• Äldre 11 Nov 23:12
    8999 visningar
    25 svar
    25
    8999

    Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?

    Jag vet att jag bestämmer själv och så. Men vill ändå höra era åsikter. Jag älskar svart! och har nästan aldrig vitt på mig.
    Men och andra sidan så förknippar människor svart med sorg. Och det vill jag inte att de skall förknippa vårt bröllop med. Jag vill att vårt bröllop skall förknippas med glädje.

    Så hur gör jag?!
    (Jag kan tänka mig cremefärgad klänning om jag hittar den "rätta". Även om svart är mer "min" färg).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?
  • Äldre 12 Nov 10:48
    #11

    Det finns jättefina svarta brudklänningar, och det finns jättefina cremefärgade med svarta detaljer som daniiel säger.
    Man behöver inte ha antingen eller, man kan få både ock.
    Det är viktigt att man känner sig som en extra fin version av sig själv på bröllopsdagen och inte som att man har klätt ut sig och "leker bröllop".
    Jag skulle satsat på creme och svart. Glad 

  • Äldre 12 Nov 19:24
    #12

    Bröllopsklänningarna var också svarta förr efter som svart var en väldigt exklusiv färg som var svårt att framställa själv och svårt att hålla svart! Därför varder typ som ett tecken på lyx och för att visa att man hade råd med ett svart plagg!

  • Äldre 12 Nov 22:18
    #13
    Vichy skrev 2013-11-12 19:24:22 följande:
    Bröllopsklänningarna var också svarta förr efter som svart var en väldigt exklusiv färg som var svårt att framställa själv och svårt att hålla svart! Därför varder typ som ett tecken på lyx och för att visa att man hade råd med ett svart plagg!
    Det har jag aldrig hört.
    Ylle är ju svart naturligt exempelvis om man tar ullen från ett svart får.
    Och det var ju ofta ylle man använde förr i tiden till både finkläder och vardagskläder då det är lättskött (bara vädras och punkttvättas)  
  • Äldre 12 Nov 23:37
    #14
    daniiel skrev 2013-11-12 08:53:07 följande:
    Ofast hade man bara råd med en finklänning och svart var då en praktisk färg, för den kunde användas till alla tillställningar (inte för att dom gick på så många), inkl begravningar. Dom svarta klänningarna på den tiden var ganska enkla och inte alls speciellt maffiga. Tex som bilden nedan kunde det se ut, en ganska enkelt och täckande svart klänning.


    Men, även folkdräkt var vanligt att använda, för det var ofta den finaste dräkten (klänningen) man ägde.

    Vit brudklänning kommer från överklassen, för att visa på att man hade råd att köpa en vit klänning som bara användes en dag.

    Men det sagt, så betyder det inte att man inte idag kan använda svart brudklänning, det är ganska modernt. En av mina favoriter, Vera Wang, har i sin höstkollektion 2012 ett flertal väldigt vackra svarta klänningar www.verawang.com/EN/UK/wedding/bridal-collect... Men jag tycker att om man har tvivel, så är nog chansen större att man ångrar sig i efterhand om man valde en helt svart klänning motför om man valt en vit (ivory, creme, champange osv), eventuellt med svarta detaljer då. Men som vanligt är det bästa att bege sig ut för att pröva klänningar, så man får redan på vad man själv känner sig mest bekväm i :) Både gällande färg och modell. Att tänka på är att det nog inte är så många brudbutiker i Sverige som har helt svarta brudklänningar, men balklänningar brukar kunna finnas i svart :)
    Vaddå inte maffiga. För den här tiden som visas ovan och för den mängden tyg... Jag tycker verkligen att det ser maffigt och vackert ut.
  • Äldre 12 Nov 23:39
    #15
    Vichy skrev 2013-11-12 19:24:22 följande:
    Bröllopsklänningarna var också svarta förr efter som svart var en väldigt exklusiv färg som var svårt att framställa själv och svårt att hålla svart! Därför varder typ som ett tecken på lyx och för att visa att man hade råd med ett svart plagg!
    Har läst det här någonstans.
  • Äldre 12 Nov 23:44
    #16
    daniiel skrev 2013-11-12 08:53:07 följande:
    Ofast hade man bara råd med en finklänning och svart var då en praktisk färg, för den kunde användas till alla tillställningar (inte för att dom gick på så många), inkl begravningar. Dom svarta klänningarna på den tiden var ganska enkla och inte alls speciellt maffiga. Tex som bilden nedan kunde det se ut, en ganska enkelt och täckande svart klänning.


    Men, även folkdräkt var vanligt att använda, för det var ofta den finaste dräkten (klänningen) man ägde.

    Vit brudklänning kommer från överklassen, för att visa på att man hade råd att köpa en vit klänning som bara användes en dag.

    Men det sagt, så betyder det inte att man inte idag kan använda svart brudklänning, det är ganska modernt. En av mina favoriter, Vera Wang, har i sin höstkollektion 2012 ett flertal väldigt vackra svarta klänningar www.verawang.com/EN/UK/wedding/bridal-collect... Men jag tycker att om man har tvivel, så är nog chansen större att man ångrar sig i efterhand om man valde en helt svart klänning motför om man valt en vit (ivory, creme, champange osv), eventuellt med svarta detaljer då. Men som vanligt är det bästa att bege sig ut för att pröva klänningar, så man får redan på vad man själv känner sig mest bekväm i :) Både gällande färg och modell. Att tänka på är att det nog inte är så många brudbutiker i Sverige som har helt svarta brudklänningar, men balklänningar brukar kunna finnas i svart :)
    Dessa bröllopsfoton påminner mig om min mormor & morfars bröllopsfoto. Så vackra!
  • Äldre 12 Nov 23:51
    #17
    2015 skrev 2013-11-11 23:12:42 följande:
    Jag vet att jag bestämmer själv och så. Men vill ändå höra era åsikter. Jag älskar svart! och har nästan aldrig vitt på mig.
    Men och andra sidan så förknippar människor svart med sorg. Och det vill jag inte att de skall förknippa vårt bröllop med. Jag vill att vårt bröllop skall förknippas med glädje.

    Så hur gör jag?!
    (Jag kan tänka mig cremefärgad klänning om jag hittar den "rätta". Även om svart är mer "min" färg).
    2015: Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig egentligen och vill ha en svart. Om du kännar att det är vackert som du just skrev och att det påminner om något fint och bra så kanske du borde behålla den känslan och välja den svarta klänningen även om det är så många som röstar annorlunda. Det är ju trots allt din och din blivandes dag. Inte någon annans.
  • Äldre 13 Nov 00:19
    #18

    Tack! jo på ett sätt har JAG bestämmt mig. Men mina föräldrar tycker inte om tanken på svart på bröllop. 

  • Äldre 13 Nov 01:58
    #19

    Vad fin du var Daniiel! Jättefina de klänningarna med svarta detaljer, jag skulle inte vilja ha det själv, men jag tycker det är fint.
    Som tidigare nämnt så var svarta brudkläningar vanliga förr om du går tillbaka 100år, kanske lite mer. Men idag är det nog inte så vanligt.
    Om man inte vill ha vitt så tycker jag champagne är ett bra och snyggt alternativ. Se vänstra bilden. Men vitt med svart spets som andra bilden tycker jag är jättesnyggt.

  • Äldre 13 Nov 07:25
    #20
    2015 skrev 2013-11-13 00:19:01 följande:
    Tack! jo på ett sätt har JAG bestämmt mig. Men mina föräldrar tycker inte om tanken på svart på bröllop. 
    Ja jag förstår det där med känslan av att vilja vara sina föräldrar till viljes. Man vill ju att de ska tycka att man är fin. Hur har du lagt fram dina tankar på klänningen till dem. Om du har fler anledningar till att ha svart än att du bara tycker att det är snyggt kanske de skulle ha lättare att ta till sig idén. Då kanske de har lättare att vara stöttande. Även om det egentligen bara borde behövas att veta att du tycker om det och känner dig bekväm med det.
  • Äldre 13 Nov 14:56
    #21
    Chicita skrev 2013-11-12 22:18:32 följande:
    Det har jag aldrig hört.
    Cuddly skrev 2013-11-12 23:39:52 följande:
    Har läst det här någonstans.
    Fick höra det av en kostymansvarig i en pjäs jag var med i när många undrade varför vår brud hade svart klänning och inte vit.. Det stämde nämligen med tidsperioden vi spelade att bruden hade svart och då hade hen också tagit reda på varför det var så...
  • Äldre 13 Nov 16:01
    #22
    Vichy skrev 2013-11-13 14:56:09 följande:
    Cuddly skrev 2013-11-12 23:39:52 följande:
    Har läst det här någonstans.
    Fick höra det av en kostymansvarig i en pjäs jag var med i när många undrade varför vår brud hade svart klänning och inte vit.. Det stämde nämligen med tidsperioden vi spelade att bruden hade svart och då hade hen också tagit reda på varför det var så...
    Så trevligt med en skådespelerska till här. Jag är också en skådis! Glad
  • Äldre 13 Nov 19:24
    #23
    Vichy skrev 2013-11-13 14:56:09 följande:
    Fick höra det av en kostymansvarig i en pjäs jag var med i när många undrade varför vår brud hade svart klänning och inte vit.. Det stämde nämligen med tidsperioden vi spelade att bruden hade svart och då hade hen också tagit reda på varför det var så...
    Man hade i princip alltid svarta kläder i kyrkan förr. Och om du kollar gamla bilder så har oftast dom fattiga svarta kläder. Den svarta ullen räknades ofta som mindre värd just eftersom den inte var vit och fin.
    Svarta ylleklänningar med en fin vit blus under var standard under många år, för den kunde man då också ha som söndagskläder till kyrkan Glad
    Att man hade svart bröllopsklänning var för att det var för dyrt med vitt.
    Vita kläder blev skitiga snabbt, så det var bara rika som kunde ha vita kläder eftersom dom i princip var förstörda efter en användning (inte direkt asfalterade gångar man gick på då ju, utan klänningarna blev släpade i leråkrar osv Flört )

    Linne däremot var väldigt svårt att växtfärga och nästan omöjligt att färga svart. Så det kanske var det hon hade fått höra - om hon hade tänkt sy brudklänningen i linne? Glad
  • Äldre 13 Nov 21:12
    #24

    Den här klänningen var ju rätt läcker :) Där nämner de också att klänningar var svarta förr ;)

    http://www.dindromklanning.se/brollopsklanningar/brudklanningar-for-bestallning/vacker-brudklanning-i-sjojungfrumodell 

  • Äldre 16 Nov 19:16
    #25
Svar på tråden Svart bröllopsklänning VS creme färgad bröllopsklänning?