• Äldre 13 Jan 21:11
    8038 visningar
    22 svar
    22
    8038

    Annorlunda fest..

    Söker tips och idéer på hur vi kan skapa ett annorlunda upplägg på bröllopsfesten. Det kommer vara en "familjefest" med ca 40 gäster. Vi kommer inte ha någon toastmaster och funderar på att strunta i den traditionella bordsplaceringen, men vet inte riktigt vad vi vill göra istället... HJÄLP!!

  • Svar på tråden Annorlunda fest..
  • Äldre 15 Jan 13:49
    #11

    Hoppsan, jag skrev ett svar i går men det verkar ha försvunnit...

    Nåväl ungefär så här skrev jag då (samma innehåll kanske lite annan formulering Tungan ute )
    Att byta bord mellan varje rätt kan upplevas som störande och krångligt. Oftast har man "parkerat" sin jacka/ kavaj/ boléro/ sjal/ väska/ kamera/ telefon osv vid/ på sin plats om man då ska ta med sig allt det, rota runt efter en ny plats (ny ögonbindel och tafsa runt på massa folk man inte känner? Flört ) och sen parkera sig igen för att gå och hämta mat - eller invänta servering eller hur nu middagen är upplagd... Tja då finns det risk för att det "roliga" i momentet "finn din plats" försvinner.

    Jag skulle gjort en ordentlig bordsplacering för långborden och satt ut fasta platser. Men ställt två tomma stolar mit emot mig och maken där jag skulle sätta en äggklocka (eller liknande). 
    Där skulle jag (eller snarare toastmastern) uppmuntra folk att sätta sig i typ 10-15 min (därav äggklockan) och helt enkelt be gästena att se till att platserna aldrig är tomma.
    Sen skulle jag ha värvat lite hjälp, så att i pausen / bensträckaren mellan maten och tårtan så uppmanas gästerna att gå ut och göra något (tipspromenad kanske - frivilligt dock, men lämna lokalen med alla grejor du hade med dig *tack*) 
    Under pausen roddas borden om lite snabbt till fyrkantiga "öar" som får varsitt bordsnummer (lägg ett papper med en stor siffra mitt på bordet)
    Säg nu att det får plats 8 personer vid varje bord (bara för exemplets skull). Skriv bordsnumret på 8 lappar, vik ihop och lägg i en burk (detta går givetvis att förbereda Tungan ute) upprepa för varje bord - förutom brudparets bord där man bara ger ut 4 lappar (4 gäster + brudparet + 2 tomma platser även här).
    Sen är det fri placering vid dessa bord. Har man bord 1 så sätter man sig på vilken plats man vill vid detta bordet...
    Att äta tårta och dricka kaffe med folk man kanske inte trivdes så bra med - överlever man, det är ju en så kort stund Tungan ute
    När dansen kommer igång (om ni ska ha sån) så är det helt fri placering vid borden. Ta bort hälften av borden men ställ lite stolar längs med väggarna så att ni får plats att dansa om inget separat dansgolv finns. 
    Om hälften av sittplatser / bord försvinner så är det troligare att folk går upp och dansar än om man har "sin plats" hela kvällen Flört
     

  • Rin
    Äldre 15 Jan 17:21
    #12

    Chicitas båda inlägg tycker jag innehåller toppenbra tips. Jag skulle också avråda starkt från bordsbyte mellan varje rätt, men kanske_en_ gång. 

    Ett sätt att göra bordsplacering som ofta tipsar om som ger en delvis fri, och delvis arrangerad placering är att man gör en bordsplacering för alla damer, eller alla herrar. Sedan får båda ta något ur en korg, t.ex. varsin halva av ett sönderklippt vykort, eller namn på kända par (t.ex. litterära, historiska eller kändisar, lite beroende på gästernas kunskaper och intressen) eller ett mattetal/gåta, respektive svaret på densamma.
    Gästerna ska sedan hitta den de hör ihop med, och när de gjort det så får de gå och sätta sig. På det viset kan man styra lite grann över bordsplaceringen, genom att t.ex. se till att halvdöva morfar sitter snett emot kusinen som pratat högt och tydligt men det blir lite fritt också. 
    Om man vill göra det ännu friare, sätter man bara ut bordsplacering för t.ex. den ena i kändisparet, typ Prince Charming på en lapp, sedan tomt på en plats, och Odjuret på nästa. Då har man ingen aning om vem som hamnar var, men riskerar inte att alla sätter sig med de som de känner bäst.

  • Äldre 16 Jan 09:08
    #13

    Chicita, det är ungefär så jag har tänkt (nummeröer). Idén med äggklocksplatser var bra! Den använder vi nog!! Jag vill inte släppa gästerna helt fria att välja själva, men jag vill ge dem möjligheten att välja sin närmsta granne. Platsbyte kommer att ske 1 gång för annars blir det för bökigt med flytt av glas och eventuella kläder/väskor mm. Detta ska nog bli bra! Har ni några roliga tips på lekar som varje bord kan roa sig med? Typ lite lagtävling/underhållning..

  • Äldre 16 Jan 09:11
    #14

    Platsbytet kommer alltså att ske mellan matbuffén och tårtbuffén.. För det blir en naturlig bensträckare där emellan!

  • ylvis
    Äldre 16 Jan 11:20
    #15
    Chicita skrev 2014-01-14 16:06:34 följande:
    ylvis: bara för att det är en "familjefest" behöver väl inte alla känna varandra? 
    Min släkt känner inte makens släkt exempelvis (med några få undantag) Flört 
    Du har helt rätt men är det en mindre familjefest "känner" eller har många träffat varandra förut och mixar du upp bordsplaceringen kommer alla känna sig trygga.

     
  • Rin
    Äldre 16 Jan 12:34
    #16

    Kom på en sak till som kan göra en fest väldigt mycket annorlunda. Picknick.
    Här kan ju välja hur formellt man vill ha det. En variant är att gruppera folk fyra och fyra, ge dem en picknick-korg och låta dem bestämma själv hur och var de ska sitta.
    Man kan också lägga ut filtar på lämpliga ställen, man kan sätta ut lite bord och stolar. Man kan blanda filtar med typ sådana där enkla utfällbara stolar som brukar finnas på vandringsryggsäckar etc. Bara att anpassa till gästerna vilja och förmåga att sitta i gräset liksom.
    ICAs buffé hade en artikel om färdiggjorda picknickkorgar i somras tror jag det var. Med förslag på t.ex. små vinflaskor som man byter etikett på, färdiggjorda mackor, portionsförpackat m.m. Det går att göra oändligt mycket med.
    Jag arrangerade en fest för ett par år sedan i en Tolkienförening där vi gjorde så här. Temat var nämligen Fangorn (skogen som enterna bor i) och vi hade bland annat smyckat lokalen med en hel stor gran delad i två och inkilad mellan golv och tak. När gästerna kom fick de en picknickkorg per fyra eller fem personer som innehöll bröd, kall fläskfilé, hemgjord färskost, honungssmöt och frukt. Nu var det här lite annorlunda eftersom alla hade ätattiraljer med sig själva, och det kan man ju inte rätt gärna begära på ett bröllop. Men man kan ha lite stadigare engångsartiklar, finns ju mycket snyggt.

    En annan sak som är kul och gör en fest lite mer speciellt är att servera helgrillad gris eller lamm. I övrigt kan man ju ha allt som vanligt, men bara det faktum att man får se när de lagar maten är ju rätt kul. 

  • Äldre 16 Jan 16:41
    #17

    När vi började planera hade vi tanken på ett midsommarbröllop med picknickkoncept. Men vi ändrade oss då ett oktoberbröllop kändes mysigare med levande ljus och höstens mustiga färger.

  • Rin
    Äldre 16 Jan 17:44
    #18

    Ah, så klart. Picknick i oktober kanske inte är en hit.

  • Äldre 16 Jan 19:01
    #19
    ylvis skrev 2014-01-16 11:20:15 följande:
    Du har helt rätt men är det en mindre familjefest "känner" eller har många träffat varandra förut och mixar du upp bordsplaceringen kommer alla känna sig trygga.

     
    Du skrev ju:
    "Men i det här fallet är det en familjefest och eftersom alla redan känner varandra spelar det mindre roll hur de placeras
    Därmed antog du ju att alla kände varandra även om du väl knappast kunde veta det säkert innan. Och du säger ju att det därför inte spelar någon roll hur dom placeras Flört

    Det är inget jag vill eller kan utgå ifrån när jag inte vet mer. Flört
    Som sagt, om jag utgår från min och makens familj så var det bara min bror - av alla mina släktingar, som hade träffat någon av makens släktingar innan vårt bröllop. Så om vi hade släppt placeringen fritt så hade det blivit en grupp med makens släktingar vid ett långbord (eller tja ett och ett halft), en grupp med mina släktingar vid ett annat och så vänner på resten av platserna... Och om vi bara hade försökt "mixa jämt" så hade mina släktingar inte räckt till...
    Vi la alltså ner mycket tanke bakom bordsplaceringen så att alla skulle ha någon dom kände inom pratavstånd + någon ny som vi trodde att dom skulle trivas ihop med. Glad
     
    Glytten skrev 2014-01-16 09:08:38 följande:
    Chicita, det är ungefär så jag har tänkt (nummeröer). Idén med äggklocksplatser var bra! Den använder vi nog!! Jag vill inte släppa gästerna helt fria att välja själva, men jag vill ge dem möjligheten att välja sin närmsta granne. Platsbyte kommer att ske 1 gång för annars blir det för bökigt med flytt av glas och eventuella kläder/väskor mm. Detta ska nog bli bra! Har ni några roliga tips på lekar som varje bord kan roa sig med? Typ lite lagtävling/underhållning..
     Det var ju någon som hade en bra idé med att placera alla herrar - eller alla damer. Så det kan ju vara en bra idé då Glad
    Lekar är inget jag är bra på. Jag gillar nämligen inte att leka själv. Det är det värsta jag vet. Speciellt om det blir "obligatoriskt". Jag kan till och med gå hem från en fest om jag ska tvingas till att leka något som jag inte känner mig bekväm med Tungan ute
    Men varför inte göra ordflätor eller något annat som ska "lösas" bordsvis och dom som blir klara först är vinnarna? 
    Då måste dom ju samtala om dom ska klara det...
    Bröllopsbingo kanske?
    Då blir det lite frivilligt. Och det är inte heller så att man måste upp och göra pinsamma saker Flört 
  • Äldre 16 Jan 19:36
    #20

    Jag ÄLSKAR ögonbindel idén!! Det måste jag göra!!! Hur kul som helst!!

  • Äldre 17 Jan 11:57
    #21

    Ni kommer med så många bra ideer allihopa, jag är verligen tacksam satt ni tar er tid att svara!! chicita:Inget lektvång! Men något som skapar gemenskap vid borden.. Jag är inte speciellt glad för tvångslekar och drar mig gärna undan jag också, men något att snacka om och skratta åt tillsammans! Alina83: ja jag tyckte också att det var en rolig lek, men hade inte känt mig bekväm i den själv och vill därför inte utsätta mina nära och kära för det! Rin: men det var en kalas bra tanke.. Som vi redan funderat på!

  • Äldre 17 Jan 14:41
    #22

    Det låter som att ni kommer få ett jättehärligt bröllop Glytten Glad 

Svar på tråden Annorlunda fest..