• Äldre 28 Oct 17:18
    3317 visningar
    5 svar
    5
    3317

    Västerbottnisk/Norrländsk buffé

    Hej alla! 
    Jag och min M2B planerar att ha buffé på vårt bröllop och skulle då vilja ha ett västerbottniskt alt norrländskt tema på maten! 
    Vi har såklart kommit fram till några rätter redan, men jag är nyfiken på att höra om någon här har några bra idéer!:)

    Ni får jättegärna hjälpa oss att komma på förslag på alltifrån snittar till varmrätter och allt däremellan, sålänge det har en anknytning till Västerbotten eller Norrland! 

    Det kanske tillochmed finns någon annan som haft samma tema?:)

     

  • Svar på tråden Västerbottnisk/Norrländsk buffé
  • Alylly­ra
    Äldre 29 Oct 10:52
    #1

    Vi hade ett lite mer allmänt "svensk höst/närproducerat/skog och mark"-tema, eller vad man nu ska kalla det :)

    Vilket innebar t.ex. svampsnittar (min pappa gjorde en svampstuvning på kantareller och fyllde crustader med)

    Till förrätt fick vi förslag på västerbottenpaj, men vi äter det jätteofta hemma så vi tyckte det var lite gjort. Istället blev det en mousse på rödbeta (hade aldrig hört om det innan men oj vad gott det var!) 
    Sen hade vi renstek till huvudrätt med en terrin gjord på potatis och gulbeta till och en kantarellsås. Fantastiskt gott var det!
    Och till efterrätt var det nån chokladgrej med svenska hjortron till.

    Sen fixade vi egen vickning och då köpte min man massa jämtländsk ost (han kommer från jämtland).

    Vi tänkte helt enkelt "vad tycker vi om?" samt "vad kan man få tag på som är närproducerat, gott och i säsong?" och då blev det helt enkelt mycket rotfrukter, svamp, vilt och bär. Vilket var perfekt för oss!

    Sorry om jag inte gav dig några konkreta tips nu, min hjärna är lite mosig idag Hoppas du får lite inspiration i alla fall, jag tycker det låter som ett jättebra tema! 

  • Alylly­ra
    Äldre 29 Oct 10:52
    #2

    När gifter ni er föresten?

  • Äldre 29 Oct 11:01
    #3

    Om man vill använda Västerbottensost på ett lite annat sätt, så kan en pannacotta eller glass vara en idé ;) Tex glass på västerbottensost med hjortron till efterrätt. Annars är västerbottensostpaj riktigt gott och behändigt som förrätt, eller på en buffé. Med lite rökt renkött till.

    Älgstek i någon form, gärna tjälknöl, mums! (Även om det kanske är vanlig maträtt.) Röding om ni ska ha fisk av något slag. Väldigt västerbottniskt och väldigt gott :) Mandelpotatis, om ni ska göra något med potatis :) Ja, och kantareller såklart, om ni vill använda svamp.


  • Äldre 29 Oct 13:47
    #4
    Alyllyra
    daniiel
    Åh men tack tjejer! redan några mycket intressanta tips!:D 
    Rödbetsmousse och västerbottensost i efterätter speciellt! de måste jag testa!:)

    Alyllyra: Ja, än är det rätt lång tid kvar! Som det ser ut nu så blir det ett höstbröllop 2015, så ingen brådska än:)

    Vi älskar båda två "höstig" mat med vilt, bär och svamp och de senaste åren har vi bott i västerbotten (trots att ingen av oss är härifrån), så temat känns väldigt passande för oss!

     
  • Äldre 29 Oct 14:05
    #5

    vi kommer mest troligt ha någon sorts norrländs planka, eller västerbottensplanka eller nåt. och det kan innehålla kantarellpaj, gravad lax, rökt lax, renkorv, älgkorv, tunnbröd, ölkorv, stek i npgon marinad, västerbottensost. kyckling med västerbottenspesto kanske, glaserade revbensspjäll. ja. några exempel. 

Svar på tråden Västerbottnisk/Norrländsk buffé