• Äldre 6 Nov 13:59
    9787 visningar
    62 svar
    62
    9787

    Elakt och inte bjuda in barn?

    Hej..

    Vi vill inte ha barn op bröloppet. Är det elakt att inte bjuda in dem? Är rädd för att folk inte kommer att komma om inte deras barn får komma... Förstår folk detta tror ni?... Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Elakt och inte bjuda in barn?
  • Äldre 9 Jan 17:56
    #51

    Vi ska inte heller ha barn på vårt bröllop förutom våra egna och min brors:) Folk förstår att det är vår dag och vi gör som vi känner.

  • Äldre 9 Jan 21:23
    #52

    Jag skrev bara de vuxnas namn på kuverten när de anmäler sig så kollar jag meed dom så de är på det klara att barnen inte är välkomna på syskonens kuvert stod det fam. Svensson typ för de är alla välkomna. Man gör som man själv önskar och accepterar inte inte debinbjudna så får de väl hoppa över tråkigt ja men det är eran dag och ni bestämmer

  • Äldre 10 Feb 00:07
    #53

    Vi vill ha ett barnfritt bröllop, vi skrev ut det tillsammans med Ålder 18 på "spara datumet" som vi skickade ut digitalt.
    Men när vi kommer till inbjudan undrar jag om det är bra att fortsätta vara övertydlig?
    Vi kommer på inbjudan skriva namnen på de som är bjudna och ett stycke
    "Efter vigseln hjälps vi åt att hitta till festplatsen där vi i vuxet sällskap börjar med välkomstdryck och mingel."
    Räcker det?
    usch så känsligt det kan vara med den frågan..

  • Äldre 10 Feb 10:19
    #54

    Vi har också endast bjudit vuxna. I inbjudan har vi skrivit "I kyrkan är alla välkomna men middagen och festen firar vi endast i vuxet sällskap"

  • Äldre 10 Feb 10:37
    #55

    Jag tycker inte man behöver vara rädd för att trampa nån på tårna med det. Som småbarnsförälder tycker jag det är HÄRLIGT och kul att få gå på fest UTAN mitt barn och få vara vuxen och ha kul en dag/kväll utan att behöva ha koll på att min lilla har det bra/roligt/äter/är nöjd/sköter sig osv osv. 

    Så här skrev vi i vår inbjudan:
    "Barn är underbara. Men denna dag önskar vi få fira med våra vuxna vänner. Undantaget små bebisar." 

  • Malann­i
    Äldre 10 Feb 10:57
    #56

    Vi har också barnförböd och jag kan säga att alla som har barn är tacksamma till att vi har det för då vet dom att de kommer slippa ta ansvar och hålla koll under kvällen, ingen har uttryckt missnöje över de. Som de flesta andra säger här, det är ni som bestämmer

  • Salt
    Äldre 10 Feb 10:59
    #57
    Utomlands 2013 skrev 2014-01-07 17:56:07 följande:

     


    Ett tips i all välmening.


    Jag tycker inte uttrycket helammande spädbarn är så lyckat... Det finns många spädbarn som inte ammas alls eller både ammas och flaskmatas. Som mamma kan detta vara väldigt känsligt, ledsamt och något man inte vill skylta med. Dessutom känns det fel att fokusera på mamman på det sättet, pappan är också viktig för bebisen, särskilt om det är en bebis som äter flaskmat.


    Formulera det hellre på så sätt att spädbarn/bebis som behöver sina FÖRÄLDRAR är undantagna och får följa med.


  • Äldre 10 Feb 11:08
    #58

    Jag kommer skriva såhär:

    Vi älskar barn men vi hoppas på en galen fest med massor av mat och alkohol. Barn brukar tycka det är läskigt och obehagligt med berusade vuxna människor, så för deras skull önskar vi att ni tog med dem för att träffa oss någon annan gång.

    Sen råkar jag veta att en tjej, väldigt nära vän, precis kommer att ha fött barn när festen går av stapeln, så henne har jag pratat med och sagt att hon kan bortse från barnfriheten och att det naturligtvis är okej att nyfödingen får komma. 

  • Äldre 10 Feb 12:29
    #59

    Skrev såhär på inbjudan

    "We are unable to accomodate children with the exception of direct family"  

  • Äldre 10 Feb 16:55
    #60

    Jag bestämde mig till slut för "Denna dag vill vi fira i vuxet sällskap." De ger inte utrymmer för missförstånd och är inte heller otrevligt.

  • Äldre 10 Feb 23:56
    #61

    Jag hör till dem som tycker bröllop är en vuxenfest som barn vanligtvis inte uppskattar. Barn har också en tendens att stå i centrum. Dock tycker jag man skall bjuda med ammande barn. En av mina närmsta vänner giftet sig i maj och jag är så tacksam att ammande barn är välkomna annars hade vi fått tacka nej då vår bebis är liten och beöllopet hålls på annan ort.

  • Äldre 13 Feb 11:42
    #62

    Min sambo och jag bestämde oss snabbt för att vi ska ha ett barnfritt bröllop då det annars kommer bli ca 50 vuxna och 30 barn i alla åldrar från 11 mån till 18 år.
    Men den främsta anledningen är faktiskt att det kommer serveras alkoholhaltiga drycker och att vi anser att barn inte ska vara omkring alltför fulla människor i för stor utsträckning. Vi vet även med oss att flera föräldrar inte tycker om att dricka alkoholhaltiga drycker i sina barns närvaro heller så det blir ett väldigt enkelt val för oss. 
    På inbjudan tänker vi skriva såhär:
    "Barn är en Gudagåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova.
    Förutom om de absolut behöver amma, då får de självklart följa med mamma."
    Vi vet inte i nuläget om någon av våra nära eller kära väntar barn så vi tänkte att den sista meningen lägger vi till om en liten knodd kommer till världen.

Svar på tråden Elakt och inte bjuda in barn?