• Äldre 13 Jan 23:34
    7981 visningar
    15 svar
    15
    7981

    Bröllopsnatt+mens

    Hej tjejer! Jag sitter här några månader innan bröllopet och nojjar över bröllopsnatten. Jag har en oregelbunden menscykel och jag vill ju INTE ha mens på min bröllopsdag! Har hört talas om att det finns piller som gör att den skjuts fram eller nått, men hur funkar det?! Jag ska säga också att jag har PCO, om det gör någon skillnad, och att med oregelbunden mens menar jag att den kan komma lite närsom, fast ändå 1 gång/månaden. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Bröllopsnatt+mens
  • Äldre 14 Jan 00:50
    #1

    Jag kikade på min kalender med lite otur att den ska komma på bröllopsdagen. 
    Så jag googlade och fick fram att man kan ta en tablett med gulkropps hormon. Men man bör ta den minst 3 dagar innan beräknad mens.
    Vanligaste tabletten man använder heter Primolut-Nor. 

    Här är en länk http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Primolut-Nor/?ar=True sen kan man ju googla vidare om man vill kolla andra. 
    Men jag ska kolla med min läkare och swe vad som kan rekomenderas

    Hoppas vi slipper den på våra dagar iallafall :) 

  • Aniara­4
    Äldre 14 Jan 11:24
    #2

    Skjuta upp mensen är ett återkommande ämne här, av uppenbara skäl! ObestämdTyvärr är sökfunktionen värdelös, men man kan googla väl valda sökord tillsammans med site:brollopstorget.se så hittar man gamla trådar.

    Vad som brukar sägas i trådarna är väl att det går att få utskrivet men att en del mår rätt kasst av tabletterna, så frågan är om det är värre att ha mens än att riskera att vara svullen och må skit av tabletterna.

  • Äldre 14 Jan 12:11
    #3

    Jo jag har förstått att dom inte är så snälla de där tabletterna. Och jag är rätt känslig mot extra hormoner, så det kanske inte är den bästa idén!?

  • Äldre 14 Jan 12:27
    #4

    Jag använt primolut nor och aldrig haft några problem med dom använt dom tre gånger. Funkar bra tycker jag och du behöver ju inte äta alla tio tabletter i såfall. men äter ni ppiller så går det ju att skjuta upp om ni inte tar sockerpillerna utan börjar direkt på nya karta

  • Äldre 15 Jan 16:11
    #5

    Jag tog Primolut-Nor inför en utlandssemester och fick extremt ömma bröst som enda biverkning, men annars fungerade det utmärkt. 

  • Äldre 15 Jan 16:35
    #6

    Men eftersom man verkar ska ta dom någon gång innan beräknad mens så blir det lite tokigt för mig som har oregelbunden mens! Kan man chansa då eller?

  • Äldre 15 Jan 16:58
    #7
    Carolinekahlstrom skrev 2014-01-15 16:35:10 följande:
    Men eftersom man verkar ska ta dom någon gång innan beräknad mens så blir det lite tokigt för mig som har oregelbunden mens! Kan man chansa då eller?
    Det är kanske bäst om du pratar med en gynekolog eller barnmorska om detta, hen är ju den som har bäst kunskap om vad som passar just DIG.

    Det kan ju dessutom vara bra att testa medicinen (oavsett alternativ) i god tid innan bröllopet, så du vet hur kroppen reagerar.
  • Äldre 15 Jan 17:05
    #8

    Trodde med jag hade oregelbunden mens men skaffade appen "menskollen" och helt plötsligt hittade den mönstret i min mens och kunde förutspå när den kom trots att jag tyckte den var oregelbunden. Kom ibland i början av månaden, i bland i slutet och ibland mitt i. Har väl helt enkelt inte 4 v. menscykel bara. Så det kan jag tipsa om! Sen går jag på cerazette vilket tar bort min mens helt just nu - hallelujah säger jag bara så skönt att slippa! 

  • Äldre 15 Jan 20:23
    #9

    Jag har en sån app (womanlog) och de senaste månaderna har det sett ut såhär: 18 oktober, 16 november, 14 december och nu sist 3 Januari. De första månaderna har ju varit hyfsat regelbunden, men nu i januari kom den tidigare. Sådär kan det hålla på hela tiden. Ibland har jag både i början på månaden och i slutet. Men har märkt att den kommer tätare inpå om jag har rört på mig mer än vanligt. Ppiller använder jag inte pga min PCO.

  • Alylly­ra
    Äldre 16 Jan 10:49
    #10
    Carolinekahlstrom skrev 2014-01-15 20:23:38 följande:
    Jag har en sån app (womanlog) och de senaste månaderna har det sett ut såhär: 18 oktober, 16 november, 14 december och nu sist 3 Januari. De första månaderna har ju varit hyfsat regelbunden, men nu i januari kom den tidigare. Sådär kan det hålla på hela tiden. Ibland har jag både i början på månaden och i slutet. Men har märkt att den kommer tätare inpå om jag har rört på mig mer än vanligt. Ppiller använder jag inte pga min PCO.
    Gå och prata med barnmorskan så får du kvalificerade råd. Det är svårt för andra att säga vad som passar dig. Själv sköt jag på min mens med hjälp av p-piller, men det verkar ju inte fungera för dig. Ta upp din oro med någon som är van att hantera sådana frågor.

    Men om du skulle råka ha mens på bröllopet, så ta det med ro. Det är inget att göra något åt och du får helt enkelt göra det bästa av situationen.
  • Äldre 16 Jan 14:51
    #11

    Ja absolut. Ska prata med gyn. Tänkte bara kolla hur ni andra har gjort.

  • Michae­la540
    Äldre 3 Feb 15:48
    #12

    Finns något som heter Cyklo-F på apoteket...
    Som minskar mensen, beror väl på hur riklig menstruation man har men på mig brukar den försvinna helt.
    Har inte upplevt några biverkningar. Ett tips! :)

  • Äldre 3 Feb 16:43
    #13

    P-piller är annars behandling mot PCO  (jag har det själv så jag vet)'

    Prata med din barnmorska så kan du få p-piller utskrivet men dock gäller det att du tar dom så snart som möjligt för i början kan mensen strula rejält och en del kan blöda konstant i en månad medan andra slipper mens redan från första pillret.

    Annars får du helt enkelt förbereda dig på att du kanske har mens då, nån månad i förväg bör du ialla fall kunna misstänka hur det kan bli på bröllopet.

    jag har själv PCO och fick min mens under själva bröllopsdagen.  Lagom lite under dagen men sen för bröllopsnatten kom det floder.  Det var liksom bara att gilla läget helt enkelt.  Bara att ha tamponger o bindor lättillgängligt under bröllopsdagen så du enkelt kan komma ifrån och byta.

    Har du riklig mens?  Då är tipset att köpa Cyklo-F på apoteket så kan du minska mensen så du slipper blöda floder om du får mens nån dag tidigare.

     

  • Äldre 3 Feb 21:34
    #14

    Jo ppiller brukar ju vara vanligt vid PCO, fast jag vill inte ha det och reagerar inte bra på många varianter (har testat flera) så det är inte aktuellt. Får helt enkelt vänta och se! :) jag blöder normalt skulle jag säga. Mer åt det mindre hållet.

  • 201305­02
    Äldre 16 Feb 20:48
    #15

    Om man vill försjkuta mensen är det enklast om man äter p-piller. Om man börjar 2-3 månader innan hinner kroppen vänja sig och då är det enkelt att bara fortsätta käka p-pillrerna fastän kartan tagit slut. Alltså man förskjuter mensen väldigt enkelt. Är du osäker så besök barnmorska, de är experter på detta ;)
     

Svar på tråden Bröllopsnatt+mens