• Vancouver

    Behövs toastmaster och värdpar?

    Min sambo och jag har bjudit in cirka 55 personer till vårt bröllop och vi räknar med att mellan 45-50 kommer att tacka ja. Vi har vigsel i kyrkan och därefter följer en trerättersmiddag och fest. Vi har dock några frågor:

    1. Anser ni att vi behöver en toastmaster och ett värdpar till ett sådant relativt litet bröllop? Vi är oroliga att det kommer att upplevas som onödigt formellt och vara överflödigt. 

    2. Vi betalar vårt bröllop själva, men bör vi ändå ha ett värdpar (som jag har förstått det är det den eller de som betalar bröllopet som normalt sett står som värdpar)? 

    3. Ni som har haft ett litet mindre bröllop (40-60 gäster), har ni haft toastmaster och värdpar och vad har deras uppgifter bestått av? 

     

  • Svar på tråden Behövs toastmaster och värdpar?
  • TheD

    Vi blev 50 pers totalt och vi hade toastmaster (min moster) och värdpar (mina föräldrar). Vi ville ha en toastmaster, döp personen till vad ni vill, för att ha koll på dagsordningen osv. Mina föräldrar betalade inte bröllopet utan fick stå som värdpar då gästerna skulle svara dem eller kontakta vid andra frågor... Jag jobbade dag och natt den sommaren så från vår sida fast det ingen ork att hålla koll på vilka som svarar och när och allt annat som kan dyka upp.


     


    Men ni behöver inte ha :)

  • Chicita

    Vi blev 63 i slutänden. Vi hade inget värdpar eftersom vi ville ha koll på allt själva. (och jag gjorde väldigt många saker själv dessutom). Men vi hade toastmastrar. 
    Och det var toppen. Dom gjorde ett toppenjobb och fick allt att flyta på och gå väldigt smidigt. Utan dom hade det nog blivit betydligt stelare då de flesta skulle stått i något hörn och väntat på att någon skulle tala om vad som skulle hända Tungan ute 

    Våra toastmastrar hälsade välkomna (till festen) dom höll koll på talen (de få som blev) och styrde ut gästerna på små bensträckare och såg till att schemat hölls så att kocken hann klart maten till varje omgång och att inte maten hann kallna...
    Och dom hjälpte liksom lite till här och där med att hålla stämningen på topp Glad 

    Sånt som vi skulle behövt göra annars... svara på frågor om vart man hittade toaletterna, eller vart andra saker fanns, om man kunde byta ut saker till maten, trugade på folk mer tårta och mat osv osv Glad 
    Det betydde att vi kunde slappna av och inte behöva ha någon koll på någonting när middagen drog igång  

  • niriel

    Vi hade 47 st totalt till slut har jag för mig, vi var värdpar själva (vilket väl i praktiken innebar att det var vi som höll välkomsttalet) men vi hade ett toast-par vilket kändes otroligt gött. För då kunde vi ägna oss åt att bara njuta av kvällen och de hade hand om tal, sånger, uppträdanden och sånt. Väldigt skönt att slippa. Så jag är otroligt glad att vi hade det!

  • jools

    Vi kommer också ha toastmaster, fast vi bara bjuder på tårta och skumpa. Vi har valt det för enkelheten skull, han hälsar alla välkomna och ser till så att vi kommer vid rätt tillfälle, samt säger varsågoda och håller i skålen.
    Tror som någon annan skrev att det är bra med en person som säger vad som gäller, vad man ska göra osv, det ger lite trygghet.

  • Alyllyra

    55 personer är väl inte så himla litet Flört

    Hur ni gör beror väl på vad ni förväntar er/tror kommer vara bekvämast för gästerna.

    Vi hade inget uttalat värdpar, men våra mammor tog hand om svar på inbjudningar samt andra frågor både innan och under den stora dagen.
    Sen hade vi ett toastpar på middagen eftersom vi förväntade oss (och fick) mycket tal, sånger och jyckel och det är lätt att det blir rent kaos om alla ska bestämma själva när de vill göra "sin grej". Då var det skönt att någon hade koll på vilka som ville tala och när, samt presenterade dessa i en bra ordning.

    Vårt toastpar var vänner till oss från universitetet, och de var långt ifrån stela eller formella! 

  • Sweetpea

    Vi var ca. 50 pers och jag hade inte planerat att ha en toastmaster, då jag inte visste vem jag skulle be etc. men i sista sekunden blev det ändrat. Vår DJ fick ansvaret att ta hand om tal och allt annat det innefattade. Så här i efterhand är jag väldigt tacksam över att ha haft en toastmaster och hade inte velat ha det på något annat sätt.

  • daniiel

    Vi hade inget värdpar. Vi hade däremot ett toastpar. Vi valde en av makens bästa vänner (som också var en av marskalkerna) samt hans syster (som vi också umgås med).

    I kyrkan var väl hon lite av "kyrkvärd". Hon hälsade gästerna välkomna, visade till platser, delade ut vigselprogram och bubblor. Hon var där i tid och hade koll på läget :)

    Efter vigseln åkte hon i förväg till festlokalen, toastmastern fotades med oss en stund innan han gjorde henne sällskap där. Vi hade en paus mellan kyrkan och middagen, då gästerna åkte hem en sväng. Under tiden fotades jag och maken. Då var toastparet i festlokalen och kollade så att dukningen såg bra ut, ordnade med (den frivilliga) tipsrundan, att tårtan var på plats, att bordsplaceringen stämde osv. Dom hälsade också gästerna välkomna till festlokalen när dom började anlända. När vi sedan kom dit, så höll toastmadame välkomstskålen. Toastparet hade sedan koll på läget under kvällen. Höll kontakten med personalen i köket och serveringspersonalen, så att tal och lekar kom på "rätt plats". Dom hade förberett några, jätteroliga, lekar för oss. Dom talade om "bra att veta"-saker för gästerna och gästerna kunde vända sig till dom under kvällen ifall det fanns några frågor.

    Tack vare toastparet kunde jag och maken alltså bara slappna av och umgås med gästerna under kvällen, utan att tänka på när tårtan skulle serveras, om det skulle vara bensträckare mellan varmrätt och efterrätt, svara på personalens frågor osv.

    Att ha ett toastpar tycker jag alltså är en bra sak! En avlastning för brudparet och några som har extra fokus på gästerna under kvällen. Oavsett om det är 20 eller 200 gäster. Hur mkt toastparet ska göra, det måste brudparet komma överens med toastmaster/madame med i förväg. Vårat toastpar behövde inte göra så mkt i förväg, inför bröllopet, utan det var mest under själva bröllopsdagen. Förutom lekarna dom hade förberett, men det var på deras initiativ. Vill man absolut inte ha sådant, så kan man ju bara säga det. Vi, och majoriteten av våra gäster, är dock såna som tycker lekar, allsånger osv är jätteroligt :)


  • Betty84

    Vi betalar också bröllopet själva och kommer inte ha värdpar, däremot en toastmaster. 
    Vi kommer ha 50 gäster (om alla som bjudits in kommer).

    Vi valde att ha en av min m2b´s vänner som toastmaster, han har varit toastmaster på ett bröllop som vi var gäster på för ett par år sen och vi valde honom för att han organiserar allt väldigt bra!

    Tror det är bra att ha någon som tar hand om allt under bröllopet så man slipper allt det tråkiga med att hålla reda på tal osv 

  • Lenblo

    Oavsett vad man kallar vederbörande så är det bra att ha någon som reglerar underhållningen och tar itu med ev. problem. Du har inte lust att springa omkring och t.ex. säga till serveringspersonalen att efterrätten redan borde vara framdukad!

Svar på tråden Behövs toastmaster och värdpar?