• Bodabrud

Är jag för tidigt ute?

Hej! Vi skall gifta oss 24 maj nästa år och undrar om det är för tidigt att skicka ut inbjudningarna redan vid nyår? Ca 80% av våra gäster måste resa ganska långt och boende har vi fixat. Men som sagt, är det för tidigt?

• Svar på tråden Är jag för tidigt ute?
  • teres77

Vi ska gifta oss i juli 2014, i november skickas Save the date ut. Vi tänker att då kanske vi hinner före de som brukar boka sommarens resa redan vid jul. Inbjudan sickas ut i mars, med osa i maj. Vi ska gifta oss i Norrland men bor i Västra Götaland, så det kommer krävas en del logistik för både oss och våra vänner här nere, därför blir det så tidigt. 

• CatarinaN

Hej, man kan skicka "Save the date" tidigt. Vi hade också långväga gäster och skickade "Save the date" cirka ett halvår innan och inbjudningarna 3-4 månader innan bröllopet.

• FrökenCitron

Skicka inbjudan! Vi skickade 5 månader innan bröllopet. Bättre för tidigt än för sent. Ett annant alternativ är att skicka save-the-date-kort. 

• Svartsocka

Vi skickar våra inbjudningar nu i oktober, de vi har pratat med tycker det är en jätte bra idé.

• PimPim83

Vi skickade inbjudningarna ca 5 månader innan. Fick någon kommentar om att det var i tidigaste laget, men det struntade vi i. Om ni tycker att det känns rätt att skicka tidigt så gör det!

• Sofie R

Det borde vara bra att vara ute i god tid när bröllopet är i krokarna runt skolavslutningar och när semester och sånt börjar dra igång. Så folk inte hinner planera nått annat!

• Helenis

Jag tycker de flesta som skrivit här verkar skicka ut inbjudan väldigt sent. Vi tänkte skicka ut våra 6 månader innan, men pga problem med skrivaren har gjort att det nu är 5 månader kvar och jag känner mig lite stressad över att jag inte fått ut dem. Jag har vänner som bjudit in till födelsedagsfester runt samma tid redan och då fyller de inte ens jämnt!
    Om gästerna glömmer bort ens bröllop var det kanske inte så viktigt för dem, jag tycker det argumentet var rätt dåligt. Man får väl ringa och jaga på de som inte svarat i tid som man alltid får göra med alla andra tillställningar man bjudit in till.
    Ni som skickar ut inbjudningar 3 månader innan ett bröllop i semestertider kommer nog få många som tackar nej då folk redan gjort upp sina planer och bokat resor mm. Jag kollade i Bröllopstorgets planeringsverktyg och där stod 3-6 månader innan.
    Något annat som jag reagerat på är att många verkar sätta ett sista osa datum alldeles för nära bröllopet. Det är rätt mycket som inte kan göras förrän man vet vilka som kommer, som bordsplacering, placeringskort, festhäften mm och det vill jag gärna ha mer tid på mig att fixa så här kommer det bli 1,5 månad innan ungefär.

• veronica84

Hej!
    Vi ska gifta oss den 24:e maj och jag har redan sen några veckor skickat ut våra inbjudningskort! Dels för att två av våra föräldrar gillar att resa just i maj och vi ville hinna före innan de beställer en resa just kring det datumet. Sen bjuder vi bara de allra närmsta och de flesta visste redan om datumet, så det kändes skönt att ha det iväg skickat och stryka från listan "to do" :)

Gör det som känns bäst för er.

• Slilja

Vi kommer sätta osa 2,5 månader innan bröllopet, vi vill kunna fixa med det mesta innan vi går på semester vilket är ca 3 veckor innan bröllopet..

• niriel

Vi gifte oss den 21/7 och skickade ut inbjudningarna efter nyår, främst för att det var mitt i semestertider som vi skulle gifta oss och ville undvika eventuella krockar med semesterplaner. Vi ville gärna att alla som ville skulle kunna komma och inte redan ha bokat in något annat. Vi valde att skicka inbjudningarna direkt och inte skicka "save the date", vi såg liksom ingen mening med att skicka två varianter av samma sort.. Det var heller ingen som hann glömma bort att vare sig svara eller komma! Skrattande

• Kalaspinglan
    Helenis skrev 2013-11-25 02:44:17 följande:
    Jag tycker de flesta som skrivit här verkar skicka ut inbjudan väldigt sent. Vi tänkte skicka ut våra 6 månader innan, men pga problem med skrivaren har gjort att det nu är 5 månader kvar och jag känner mig lite stressad över att jag inte fått ut dem. Jag har vänner som bjudit in till födelsedagsfester runt samma tid redan och då fyller de inte ens jämnt!
    Om gästerna glömmer bort ens bröllop var det kanske inte så viktigt för dem, jag tycker det argumentet var rätt dåligt. Man får väl ringa och jaga på de som inte svarat i tid som man alltid får göra med alla andra tillställningar man bjudit in till.
    Ni som skickar ut inbjudningar 3 månader innan ett bröllop i semestertider kommer nog få många som tackar nej då folk redan gjort upp sina planer och bokat resor mm. Jag kollade i Bröllopstorgets planeringsverktyg och där stod 3-6 månader innan.
    Något annat som jag reagerat på är att många verkar sätta ett sista osa datum alldeles för nära bröllopet. Det är rätt mycket som inte kan göras förrän man vet vilka som kommer, som bordsplacering, placeringskort, festhäften mm och det vill jag gärna ha mer tid på mig att fixa så här kommer det bli 1,5 månad innan ungefär.
    Vi skickade våra inbjudningar sista veckan i mars i år, gifte oss i början av juni. Sista svarsdag var exakt en månad innan bröllopet.

Tror vi skickade 96 inbjudningar, av dessa var det 12 st som tackade nej. Vissa av dessa inbjudna är gamla och orkade inte resa (de bor på annan ort än vi), nån hade en jätteviktig seglingstävling inprickad sedan ett år tillbaka osv. De som inte kom gjorde det alltså inte för att inbjudan kom "för sent", utan de hade helt enkelt andra prioriteringar eller fysisk sjukdom/ålder som gör att de inte orkar med stora fester.

En stor del av allt man skriver i festhäftet kan man ju göra klart trots att man inte vet precis vilka som kommer, ska man ha en gästpresentation kan man ju börja med såna som är givna, t.ex. föräldrar, tärna, marskalker och så vidare. Meny, citat, sånger och annat kan man ju färdigställa direkt, där är det ju ingen skillnad om pappret ska kopieras upp i 25 eller 85 exemplar.

Ett problem med att ha sista svarsdag säg 3 månader innan bröllopet kan vara att vissa yrkesgrupper har svårt att veta så långt i förväg om de faktiskt får ledigt då eller ej.
  • Sofie R

Vi tänker sätta osa nästan tre månader innan bröllopet. Vi vill helt enkelt veta i god tid! Då får de inbjudna helt enkelt göra ett val, antingen löser de ev. jobb eller så tackar de nej. Så resonerar vi.

• Kala

Är det inte konstigt av gäster att kommentera att en inbjudan skickats ut "för tidigt"? Ju tidigare desto bättre så man som gäst kan planera tycker jag. Enda problemet är väl om OSA är satt väldigt tidigt men OSA-datum har ju intenting att göra med datum då inbjudan skickas ut....

• madigun

vi ska gifta oss 5 juli och har tänkt skicka inbjudningskorten i februari/mars innan alla har tecknat semester å hunnit planera semestern. Svars datum sätter vi nog 1½ månad innan så man i god tid hinner planera bordsplanering osv. Just nu är det inte många som vet att vi ska gifta oss å vi har inte tänkt säga nått förrän dom får inbjudningskorten :) få se om vi orkar hålla oss så länge :) min mamma, mina barn och deras respektive (vuxna barn) + 3 kompisar är de enda som vet nu :)

Svar på tråden Är jag för tidigt ute?