underkläder förr? Eller är det för att man känner sig finare i något nytt? Jag tänker i alla fall inte köpa nya för bröllopet skull.
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-02 14:54:55 följande:
    för att klänningen ska sitta så bra som möjligt och för att slippa knasiga valkar och troskanter bör underkläderna vara anpassade till klänningen. 

    Och  nog tycker väl jag att köper man en brudklänning för x antal tusen så vill man nog ha lite fräscht o nytt på sig än rea-bh och trosor från 3-pack på ica.   Alla har inte spetstrosor från Ella May dagligen.  
    Det KAN ju bli bättre med specialunderkläder men det kan ju vara så att man inte behöver det. Min klänning sitter som smäck med helt vanliga underkläder (ska iofs ha en freebra men den äger jag sen innan så lägger inte det på bröllopsbudgeten). I övrigt har jag köpt ett par vita spetstrosor för typ 70 spänn som jag ska ha också så jag tycker nog att 600 låter lite i överkant om man nu har en tajt budget. Men det beror ju förstås på klänningstyp och vad man själv prioriterar :) 
  • Äldre 2 Feb 15:26
    #12

    När det gäller underkläder kan du ju dock tänka "ska dom ingå i budgeten, eller köper jag dom för att jag kan ha nytta av dom flera gånger" Glad

  • Äldre 2 Feb 15:41
    #13
    bettansss skrev 2014-02-02 15:24:02 följande:
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-02 14:54:55 följande:
    för att klänningen ska sitta så bra som möjligt och för att slippa knasiga valkar och troskanter bör underkläderna vara anpassade till klänningen. 

    Och  nog tycker väl jag att köper man en brudklänning för x antal tusen så vill man nog ha lite fräscht o nytt på sig än rea-bh och trosor från 3-pack på ica.   Alla har inte spetstrosor från Ella May dagligen.  
    Det KAN ju bli bättre med specialunderkläder men det kan ju vara så att man inte behöver det. Min klänning sitter som smäck med helt vanliga underkläder (ska iofs ha en freebra men den äger jag sen innan så lägger inte det på bröllopsbudgeten). I övrigt har jag köpt ett par vita spetstrosor för typ 70 spänn som jag ska ha också så jag tycker nog att 600 låter lite i överkant om man nu har en tajt budget. Men det beror ju förstås på klänningstyp och vad man själv prioriterar :) 
    Jag var inte helt säker på hur mycket jag skulle sätta på den posten så det fick bli som det blev. :) Fungerar freebra's bra? Jag har aldrig testat nån och funderar om dom verkligen är bra. Har sett i andra trådar att "vanliga" BHar utan axelband inte är så bra för att dom inte ger nån direkt stadga. Det var nån freebra-variant som starkt rekommenderades men som då kostade 579:- och jag vet inte om jag skulle behöva använda en sån nån mer gång än på bröllopet..
    Chicita skrev 2014-02-02 15:26:49 följande:
    När det gäller underkläder kan du ju dock tänka "ska dom ingå i budgeten, eller köper jag dom för att jag kan ha nytta av dom flera gånger" Glad
    Så har jag inte tänkt förut! Åh vad bra det är med forum så man kan få nya synvinklar på saker och ting. :)
  • Äldre 2 Feb 16:32
    #14

    Den bästa axelbandslösa bh jag någonsin köpt är en wonderbra! Finns lite finare nu mer med och det stödet är underbart, behöver inte alls oroa sig. Kostar lite mer men kan användas vid andra tillfällen oxå :)

  • Äldre 2 Feb 16:34
    #15

    Jag kan ju säga apropå freebra att man kan vara allergisk mot materialet i dom (eller om det var att det blev för tätt och varmt).
    Jag köpte kuddar i samma material som man skulle sätta under axelbanden för att avlasta lite på axlarna och det slutade med läkarbesök för mig...
    Så prova dom ett tag först. Det vore ju inte kul att behöva åka till akuten på bröllopsdagen.

    Nu vet jag inte hur stor byst du har.
    Men från C och uppåt (ju större byst - destå bättre verkar den funka) så är Wonderbra Ultimate Strapless helt överlägsen.
    Och nu strök jag under modellbeteckningen, för det finns många wonderbra - det är just denna som är så speciell i sin utformning. 

  • Äldre 2 Feb 16:35
    #16

    Jag tycker nog att man kan dra ner lite där det gäller tärnan, vill man absolut ha en blomma är nog en enkelt lös ros lättast, köp bukett på t.ex. ICA och sätt en och en i små vaser på bordet och ge en till tärnan t.ex.
    Corsage tycker jag också kan vara en onödig utgift, kan vara lika snyggt med en tygbit i samma färg som tema-färgen.
    Sen håller jag med kring underkläder, går nog att hitta något som inte är så dyrt.
    Lycka till! 

  • Äldre 2 Feb 16:53
    #17
    Sassa84 skrev 2014-02-02 15:41:46 följande:
    Jag var inte helt säker på hur mycket jag skulle sätta på den posten så det fick bli som det blev. :) Fungerar freebra's bra? Jag har aldrig testat nån och funderar om dom verkligen är bra. Har sett i andra trådar att "vanliga" BHar utan axelband inte är så bra för att dom inte ger nån direkt stadga. Det var nån freebra-variant som starkt rekommenderades men som då kostade 579:- och jag vet inte om jag skulle behöva använda en sån nån mer gång än på bröllopet..
    Jag tycker att de funkar bra, jag var lite nervös första gången om de verkligen skulle sitta uppe ordentligt hela kvällen men det gjorde de. Jag köpte den där vanliga freebra för typ 300 kronor så det är ju ingen jättekostnad eftersom jag tänker att jag kan använda den fler gånger. Sen har jag små bröst, B-kupa, så jag behöver ju egentligen inte bh så mycket för stödet och stadgans skull, känns mest skönt att inte gå helt naken under.

    Dock sa hon där jag köpte den att man skulle gå upp en storlek när man köper freebra för de är små i storleken, bra att komma ihåg om man ska köpa :)  
  • Äldre 2 Feb 19:05
    #18
    Chicita skrev 2014-02-02 16:34:04 följande:
    Jag kan ju säga apropå freebra att man kan vara allergisk mot materialet i dom (eller om det var att det blev för tätt och varmt).
    Jag köpte kuddar i samma material som man skulle sätta under axelbanden för att avlasta lite på axlarna och det slutade med läkarbesök för mig...
    Så prova dom ett tag först. Det vore ju inte kul att behöva åka till akuten på bröllopsdagen.

    Nu vet jag inte hur stor byst du har.
    Men från C och uppåt (ju större byst - destå bättre verkar den funka) så är Wonderbra Ultimate Strapless helt överlägsen.
    Och nu strök jag under modellbeteckningen, för det finns många wonderbra - det är just denna som är så speciell i sin utformning. 
    Får kolla upp både freebra och wonderbra. :) Jag har typ C/D-kupa nu, lite sladdriga men så får det vara efter 45 kg's viktnedgång. :P Ju bättre stöd dom får desto gladare blir jag! ;)
  • Äldre 2 Feb 23:56
    #19

    nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/underkläder/bh-toppar/wonderbra-690/ultimate-strapless-bra-690001-770/

  • Äldre 3 Feb 13:42
    #20

    Jag håller med de andra vad gäller underkläder. Onödigt att lägga ut pengar på det.

  • Äldre 3 Feb 15:31
    #21

    Det känns som om matbudgeten är väldigt snålt tilltagen, även om ni bara ska bjuda på tårta och inte ha ngn alkohol. Lite cider eller annat alkoholfritt till en brudskål kan också vara bra att ha.


    Den mest uppenbara posten är ju så klart din ring på 8000 kr, men den förstår jag att du inte gärna ruckar på eftersom den ska sitta kvar väldigt länge.


    Underkläderna borde du kunna stryka och du kanske kan hitta en billigare begagnad klänning till dig själv och skor kanske du kan ta ett par som redan är ingångna.


    Sedan tycker jag att de saknas pengar för tackkort, vilket man bör skicka ut. Men det kanske ni tar sen helt enkelt.


    Ett förslag är att ta ut en mindre kuvertavgift, t ex 100 kr vilket skulle ge nästan 3000 kr mer till mat och som definitivt inte skulle vara för mkt.

  • Äldre 3 Feb 16:33
    #22

    Mannens kläder bör också ses över . 

    Min man köpte udda kavaj och byxa (men det såg ut som en kostym)  på Dressmann. Han betalade inte mer än 800 kr för det.  Skjorta och fluga hade han sedan tidigare.   Han passade på när Dressmann hade studentrea. 

    Ska han se ut på ett särskilt sätt som gör att pengarna drar iväg?  Det går även att hitta budget på den fronten också.   Behövs en frack eller liknande kan ni hitta det för billig peng här på Köp o Sälj på Bröllopstorget eller tex Blocket.  

    Kanske nån har kostym/frack att låna ut.  Tycker det är onödigt att köpa om han inte använder det mer än på bröllopsdagen.   En brudklänning går alltid att sälja men det är inte lika enkelt för en frack eller kostym.

     

  • Äldre 3 Feb 16:41
    #23

    En kostym är ju ändå en investering som kan användas betydligt fler gånger än brudklänningen. Jag tycker att 2000 kr inte alls är orimligt och det är ju snarare värt att investera i lite bättre kvalitet än just Dressman (som jag personligen tycker väldigt illa om). Om kostymen köps i svart eller mörkblått kan den ju även användas på kommande festligheter så som dop , nyår eller liknande och även till begravningar. 

  • Äldre 3 Feb 16:42
    #24

    Vi får ju inte heller bli så mycket Bridezilla att vi missar att det är en lika stor dag för våra blivande som säkert också vill känna att just de är finast på "kalaset".

  • Äldre 3 Feb 16:48
    #25
    swdnchick skrev 2014-02-03 16:41:18 följande:
    En kostym är ju ändå en investering som kan användas betydligt fler gånger än brudklänningen. Jag tycker att 2000 kr inte alls är orimligt och det är ju snarare värt att investera i lite bättre kvalitet än just Dressman (som jag personligen tycker väldigt illa om). Om kostymen köps i svart eller mörkblått kan den ju även användas på kommande festligheter så som dop , nyår eller liknande och även till begravningar. 
    swdnchick skrev 2014-02-03 16:42:16 följande:
    Vi får ju inte heller bli så mycket Bridezilla att vi missar att det är en lika stor dag för våra blivande som säkert också vill känna att just de är finast på "kalaset".
    absolut men jag tänkte mer på om dom ändå har budgetbröllop finns det saker att dra ner på även på mannens kläder.  Det kan tänkas att dom har tur och hittar en bra kostym på rea om dom letar runt lite.  Att leta udda kavaj och byxa (som ändå kan höra ihop)  kan också vara en bra grej ur ekonomisk synpunkt då det oftast är lite billigare än att köpa en hel kostym. 

    Gillar man inte Dressmann så gör man itne , det vet jag inte vad Ts har för åsikter om. Men man behöver ju inte köpa första bästa kostym för 2000 kr om det är en tajt budget.    

     
  • Äldre 3 Feb 16:58
    #26
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-03 16:48:07 följande:
    Att leta udda kavaj och byxa (som ändå kan höra ihop)  kan också vara en bra grej ur ekonomisk synpunkt då det oftast är lite billigare än att köpa en hel kostym. 

    Gillar man inte Dressmann så gör man itne , det vet jag inte vad Ts har för åsikter om. Men man behöver ju inte köpa första bästa kostym för 2000 kr om det är en tajt budget.     
    Det är klart att det kan gå lika bra att köpa lösa delar! Och att man inte ska köpa första bästa. Rea är ju jättebra! Antingen så får man en billigare kostym eller så betalar man samma pris för bättre kvalitét.

    Om brudgummen använder kostym ibland kanske delar av kostymen skulle kunna räknas som övrigt klädkonto, om det handlar om att bröllopet inte ska kosta mer, men att det fortfarande finns "andra" sparade pengar.

    Vi har ett betydligt högre tak på vår budget men försöker ändå att hålla kostnaderna nere. Huvudsaken är väl att man är lika "snål" mot bruden som mot brudgummen.

    Jag tycker att en liten kuvertavgift låter som en bra idé.
  • Äldre 3 Feb 18:04
    #27

    När jag kollar på din budget fastnar jag direkt för posten underkläder, som jag såg att fler var inne på.
    Behöver du verkligen nytt där? Nu vet jag inte hur din klänning ser ut, men har överdelen en korsett så behöver du faktiskt ingen bh. Det kommer inte jag ha.

    Skorna finns billigt på Brandos, och du kan ju göra som så att du beställer några par på faktura och sen skickar du tillbaks de du inte vill ha. De har fri frakt och fri retur. Jag fick 2 par för 500 kr, behöll två mest pga beslutsångest, men jag kommer nog göra så att jag har ena paret under vigseln och andra under festen.

    Sen det med smink/naglar/hår. Nu vet jag inte hur kvaliteten på dina naglar är men ett tips är att låta dem växa ut och vårda dem med lite olja/stärkande lack och sen ha något fint lack att lacka med inför bröllopet. Billigare än att göra naglarna på salong.
    Har du kanske tärnor/vänner som är bra på make up och hår så kan du be dem att hjälpa dig. En utav mina tärnor kommer göra frisyren, och den andra kommer ta hand om min sminkning :) 

Svar på tråden Feedback tack!