• Äldre 26 Nov 22:08
    14463 visningar
    33 svar
    33
    14463

    Linköpingsbröllop 2015

    Har suttit och kikat runt lite på trådarna och det finns en hel del om bröllop 2013. Nu börjar det gå mot sitt slut och i alla fall jag planerar just nu inför vårt bröllop 2015. Tråden "Vi som gifter oss 2015" är jätte härlig, men så skönt att kunna diskutera med Linköpingsbor och få tips och sådär.

    Lite om oss och våra idéer.

    Jag är just nu student och kan inte spara hur mycket pengar som helst så vi försöker planera bröllopen ganska billigt. Vi vill dock inte hämma oss alldeles för mycket då vi ändå vill ha "Te wedding of our dreams". Min sambo jobbar just nu i Mjölby och grejen med honom är att han har så sjukt stor familj! Han har 7 syskon (6 av dem har respektive), 7 syskonbarn och en hel del andra människor. Med hans familj blir det alltså 24 personer, sedan ska vi lägga till mor och farföräldrar samt min släkt och så lite vänner på det. Vi har räknat på att det minsta vi kan ha är 65 personer, kanske 60.

    Idéen vi har är att vi ha liiite medeltidsinpirerat, inte så mycket med kanske lite små inslag. Vi vill bjuda på en god middag, öppen bar och massa små finesser under hela festen.

    Jag är väldigt pysslig av mig och tar väldigt gärna emot tips på inlägg, bloggar eller vad som helst =)

    Detta skulle jag gärna få tips om:
    * Festlokal
    * Billig florist
    * Bra frisör
    * Bra cateringställe
    * Dekorationsmöjligheter

    Hoppas det är fler som planerar bröllop 2015 =) 

  • Svar på tråden Linköpingsbröllop 2015
  • Äldre 21 Apr 09:41
    #21

    Finns det någon kvar i denna tråden?

  • crs
    Äldre 21 Apr 10:17
    #22

    Jag finns! :)

  • Äldre 21 Apr 10:57
    #23

    Kul! Hur går det för er då?

  • crs
    Äldre 21 Apr 16:59
    #24

    Det går bra! Rätt chill allting. Allt är planerat osv, mest lite småsaker att fixa. Jag väntar på att få hem (den tredje) klänningen, och behöver väl typ köpa ett par örhängen, men i övrigt är det helt lugnt! Har iofs hinderprövningen kvar med, hade tänkt fixa det nyss men kom på att jag ska ändra stavningen på mitt efternamn innan sambon delar det med mig, så väntar på att få det ordnat nu (med vilket jag menar att jag försöker komma ihåg att köpa ett frimärke att sätta på kuvertet som ligger i min väska och bara väntar.) Hur går det själv? Vad planerar ni? :)

  • Äldre 22 Apr 20:58
    #25

    Jo det rullar på. Det strular lite med musik och präst men det hinner nog lösa sig. Annars är det mer panik för min del med vikt och ekonomi..... GUD så¨tjock jag är och GUD så mycket allt kostar. Varenda budgetpost har överskridits och senast idag ville en leverantör höja sitt givna pris till oss med 2500kr. Liten kostnad i sig men räknar man ihop alla höjda kostnader så springer det iväg. Tror vi har överskridit budgeten med 30000kr nu....

  • crs
    Äldre 23 Apr 06:48
    #26

    Åh, jag känner igen budgetångesten... Vi har nog överskridit vår med sådär 10'. Inte sjukt mycket pengar, men det är typ 40% mer än vi hade tänkt oss från början... Och det är ju inte klart än heller! Nu blev min sambo uppsagd för ett par dagar sen med, hans företag har inte råd att ha kvar honom. Och jag tar examen i juni, och som det ser ut nu blir jag med arbetslös nu. Vi hade inte riktigt räknat med att stå utan jobb båda två, så om det inte ordnar sig för iaf den ena av oss får vi kanske tänka om lite. Det vore inte alls kul. :/  Klarar sig gör man ju ändå, men det vore inte helt okej för det ekonomiska samvetet att lägga pengar på bröllopsgrejer i en sån situation. 

    Men men! Vi låtsas just nu som att det snart har ordnat sig, och planerar på ändå :P Fick hem min klänning igår, och gillar den! Nu måste jag bara ha schysta underkläder. Brukar handla på Twilfit, men tycker servicen där är sjukt varierande. Ibland är de toppen, ibland typ otrevliga. Spelar ju inte så stor roll om man vet vad man ska ha, men det gör jag nog inte riktigt nu. Har du tips på någon annan bra underklädesaffär?

  • Äldre 3 May 21:16
    #27

    Hej,

    Jag är inte riktigt en Linköpingsbo men jag ska gifta mig i Motala som inte ligger alltför långt ifrån Linköping så jag hoppar på här om det är ok:)
    Budgetångest har jag också fått....Allt kostar , speciellt fotograf! Jisses vilka priser de tar! Samtidigt vill man ha någon som kan ta fina bilder när vi kommer lägga så mycket pengar på kläder,smink,håruppsättning osv. Vore ju tråkigt om vi inte kan få till lite fina bilder ifrån vår dag. Hur har ni andra gjort? 

    Just nu håller jag på att kolla ringar. Vilken djungel! Har varit i kontakt med en guldsmed som tillverkar smycken men ringen som jag helst skulle vilja ha kommer kosta 17000 kr vilket är alldeles för mycket!:( Önskar så att pengar inte skulle vara ett problem:S

  • Äldre 3 May 21:53
    #28

    Underkläder får du rätt hjälp med på Eva Korsetten - en urgullig tjej där som också ska gifta sig i sommar hjälpte mig kanon. Sen har jag handlat gördel online för jag hittade ingen i vanliga butiker.

    Fotograf var en sån grej som vi tyckte var väldigt viktigt, så vi kollade runt i hela Sverige efter bra fotografer och fastnade för en kille i Västerås. Visst kostar det pengar, men jag vet att jag aldrig kommer ångra det beslutet. Foton och ring är viktiga för mig - det är det som består. Och klänningen :)

  • Äldre 4 May 06:24
    #29
    gloriousgirlgirl skrev 2015-05-03 21:53:35 följande:

    Underkläder får du rätt hjälp med på Eva Korsetten - en urgullig tjej där som också ska gifta sig i sommar hjälpte mig kanon. Sen har jag handlat gördel online för jag hittade ingen i vanliga butiker.

    Fotograf var en sån grej som vi tyckte var väldigt viktigt, så vi kollade runt i hela Sverige efter bra fotografer och fastnade för en kille i Västerås. Visst kostar det pengar, men jag vet att jag aldrig kommer ångra det beslutet. Foton och ring är viktiga för mig - det är det som består. Och klänningen :)


    Får jag fråga hur mycket ni kommer betala för fotografen? Det är nog bara att skrapa ihop mer pengar. Hade inbillat mig att vi skulle klara en budget på 5000 kr när det gäller fotograf :S

    Ringen får jag fundera på lite till:)
  • crs
    Äldre 4 May 12:59
    #30

    Tack för tipset om Evas! :)

    Vi kommer inte anlita en fotograf öht. Min bästa vän kommer fota lite under vigseln, det är allt. Bilder känns inte särskilt viktigt för oss, så vi lägger de pengarna på annat. Typ ringar! De är viktiga, men vi har inte oändligt med pengar så det fanns såklart en gräns där med. :P Vi har lagt ca 13.000 på ringarna, som är custom design från en guldsmed i Finland. Hur fina som helst, är sjukt nöjd med att ha något helt eget istället för att välja en ring som var och varannan gift kvinna har. 

  • Äldre 4 May 16:34
    #31

    Jag har min systerson som gillar att fotografera så han kommer hjälpa till med det under vigseln och festen. Tyvärr blir sällan jag eller min fästman vidare snygga på bild så vi skulle nog behöva lite guidning i stil med "ner med hakan, sträck på ryggen osv". Haha eller så är det bara jag som inbillar mig att vi ser snyggare ut i verkligheten än på bild ????

  • Äldre 8 May 19:41
    #32
    Mickis85 skrev 2015-05-04 06:24:57 följande:
    Får jag fråga hur mycket ni kommer betala för fotografen? Det är nog bara att skrapa ihop mer pengar. Hade inbillat mig att vi skulle klara en budget på 5000 kr när det gäller fotograf :S

    Ringen får jag fundera på lite till:)
    Vi betalar 19000kr för fotografen men då är han med oss HELA dagen, från förberedelser tills festen är slut. Vi får dessutom alla bilder som är något att ha, ca 500-700bilder räknar han med. Det är väldigt ovanligt att fotografer är så generösa. Men det är en kostnad som jag är nöjd med för jag vet att fotona kommer att bli fantastiska. Och jag vill se på bilderna och minnas hur vackert det var. Fotografer kostar, sen är det en JÄKLA skillnad på att fotas av en som på riktigt jobbar med det och har erfarenhet av bröllopsfoto än någon som "har en bra kamera och gillar att fota" så att säga.
  • Äldre 10 May 17:35
    #33
    gloriousgirlgirl skrev 2015-05-08 19:41:13 följande:

    Vi betalar 19000kr för fotografen men då är han med oss HELA dagen, från förberedelser tills festen är slut. Vi får dessutom alla bilder som är något att ha, ca 500-700bilder räknar han med. Det är väldigt ovanligt att fotografer är så generösa. Men det är en kostnad som jag är nöjd med för jag vet att fotona kommer att bli fantastiska. Och jag vill se på bilderna och minnas hur vackert det var. Fotografer kostar, sen är det en JÄKLA skillnad på att fotas av en som på riktigt jobbar med det och har erfarenhet av bröllopsfoto än någon som "har en bra kamera och gillar att fota" så att säga.


    Jo det är sant. Jag har hittat två alternativ nu. En tjej som kommer ifrån motala och jobbar som fotograf. Hon har ett erbjudande som kostar 8500 kr för 5 h. Då får jag med ett färdigt fotoalbum samt alla bilder på usb men endast i 300 px.

    Men sedan var jag i kontakt med en kille som jobbat som fotograf tidigare men numera har det som jobb vid sidan av. Han tar 5900 för en halvdag. Jag får bilderna i 800 px. På så vis kan jag framkalla korten fast enbart i max 10*15 om jag ska få bra Bilder. sedan kan jag välja ut vissa bilder för 300 kr per st som han fixar till i 4000px.

    Är det någon som kan något om detta? Jag känner mig mest förvirrad:S
Svar på tråden Linköpingsbröllop 2015