• Josefi­nparis
    Äldre 20 Nov 17:10
    10408 visningar
    8 svar
    8
    10408

    Budget för blommor?

    Gifter mig i Frankrike i maj 2014. Träffade en florist igar som gav mig ett kostnadsförslag pa mellan 25000 - 40 000! Alldeles uppat väggarna för mycket..
    Hur mycket lägger ni pa blommor (brudbukett, târnbuketter, näbben, utsmyckning av kyrkan och festsalen..)
    Jag hade budgeterat för ungefär 7000-10000...

  • Svar på tråden Budget för blommor?
  • Äldre 9 Feb 13:47
    #1

    Oj, jag hade budgeterat för kanske 500 kr totalt. Men då ska jag ha festen vid en gård där grannen har blomsterodling och har lovat oss att få köpa buketter för 1 kr styck. Bodde i Frankrike för några år sedan och har för mig att bara någon timme utanför Paris, mot Normandiehållet, finns det massor av små gårdar där man kan köpa saker direkt från bönderna. Har inte letat efter blommor direkt men det kanske går att göra något sådant?

  • Äldre 9 Feb 14:25
    #2

    ca 3000 kr för brudbukett
    ca 1000 kr per bord (8 bord)
    ca 1000 kr för brudbukett + corsage
    Kommer inte ha något i kyrkan.

    När vi pratat med florsiter så kan det springa iväg hur mycket som helst beroende på hur mycket blommor man vill ha och vilken typ. 

  • Äldre 9 Feb 14:26
    #3

    menade så klart tärnbukett för 1000, inte brudbukett. Vore skönt med en edit funktion. 

  • Äldre 9 Feb 16:16
    #5

    300 kr gick min egen brudbukett på och då gjorde jag den själv

    smyckade inte kyrkan något alls då jag tog hänsyn till allergiker

    plockade blommor o vackra blad från trädgården och satte det i små snapsglas på långbordet vi dukade hemma.

     

  • Äldre 9 Mar 17:00
    #6

    Kan tipsa om en jätte bra o duktig florist i örebro, rachels blommor på fb

  • Äldre 9 Mar 19:45
    #6

    Våra blommor kostar totalt 1000 kr, detta är för brudbuketten och corsager. På borden under middagen kommer vi ha mammas hemmaodlade blåklint och en vit blomma som jag inte kommer ihåg namnet på, men den heter något med wedding iallafall ;) Blommor kan nog kosta hur mycket som helst om man vill ha det under alla moment under dagen och om allt ska beställas från florist. Jag hade först tänkt ha blommor från ängarna omkring till att i början, men min mamma övertalade mig att skaffa riktig brudbukett och corsager till brudgum, bestman och lille ringbäraren :)

  • Äldre 17 Mar 13:29
    #7

    det flesta bröllop kostar olika. även vad gäller blommor. 5-10.000 om det ska vara fint mer om det ska vara exklusivt och budgetbröllop under 2500.
    lycka till!

  • Äldre 17 Mar 13:58
    #8
    +1

    ps. för 40000 kan du ta med dig en florist hemifrån, mig tex

    Bra av din mamma för det är nog inte kul att stå med en vissen eller stressgjord amatöraktig brudbukett, Den dagen är inte den dagen man ska spara in på några hundralappar på blommorna. Du ska se dina brudfoton resten av livet och tänka att det var perfekt. När man väl tittar noga på blommorna som växer på ängarna brukar det inte vara så mycket som är fint i en brudbukett och det är svårt att hålla det fräscht om det är varmt ute. Fint på håll och brunt och risigt när man tittar närmare. Samma sak med murgröna som växer ute, det kan se bra ut ända till man plockar det då är det grova vedaktiga rankor med ätna blad och ruskor som inte går att ha på borden.

Svar på tråden Budget för blommor?