• xMaria­x
    Äldre 5 Oct 11:21
    7215 visningar
    17 svar
    17
    7215

    Vilket öl föredrar du?

    Jag har de senaste dagarna pratat med min blivande och min far (båda älskar öl) om villket öl som är godast då jag själv inte tycker om öl. 
    Vi tänkte göra en lista på vad vi ska köpa för dryck till bröllopet (Maj, trädgårdsbröllop, serveras kallskuret) och tänkte köpa lite olika sorter. Min blivandes släkt föredrar Norrlands guld medans min släkt föredrar öl som inte ens finns på bolaget och av de som finns där dricker de det de får.. Så nu undrar jag (bara för skojs skull) vad skulle du helst dricka för öl på ett sånt bröllop?  


    24 Maj 2014
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket öl föredrar du?
  • Sofie R
    Äldre 5 Oct 11:23
    #1

    Lapin Kulta!!

  • Äldre 5 Oct 11:46
    #2

    Det folk frågar efter mest i baren på jobbet (vissa har vi, andra har vi inte)

    Eriksberg
    Oppigårds Golden Ale
    Heineken
    Staropramen
    Carlsberg Hof

    Själv dricker jag inte öl så när någon ber att få "en god" så brukar jag rekommendera den vi sålt mest av den dagen...
    Eller Oppigårds då det är en rätt lokal öl (från Hedemora och jag jobbar i Falun)... 

  • xMaria­x
    Äldre 5 Oct 12:06
    #3

    Haha oj jag missade Lapin kulta..


    24 Maj 2014
  • Äldre 5 Oct 12:16
    #4

    Är det lite billigare öl, så brukar dom flesta jag känner dricka Norrlands. Annars köper dom flesta dyrare öl. Själv dricker jag inte öl alls i princip, men "måste" jag, så blir det helst Corona :)


  • Äldre 5 Oct 13:22
    #5

    Ale av olika sorter och Guiness är aldrig fel. Det är gott med fylligare ölsorter. Jag kan njuta av dem i en timma som om det vore ett gott glas vin.

  • Äldre 5 Oct 14:00
    #6

    Det finns så sjukt många ölsorter och märken, så det är svårt att säga vad just era gäster skulle gilla. Det är bra att ni verkar ha lite koll på vad de dricker i alla fall, ni kanske ska gå på den känslan och göra en kompromiss helt enkelt. Ta 3-4 sorter som ni vet att många av gästerna dricker. Hälften av gästerna kommer ju bli nöjda bara ni har Norrlands Guld, så det gäller bara att försöka göra den andra hälften glada också :)


     


    Av de ovanstående alternativen hade jag nog tagit Mariestad, för det är en av de få jag provat och det funkar bra ihop med mat tycker jag. Annars vet jag att många gillar Sleepy Bulldogs pale ale från Gotland, Oppigårds golden ale som Chicita nämnde, samt även Sigtuna East Coast pale ale och Sigtuna dunkel lager (som jag själv är förtjust i). Tror att de funkar rätt bra med mat eftersom smaken inte tar över.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 5 Oct 14:18
    #7

    Min absolut favorit öl är Röd Koff - Säljs inte i Sverige, är en finsk öl.


    Nr 2 Carlsberg Sort Guld


    Nr 3 Royal Export


    Nr 4 Piston head smakar lite som corona.


    Gästerna kommer dricka den ölen NI bjuder på. Så viktigaste är att ni serverar öl som ni känner att den sorten passar Er.


    Men Mariestad eller Norrlandsguld fungerar också alltid.

  • Äldre 5 Oct 14:25
    #8

    jag tycker öl är det vidrigaste som finns... efter whiskey... :P

  • Äldre 5 Oct 19:20
    #9
    FrökenMäkelä skrev 2013-10-05 14:18:43 följande:

    Nr 4 Piston head smakar lite som corona.


    Där ser man verkligen hur smaken kan vara som baken. Jag tycker inte Piston head påminner om Corona, alls, öht. Alla jag känner, min make, min pappa, våra vänner, tycker att Piston head är bland det värsta som finns. Senast förra helgen hällde grannen ut det efter att ha smakat det för första gången :P hehe
  • Äldre 6 Oct 14:31
    #10

    Det beror ju på vad för sorts mat ska ni servera, eller är ölen endast till baren?

  • xMaria­x
    Äldre 6 Oct 14:37
    #11
    Fjärilen skrev 2013-10-06 14:31:11 följande:
    Det beror ju på vad för sorts mat ska ni servera, eller är ölen endast till baren?
    Jag skrev i TS att vi bjuder på kallskuret, mer än så vet jag inte ännu. Ölen är till maten och baren.

    Men för att förtydliga; Jag ställer endast frågan här för skojs skull, vi kommer inte att köpa ett visst märke efter svaren här.  
    24 Maj 2014
  • Äldre 6 Oct 17:40
    #12

    Av vanliga öl som alltid finns och är billiga säger jag Staropramen. Sedan är det väldigt poppis i min bekantskapskrets med mikrobryggerier såsom Ocean och med olika typer av IPA (Indan Pale Ale).

    Sofiero och Tuborg är tonårsfylla för mig.

  • Plätti­s
    Äldre 6 Oct 18:19
    #13

    Min sambo är också en ölnörd, i sommar hade han som projekt att prova alla sorter på Systemet för att se hur de smakade Personligen är jag en novis vad gäller öl, av de alternativ som fanns listade skulle jag föredra Carlsberg. Men den godaste jag druckit var Eskilstuna Ölkulturs Saison. Lokalproducerad med basilika om jag minns rätt. Svindyr och måste beställas om man inte bor i Eskilstuna, men läskigt god!  

  • xMaria­x
    Äldre 6 Oct 19:03
    #14
    Plättis skrev 2013-10-06 18:19:47 följande:
    Min sambo är också en ölnörd, i sommar hade han som projekt att prova alla sorter på Systemet för att se hur de smakade Personligen är jag en novis vad gäller öl, av de alternativ som fanns listade skulle jag föredra Carlsberg. Men den godaste jag druckit var Eskilstuna Ölkulturs Saison. Lokalproducerad med basilika om jag minns rätt. Svindyr och måste beställas om man inte bor i Eskilstuna, men läskigt god!  
    Haha ja ölkultur är bra grejer. Sambon och min far funderar på att bli medlemmar då vi bor i Eskilstuna..
    24 Maj 2014
  • Plätti­s
    Äldre 7 Oct 09:11
    #15
    xMariax skrev 2013-10-06 19:03:12 följande:
    Haha ja ölkultur är bra grejer. Sambon och min far funderar på att bli medlemmar då vi bor i Eskilstuna..
    24 Maj 2014
    Vi blev rekommenderade att prova av sambons moster som bor i Eskilstuna. Annars hade jag aldrig fått veta att det ens fanns då vi bor i Umeå Cool
  • Aniara­4
    Äldre 7 Oct 09:24
    #16

    Staropramen!


    Förälskade skrev 2013-10-05 13:22:06 följande:
    Ale av olika sorter och Guiness är aldrig fel. Det är gott med fylligare ölsorter. Jag kan njuta av dem i en timma som om det vore ett gott glas vin.
    Det är förvisso många som gillar ale och stout, men det är ju mer av en chanstagning än att ta en ljus lager som rätt få åtminstone tycker direkt illa om (som en hel del ändå gör med ale och stout). Och Guinness till maten är ingen höjdare. Den ska man avnjuta rätt tempererad och hälld i en opretentiös irländsk pub som man promenerat till i duggregn och torvröksdoft!
  • Äldre 7 Oct 09:43
    #17
    xMariax skrev 2013-10-06 14:37:21 följande:
    Jag skrev i TS att vi bjuder på kallskuret, mer än så vet jag inte ännu. Ölen är till maten och baren.

    Men för att förtydliga; Jag ställer endast frågan här för skojs skull, vi kommer inte att köpa ett visst märke efter svaren här.  
    24 Maj 2014
    Vad jag menade och så vitt jag vet så kan kallskuret vara både fisk och kött och sedan beror det på tillbehören tycker jag. Att välja en god öl till mat är som att välja ett gott vin till mat, det beror på vad det är för mat.

    Om din man är öl intresserad ( då menar jag inte intresserad att bara dricka en massa öl, utan mer att testa olika sorter) så hade jag valt något svensktmicrobryggeri.

    En lager som är är enligt mig lite godare än de du har listat upp är Kalasöl från Nilsoscar, det hade jag valt som en matöl och den fungerar bra till ett svenskt smörgåsbord.

    För öl att dricka så gillar jag personligen dubbel ipa, men jag tror att det är för extremt, men en vanlig ipa har blivit det nya stora stark på krogarna.

    Svårt att säga, men är din mans kompisar ölnördar så köp lite olika ipa sorter.
Svar på tråden Vilket öl föredrar du?