• HelenaFredrik

    Drinktips

    Vi tänkte ha 5 olika sorters drinkar i baren till självkostnadspris. Vi blir 90st så då tycker vi att 5 sorters är ganska lagom.

    Vi har bestämt följande drinkar:

    Gin och Tonic

    Cuba Libre

    White Russian

    Vi saknar alltså 2 drinkar. M2B:s bidrag var Cuba Libre och mitt White russian så vi har väldigt olika drinksmak själva. Spriten kommer införskaffas i tyskland och då fans det bland annat ett paketpris på vodka (som finns i white russian) så det vore toppen om iaf en av de andra drinkarna också har vodka i receptet :0)

    Så kom med förslag :0) 


  • Svar på tråden Drinktips
  • daniiel

    Jag har jättesvårt överlag för drinkar och tycker nästan inte om någon alls (ingen av dom i TS hehe), men en stor favorit är Sourz Apple + tex fruktsoda. Fräsch och fruktig, jättegod och enkel :) Vet dock inte kursen på Sourz i Tyskland...


  • HelenaFredrik
    daniiel skrev 2013-10-07 10:30:55 följande:
    Jag har jättesvårt överlag för drinkar och tycker nästan inte om någon alls (ingen av dom i TS hehe), men en stor favorit är Sourz Apple + tex fruktsoda. Fräsch och fruktig, jättegod och enkel :) Vet dock inte kursen på Sourz i Tyskland...
    82:- kostar den tydligen så den blir det nog :0)

    Ett tips till?  Som sagt gärna med vodka men alla tips mottages tacksamt.

    Vet du förresten om ditt recept heter ngt speciellt?
     
  • Chicita

    Finns ju hur många drinkar som helst egentligen...
    Jag hittar inte mitt kartotek just nu. Men kolla http://www.cocktailguiden.com/
    Använd sökordet VODKA så kommer alla drinkar som innehåller vodka fram.

    Exempelvis:

    http://www.cocktailguiden.com/drink/madz/ 

    http://www.cocktailguiden.com/drink/grape-delight/

    Men egentligen kan ni göra det lätt för er och köpa någon av dom där specialjuicerna som finns i de flesta större livsmedelsaffärer (exempelvis kaktus, en väldigt fräsch smak) och blanda med vodka och kalla för något lämpligt... 

  • HelenaFredrik
    Chicita skrev 2013-10-07 10:59:42 följande:
    Finns ju hur många drinkar som helst egentligen...
    Jag hittar inte mitt kartotek just nu. Men kolla www.cocktailguiden.com/
    Använd sökordet VODKA så kommer alla drinkar som innehåller vodka fram.

    Exempelvis:

    www.cocktailguiden.com/drink/madz/ 

    www.cocktailguiden.com/drink/grape-delight/

    Men egentligen kan ni göra det lätt för er och köpa någon av dom där specialjuicerna som finns i de flesta större livsmedelsaffärer (exempelvis kaktus, en väldigt fräsch smak) och blanda med vodka och kalla för något lämpligt... 
    Problemet är att det tyvärr finns så många äckliga drinkar som cirkulerar också. Och det är lite trist om man råkar ha med en sådan på drinklistan. Själv kan jag ingenting om drinkar. Jag provade runt lite som student utan större framgång tills jag kom till white russian och sedan har jag hållt mig där ;0)

    Var på grisfest förra året och då fanns det 3 drinkar i baren att välja mellan. Ingen av dem var god övht.  Så vill jag inte ha det.

    Sambon är ett stort rom o cola fan åh andra sidan är han inte riktigt lika kinkig heller.

    Gin och tonic tog vi för de äldres skull

    Den som Daniell tipsade om skulle jag nog kunna tänka mig faktiskt men en till hade varit super. Någon som smakmässigt kompletterar de andra drinkarna.

    Om vi struntar i vodkabiten. Vilken drink skulle du välja? Vilken är ett måste?

    Vi kommer ha bartender så färdiga juicer känns lite småtråkigt.

    I övrigt kommer det finnas 2 sorters likör, whisky, cognac, öl, cider och vin i baren. 
     
  • daniiel
    HelenaFredrik skrev 2013-10-07 10:42:38 följande:
    82:- kostar den tydligen så den blir det nog :0)

    Ett tips till?  Som sagt gärna med vodka men alla tips mottages tacksamt.

    Vet du förresten om ditt recept heter ngt speciellt?
     
    Jag har faktiskt ingen aning om det heter något speciellt. Jag prövade den första gången för ett år sedan ungefär och då bad maken bartendern att göra något "fruktig" till frugan :P Sedan dess har vi bara blandat hemma, då vi inte går ut så ofta. Någon gång har vi blandat vodka i också, för att få den ännu starkare, men det är absolut inte nödvändigt. Vill man göra den lite mer speciell, så är en liten limeskiva och/eller limejucie i ett bra sätt :) Den blir syrlig och söt och får en härligt ljusgrön färg :)

    Det finns också andra smaker av sourz och alla funkar att blanda med fruktsoda! Ifall man vill variera det eller föredrar en annan smak än äpple :)
  • Fjärilen

    Caipirinha eller Mojito kanske? Man kan göra Caipirinha med vodka och då heter den Caipiroska.
    Annars så finns ju cosmopolitan och den görs på vodka.

  • Fjärilen
    daniiel skrev 2013-10-07 12:34:28 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning om det heter något speciellt. Jag prövade den första gången för ett år sedan ungefär och då bad maken bartendern att göra något "fruktig" till frugan :P Sedan dess har vi bara blandat hemma, då vi inte går ut så ofta. Någon gång har vi blandat vodka i också, för att få den ännu starkare, men det är absolut inte nödvändigt. Vill man göra den lite mer speciell, så är en liten limeskiva och/eller limejucie i ett bra sätt :) Den blir syrlig och söt och får en härligt ljusgrön färg :)

    Det finns också andra smaker av sourz och alla funkar att blanda med fruktsoda! Ifall man vill variera det eller föredrar en annan smak än äpple :)
    Kan ni inte kalla den Green Apple? :)
  • daniiel

    En fördel med tex drinken jag tipsade om och som Chicita skriver, med färdiga juicer som man blandar med vodka, är ju att det går snabbt att göra. För det finns inget värre än att behöva vänta, vänta, vänta i baren :P

    Men en annan fruktig drink (ja, jag gillar sådana!) som kräver lite mer att göra är ju frozen strawberry daiquiri, och den brukar vara omåttligt populär. Här, på min favoritbar, så är det alltid den första (och ofta enda) drinken som säljer slut innan midnatt. www.cocktailguiden.com/drink/frozen-strawberry-daiquiri/


  • Chicita

    En drink ska egentligen ha minst 3 ingreidenser, annars är det en grogg Flört
    Men det där med vad som är äckligt och vad som är gott är väldigt individuellt.

    Jag vet många som tycker att alla 3 drinkar som du räknade upp i TS är äckliga.
    Och jag vet också många som tycker att dom är jättegoda.

    För att komplettera så skulle jag valt en fruktig drink, en söt.
    Exempelvis Melon Ball som består av vodka, midori och fruktsoda / 7-up eller liknande dricka.
    2-3 cl av både vodka och midori och sen fylla upp med dricka.

    De som beställs mest i de barer jag har jobbat i är

    Rom & Cola
    Gin & Tonic
    Dry Martini
    Irish Coffe
    Tequila Sunrise

    Och sen brukar det vara såna där väldigt udda drinkar som dom hört talas om på någon supersnofsig bar eller som dom drack på semestern på hawaii och vill ha igen (oftast brukar det låta... öööh du vet den där som är röd och smakar fruktigt - oh jaaa just det DEN... för det finns ju inte 20000 drinkar som är röda och fruktiga? Tungan ute)

     

  • filibustern

    jag tycker screwdriver låter ganska gott, har dock aldrig smakat den själv, men det är väl typ... apelsinjuice och vodka. 

    metropolitan(väldigt god!) =  4 cl vodka2 cl cointreau 4-6 cl cranberryjuice röres servera i martiniglas med en citronskiva som garnering

    Cosmopolitan 4 cl citronvodka 
    2 cl cointreau 
    4-6 cl cranberryjuice
     

     

  • a ring on my finger

    Mojito tycker jag är det som dricks mycket när man är ute.

    Gin och tonic till de äldre??? Hahaha, skulle vara kul att veta vad de äldre betyder. I alla våra umgängen är det nästan uteslutande GT som dricks av männen (borträknat vin och öl) SkrattandeSkål

  • dhalia

    vet inte om jag är lite "efter" i den här tråden men en av mina favoriter, som vi kommer ha på vårt bröllop är...

    vodka
    7up
    tranbär & hallonsaft/juice
    plus en gnutta färskpressad lime

    fruktigt, friskt och svingott Skrattande men smaken är ju som baken... Flört

  • CamillaForsgren
    HelenaFredrik skrev 2013-10-07 10:20:26 följande:
    Vi tänkte ha 5 olika sorters drinkar i baren till självkostnadspris. Vi blir 90st så då tycker vi att 5 sorters är ganska lagom.

    Vi har bestämt följande drinkar:

    Gin och Tonic

    Cuba Libre

    White Russian

    Vi saknar alltså 2 drinkar. M2B:s bidrag var Cuba Libre och mitt White russian så vi har väldigt olika drinksmak själva. Spriten kommer införskaffas i tyskland och då fans det bland annat ett paketpris på vodka (som finns i white russian) så det vore toppen om iaf en av de andra drinkarna också har vodka i receptet :0)

    Så kom med förslag :0) 
    På tal om det här med sourz och fruktsoda. Det finns ju en drink som heter p2 som innehåller sourz(green apple), vodka(vaniljvodka egentligen men funkar med vanlig) och sprite. Den är oerhört god och väldigt enkel att blanda ihop.
  • HannaP

    Jag gillar att blanda vodka (helst absolut apeach, men vanlig går också bra) med peach tree (persikolikör) och fanta!! 
    Fräscht och gott.  

Svar på tråden Drinktips