• Äldre 14 Oct 15:33
    23385 visningar
    54 svar
    54
    23385

    Hur mycket betalade ni för er vigselring?

    Tjena! Jag har funderat över hur mycket gemene man spenderar på sina ringar. När vi var runt och tittade på förlovningsringar så frågade många smeder vilken budget vi hade. Vi svarade och fick då på 4/6 ställen kommentarer i stil med att "aha, så en ganska normal budget då med andra ord", eller "okej så ungefär som de flesta andra" etc. Detta förvånade mig då jag tyckte att vi hade en väääldigt hög budget, men det är ju utifrån våra förutsättningar. 

    Funderade också på om detta kanske är ett försäljningsknep? Att man inte vill känna att man spenderar för mycket och inte heller för lite och att de därför säger så till alla?

    Jag är inte intresserad av en tråd där några  kommenterar "jag köpte min ring för 1500 kronor" eller "jag spenderade 200 000 på min ring", det är inte extremiteterna jag vill åt utan ett slags medelvärde och en diskussion kring vad NI tror MEDELSVENSKEN spenderar på en ring. 

    Har letat på nätet efter artiklar eller studier som gjorts i ämnet men inte hittat något, så om ni vet var jag ska leta så hojta gärna till!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 17:03
    Uppdatering: det gäller den dyraste av vigselring och förlovningsring. Och gäller endast brudens ring (om samkönat äktenskap så välj den som har den dyraste ringen).

    Alla ska naturligtvis svara i enkäten, oavsett hur mycket de spenderat på sin ring. Vad jag menar är att Diskussionen ska handla om vad medelsvensken spenderar, inte vad ni som kanske spenderat extremt lite eller extremt mycket spenderat, inlägg i stil med: "min ring kostade bara 1200 kronor, rena klippet" :) Sådana trådar finns det redan så många av!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?
  • Äldre 16 Oct 15:00
    #41
    zero skrev 2013-10-16 14:41:12 följande:
    Detta är lite OT men finns det verkligen folk som är avundsjuka på dyra ringar? Varför skulle man vara det?
    Och finns det folk som seriöst ser ner på val av billigare ringar? Varför? Diamanter och ringar har ju bara ett påhittat värde precis som allt annat, så jag förstår inte varför man bryr sig åt det ena eller andra hållet?
    daniiel skrev 2013-10-16 14:46:02 följande:
    Och jag tvivlar inte en sekund på att det kan finnas viss avundsjuka gällande dom som har råd att köpa en ring som någon annan med sämre ekonomi inte har råd med, men skulle vilja ha råd med.
    daniiel: Kommer du ihåg tråden om tjejen som kikade på en ring från USA eller England (via hemsida) som skulle kosta närmare 100.000:- (har jag för mig) och hon undrade om någon hade koll på diamantkvalitéer och sånt. Och som kunde tala om för henne vad dom olika beteckningarna betydde och berätta om det var bra kvalité i den ringen eller om hon blev lurad...

    Där blev det ju nästan "världskrig". Det var så många som ilsket talade om att om man hade 100.000:- att lägga på en ring så kunde man i alla fall vara hygglig nog att köpa den i Sverige och alltså inte spendera sådana summor utomlands.
    Men att det var ännu bättre om man köpte en ring för halva den summan och gav resten till välgörenhet om man nu hade pengar att bränna...
    Det var väl även en hel del som kommenterade att så stora stenar bara ser fejkade ut och att ingen ändå skulle tro att den var äkta...

    Så ja zero - det finns defenitivt avundsjuka.
    -----------------------------------------------------------
    Mina ringar är specialbeställda. Men byggda på en vanlig enkel skena från FU.
    För mig hade dom varit lika fina oavsett om dom kostat 500:- eller 50.000:- Jag fick de ringar jag ville ha (och maken ville ha samma tema).
    Jag har röstat i tråden ovan. Men priset är egentligen för mig oväsentligt.
    Det var den ring / de ringar jag ville ha. Och då fick det kosta det det kostade. Och tur nog för mig / oss så blev det inte så dyrt att vi behövde fundera på saken ens Glad 
  • Äldre 16 Oct 15:07
    #42
    Chicita skrev 2013-10-16 15:00:29 följande:
    daniiel skrev 2013-10-16 14:46:02 följande:
    Och jag tvivlar inte en sekund på att det kan finnas viss avundsjuka gällande dom som har råd att köpa en ring som någon annan med sämre ekonomi inte har råd med, men skulle vilja ha råd med.
    daniiel: Kommer du ihåg tråden om tjejen
    Ja, jag kommer ihåg den tråden och ja precis - det finns en hel del avundsjuka!

    Och jag erkänner absolut att jag persoligen, speciellt eftersom jag inte använder ringar öht, kan tycka att det är onödigt att spendera stora summor på en ring :P Jag tycker det är bättre att trycka in dom pengar på tex ett huslån eller vad det nu kan vara. Det är dock min åsikt, mina prioriteringar och hade jag haft massor av pengar och inga lån osv, så hade jag kanske resonerat helt annorlunda.

    Därför tycker jag inte att man ska jämföra sig så himla mkt med andra. Hur dom gör. För vi har olika förutsättningar, prioriteringar och bakgrunder. Vilket är helt okej.
  • Äldre 16 Oct 15:08
    #43
    daniiel skrev 2013-10-16 15:07:33 följande:
    Därför tycker jag inte att man ska jämföra sig så himla mkt med andra. Hur dom gör. För vi har olika förutsättningar, prioriteringar och bakgrunder. Vilket är helt okej.
    Precis Glad
  • zero
    Äldre 16 Oct 15:10
    #44

    Sånna människor ska man inte lyssna på. Alltså precis som du säger så skulle nog många svenskar inte ens se skillnad på CZ och diamant. Det bästa hade ju varit om folk bara kunde skita i vad man har istället. Varför skulle en ring med CZ vara fulare eller mindre värd? Det finns väl ett personligt värde i saker och det är väl det som är det viktigaste. I detta fallet är det vigselring och en vigselring är ju en symbol för något större än alla pengar i världen , dvs riktig jävla kärlek ;) Och även om man var mångmiljonär och köpte en ring med CZ, varför ska man behöva bli ifrågasatt?
    Likadant  om en människa med lite pengar köper en dyrare ring. So what,den personen kanske inte äger något annat fint och hade kanske 100 anledningar till att köpa en dyrare ring. Inte vet jag.

    Jag trodde det där med kommentarer om dyrare ringköp mest hade med att folk inte gillar stora stenar och det är ju givetvis en smaksak. Om jag var ekonomiskt oberoende hade jag ändå inte gått och köpt en 5ct diamant för att jag inte gillar det helt eneklt. Man köper ju det man tycker om och vill man spara mycket pengar köper man väl CZ, annan simulant eller medvetet efterbehandlade stenar eller alternativt en mindre diamant. Oavsett vilket så bör det ju kvitta vad man väljer att göra. Tycker man kan visa upp och vara stolt över det man köpt oavsett vad det är :) är man stolt ska man få vara det också. För jag tror inte det är i materialet i ringen den stoltheten ligger utan vad varje person tänker på när de ser sin ring, kärlek. 

  • zero
    Äldre 16 Oct 15:14
    #45

    Då kan ju alla som vill köpa bil för 100 000 köpa en för 50 k istället och skänka resten till välgörenhet eller stödja kollektivtrafiken för fler och bättre förbindelser och en bättre miljö ;)
    Hehe jag vet inte vad jag ska säga, blir enormt förvånad .

  • Äldre 16 Oct 15:14
    #46
    zero skrev 2013-10-16 15:10:35 följande:
    Ja så borde det helt klart vara Glad
    Världen är dock inte riktigt uppbyggd så. 
    Men man får ju göra vad man själv kan för att få världen lite vänligare Glad 
  • zero
    Äldre 16 Oct 15:26
    #47

    Ja absolut. Jag tycker folk ska få vara stolta. Visa upp deras skönheter oavsett de har betalat 100kr eller 5 miljoner. Jag är lagom nördig och tycker som sagt om att se andra glädje i deras köp eller gåvor.

  • Äldre 16 Oct 20:55
    #48
    TheD skrev 2013-10-16 12:52:58 följande:
    I rubriken frågar du  efter pris på vigselring men enligt texten är du inte intrsserad av sådana kommentarer. Bestäm dig.
    Alltså priset ska man svara på i pollen (klicka i det alternativ som motsvarar man betalat), sen var tanken att man skulle diskutera vad gemene man spenderar utifrån vad folk har svarat, så som de flesta i tråden gjort :)
  • Äldre 16 Oct 21:13
    #49
    zero skrev 2013-10-16 12:22:18 följande:
    Ja det är så jag menar också. För mycket jantelag. Men jag förstår själv inte varför egentligen.
    Jag tycker det är jätteskoj att kolla på andras ringar oavsett prisklass, jag gillar udda,ovanligt,unikt eller som sticker ut från mängden. Så för min del: skryt på! I like it :)

    Nu bryr jag väl mig visserligen inte alls om någon har spenderat 1000kr eller 200 000 på sin ring, man köper ju det man gillar. Menar det finns saker jag inte förstår. Tex varför man vill köpa en tiffanyring (den klassiska solitären) för massor av pengar när det finns enorma mängder med liknande ringar och jag ser ingen direkt större skillnad på dem heller. Däremot förstår jag om man vill ha en stor sten och därför betalar mer eller om man gillar en annorlunda ring som är extremt mycket dyrare än de flesta. Men även om någon har jättebra anledning att köpa en tiffany så bryr jag väl mig inte om det, det är stilrent och fint vilket fall som helst. Jag är relativt fattig och sparar i flera år för att köpa det jag vill ha tillsammans med min blivande man . Jag är medveten om att folk säkert tycker jag är fullständigt dum i huvudet och ibland tycker jag själv det också. Men jag vet att jag kommer att bli nöjd och jag vill sattsa på någorlunda kvalitet på ringen och en större, unik diamant. Jag räknas väl som whitetrash eller något som spenderar 60k på bara stenen och är lika fattig som vilken student som helst, men varför bry sig. Man köper något för sin egen skull, något man kommer trivas med, och alla kommer ändå räkna med att den är fejk så det spelar ingen roll. Nästan skönare om de tror den är fejk för min del iaf för då slipper jag skämmas.

    Jag trodde dock att det skulle vara fler som svarade 30-50 000 än vad det varit, men det kommer kanske. 
    Bra jobbat! Måste ha sparat länge!

    För mig känns det ganska kontraproduktivt att spara eftersom jag lånar pengarna jag spenderar varje månad, om jag hade kunnat spara pengar så hade jag inte tagit lån för det beloppet :)

    Några som köper dyra ringar har kanske också har en uförutsedd stor inkomst i form av arv eller dylikt, man vet ju aldrig vad som ligger bakom ett köp av en dyr ring. Eller så kanske man har föräldrar som sponsrar, eller så har man helt enkelt sparat duktigt i många år! Inget någon annan ska lägga sig i, kan inte fatta att så många har erfarenheter av att folk har frågat vad ringen kostat. Det är väl ohyfsat om något!

    Jag kan också känna ångest över om folk skulle fråga vad min ring kostar. För oss är de pengar vi spenderat mycket mer än vad jag egentligen skulle lägga på en ring av principskäl, men enligt någon annan så är det ju en piss i missisippi. Därför så hoppas jag att folk har vett nog (vilket jag tror de har) att inte fråga. Min mamma lär dock fråga och hon kommer tycka att jag spenderat alldeles för mycket  oavsett vad jag säger :)

    Slutligen så har jag uppfattningen om att det blivit vanligare att spara till en stor grej (som en dyr vigselring) trots att man har låg inkomst. Att man inte "finner sig tillrätta" med sin ekonomiska ställning eller situation utan strävar efter något större/dyrare/bättre. Vi tänker kanske mer individualistiskt än hur vi gjorde förut? Positivt/negativt? Jag vet inte, kanske både och.
  • zero
    Äldre 16 Oct 21:33
    #50

    Hehe jag är inte klar med sparandet, det tar nog ett år till men seeeeeen! Vi har inte bråttom att gifta oss heller, det är så mycket annat som måste fixas innan också så det tar den tid det tar. Om man vet om att man ska spendera resten av livet tillsammans så behöver man inte stressa. Jag har ju tex valt att avstå från ett dyrt bröllop,dyr klänning etc. det intresserar mig inte, utan den dagen vi gifter oss så är det liksom bara för oss, vår dag. Det är ju olika hur man ser på det, andra kanske vill ha massor av folk på sina bröllop men jag skulle bli så enormt sönderstressad och samma med mannen, så det blir litet och personligt.

    Blev lite smått rädd dock när jag läste om någon i Usa som köpt sådär en 1,5 carat sten och en bekant kom och skröt med att spydigt säga "fin ring det där, 0,80 carat eller?"  bara för att hävda sin 3 caratare. Alltså sånt skrämmer mig verkligen och jag hoppas inte svenskar blir sådana. *ryser*

  • Äldre 16 Oct 21:47
    #51
    zero skrev 2013-10-16 21:33:22 följande:
    Hehe jag är inte klar med sparandet, det tar nog ett år till men seeeeeen! Vi har inte bråttom att gifta oss heller, det är så mycket annat som måste fixas innan också så det tar den tid det tar. Om man vet om att man ska spendera resten av livet tillsammans så behöver man inte stressa. Jag har ju tex valt att avstå från ett dyrt bröllop,dyr klänning etc. det intresserar mig inte, utan den dagen vi gifter oss så är det liksom bara för oss, vår dag. Det är ju olika hur man ser på det, andra kanske vill ha massor av folk på sina bröllop men jag skulle bli så enormt sönderstressad och samma med mannen, så det blir litet och personligt.

    Blev lite smått rädd dock när jag läste om någon i Usa som köpt sådär en 1,5 carat sten och en bekant kom och skröt med att spydigt säga "fin ring det där, 0,80 carat eller?"  bara för att hävda sin 3 caratare. Alltså sånt skrämmer mig verkligen och jag hoppas inte svenskar blir sådana. *ryser*
    Ja, min sista önskan är väl att det ska bli som i USA här i Sverige. Tycker att det är ganska skönt att hetsen över materiella ting inte är fullt lika stor här. 

    Jag vill jättegärna ha ett dyrt bröllop men vi får helt enkelt vänta och se när min sambo sålt sin lägenhet om några år om det blir någon vinst vi kan använda, har inte möjlighet att spara ihop till allt. Men insåg när vi började prata om förlovning att om jag vill ha en (i min värld) dyr ring så har vi inte råd att gifta oss ett år efter. Nu blir det så att vi förlovar oss och gör något trevligt i samband med det, sen får bröllopet dröja tills vi sparat ihop alla pengar. Det lär ta minst 3 år. Man gör ju sina egna val i livet. 

    Vill dock poängtera att jag är lyckligt lottad som har Möjlighet att välja. Viktigt att komma ihåg att alla inte har den möjligheten. Man måste ju ha en möjlighet att spara och/eller avyttra egendom som kan ge intäkter om man ska kunna köpa en dyr ring, och det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Förstår att det kan kännas skit att läsa i dessa trådar då, där det ofta talas om att man "väljer vad man lägger pengar på" osv. 
  • zero
    Äldre 17 Oct 00:58
    #52

    Nej det är sant, alla har inte möjligheten. Hade jag kollat några år tillbaka hade jag ju kunnat fetglömma att köpa någon ring öht. Speciellt när vi levde på mina 3000 i månaden (som jag hade då). Han ville så gärna att vi skulle förlova oss så någon dag efter min födelsedag tog jag alla pengar jag hade och det jag fått och köpte en ring till honom. När han fick jobb gjorde han detsamma för mig och i somras gick han ner på knä.
     Nu har jag iaf min förlovningsring och sparar så gott jag/vi kan till vigselringen och han har tydligen köpt mig en slät platinaring och lite annat också som skulle kommit på vår "årsdag" men blivit duktigt försenad så ringen anländer imorgon :)

  • Äldre 29 Oct 15:41
    #53

    Våra förlovningsringar gick nog på 12000 ihop tror jag. Min vigselring hittade jag billigt på nätet och betalade ca 3000 för :)

  • Äldre 5 Nov 12:39
    #54

    Vi har betalat typ 40.000:- totalt. Vansinne för ringar egentligen kan jag tycka, men samtidigt så är smycken min hobby och jag vill att mina vigselringar ska överglänsa allt annat jag har. Dessutom behöver vi inte försöka något alls för en sådan utgift. Då hade jag aldrig valt så dyra saker.

Svar på tråden Hur mycket betalade ni för er vigselring?