• Äldre 22 Jan 23:13
    3221 visningar
    16 svar
    16
    3221

    Var hittar ni er fotograf?

    Jag är nyfiken på hur ni går till väga när ni letar efter fotograf och vart hittade ni eran? Är det nätet som gäller eller mässor eller kanske något annat sätt ni hittat just er fotograf?

  • Svar på tråden Var hittar ni er fotograf?
  • Bride2­b
    Äldre 23 Jan 08:22
    #1

    Jag letade ganska mycket på nätet. Fick några tips också, det som är så bra är ju att alla har sin portfolio/blogg så man kan se vilka typer utav bilder fotografen tar och hur hon/han redigerar :)

  • Äldre 23 Jan 09:59
    #2

    Vi hittade vår fotograf på nätet. Jag gjorde rätt mycket research ang fotograf innan bröllopet, speciellt genom att titta i fotografernas bloggar och läsa på olika forum om vilka som rekomenderades i min del av landet. Man vill ju gärna se mycket bilder och kunna jämföra olika bildspråk för att hitta det man gillar.


  • Alylly­ra
    Äldre 23 Jan 10:18
    #3

    Nätet.

    Vi gifte oss i Dalarna men bor i Stockholm, så vi fick göra allt på distans. Jag mailade en del fotografer som vi gillade och frågade om priser och tillgänglighet innan vi bestämde oss. Några punkter var helt avgörande, t.ex. tillgång till alla bilder högupplöst digitalt mm.

    Vi hade sen möte över Skype med den fotografen som vi bestämde oss för, det var supersmidigt. 

  • Äldre 23 Jan 11:26
    #4

    När ni söker via nätet, går ni via några särskilda sidor eller är det google som gäller? Håller med om att man ska se mycket bilder för att kunna se vad fotografen har för bildspråk

  • Äldre 23 Jan 12:10
    #5

    För mig som anlitar en del fotografer i jobbet, var det inte så svårt att hitta.

    Men tips till er som letar. Titta mycket på deras bilder, vad som ingår i deraf fotopaketen, be att få referenser, hör runt för tips. Priserna skiljer sig en hel del men lika väl gör kvalitén det också!
    Vännerna bokade en vän till en vän att fotografera deras bröllop och ångrar sig bittert idag. Varken kvaliteten på korten eller dess upplösning var bra så de har få eller inga kort från sin bröllopsdag. Så är det självklart inte för alla!
    Träffa fotograferna för detta är någon som ni måste känna er bekväm med så att era kort blir just de vackra minnesbilderna från er dag som ni önskar. 
    Titta på mycket bilder och spara de idéer som ni gillar och visa fotografen. Ju bättre beställare ni är ju bättre bilder kan ni få i slutändan.

    Den vi bokat har först en möte nu ett halvår innan bröllopsdagen då vi pratar igenom för att se vad vi vill ha och vilka idéer han har. Sen ingår det en provfotografering 1-2 månader innan, då vi åker ut på de platser vi vill fotas och testar för att se hur solen ligger och känna av om det är rätt.

    En helt annan sak. Vi kommer nog att ge "fotoförbud" i kyrkan för att vi vill att våra gäster upplever vigseln genom ögat istället för linsen. 

    Nej, jag är inte fotograf!!!
     

  • Äldre 23 Jan 12:30
    #6
    Tatarevic skrev 2014-01-23 11:26:19 följande:
    När ni söker via nätet, går ni via några särskilda sidor eller är det google som gäller? Håller med om att man ska se mycket bilder för att kunna se vad fotografen har för bildspråk
    Vi googlade.
  • Äldre 23 Jan 12:58
    #7

    Har en kompis som är amatör fotograf så detvar ett lätt val för vår del

  • lindaa­hl82
    Äldre 27 Jan 07:51
    #8

    Vi var på Grands bröllopsmässa igår och fick massor av ideer. Vi träffade en fotograf som hade otroligt vackra bilder, det klickade direkt:) Han hade dessutom mässrabatt så vi bokade in honom i oktober. Vi bokade heldag då ingick en coffetablebook och alla bilder i färg och svartvitt på usb till ett otroligt bra pris.Känns jättebra :) fotockholm.se 

  • Äldre 27 Jan 12:28
    #9
    lindaahl82 skrev 2014-01-27 07:51:58 följande:
    Vi var på Grands bröllopsmässa igår och fick massor av ideer. Vi träffade en fotograf som hade otroligt vackra bilder, det klickade direkt:) Han hade dessutom mässrabatt så vi bokade in honom i oktober. Vi bokade heldag då ingick en coffetablebook och alla bilder i färg och svartvitt på usb till ett otroligt bra pris.Känns jättebra :) fotockholm.se 
    Va härligt! Bilderna på hans hemsida var väldigt fina. Grattis.
  • anna 222
    Äldre 17 Feb 20:35
    #10

    Vi hittade vår blivande bröllopsfotograf på nätet, hur smidigt som helst! :)

    Fotografen vi valde finns i Kalmar och har superfina bilder! Vi är jättetaggade inför vår fotografering i höst och det känns som vi gjort ett bra val av fotograf! :)

    www.fotografsofia.se

  • Äldre 24 Feb 09:31
    #11

    Jag har letat efter fotograf på nätet - googlar, kollat lite på facebook... söker inspiration på pinterest för å se vilken stil jag vill ha. Även på mässor finns ju många fotografer. -vill dock inte ha en "stel" å typiskt traditionell fotograf med bara bilder rakt upp å ner utan en som fotografera med mer konstnärlig känsla. Har nog redan bestämt mej för vem de blir när de väl e dags nångång. Älskar sweet colorfuls stil massvis!! www.sweetcolorful.se är adressen.

    men hur tänker ni? vad är viktigast för er med bilderna? är de priset eller är det stilen? eller de e att det känns som att ni å er fotograf har en bra känsla mellan er?  

  • Äldre 24 Feb 09:32
    #12

    jag råkade hitta vår av en slump på facebook, det var någon som frågade efter en fotograf på en köp o sälj-sida, och då var det en som rekommenderade en kvinna i grannkommunen. 

  • Äldre 24 Feb 10:22
    #13

    Hittade vår fotograf här på bröllopstorget då jag sökte efter en fotograf i Linköping samt även skrev i Linköpings trådar.

  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 24 Feb 10:36
    #14

    Vi letade först på nätet, men den vi till slut bokade träffade vi på en mässa. Hon fotade mina föräldrar för 14 år sedan på deras bröllopsdag så jag vet att hon är bra och det stärktes verkligen när vi hade möte med henne i fredags :)

  • Äldre 24 Feb 11:30
    #15

    Vi har en nära vän som är fotograf och har precis den stil som vi båda älskar. Så där var valet aldrig svårt. Det enda som tog emot är att hon även är en självklar gäst på bröllopet och man vill inte ha en arbetande gäst. Men vi har pratat med henne om detta och det är inget problem alls för henne.
    Hon vet att hon varit bjuden oavsett och hon vet att vi anlitar henne för att vi älskar hennes bilder.

  • Äldre 24 Feb 11:35
    #16

    Vi hitta på nätet. Sedan hade jag mycket mailkontakt med många olika fotografer innan jag bestämde mig :)

Svar på tråden Var hittar ni er fotograf?