• Anonym (Elak?­)
    Äldre 5 Sep 10:47
    1691 visningar
    3 svar
    3
    1691

    Var drar man gränsen för gästantalet?

    För att göra en lång historia kort så har jag två mammor istället för en mamma och en pappa. När jag nu gifter mig med min blivande man nästa år har vi satt en gräns på 50 gäster av olika skäl. Av min ena mammas (vi kan kalla henne Eva) familj har vi bjudit min mormor med sällskap samt mina gudföräldrar (syster till Eva + make). I helgen fick jag dock ett meddelande från Evas andra syster (dom är totalt fem syskon i skaran) som skrev:

    "Vad roligt med bröllop, hoppas att vi blir bjudna".

    Problemet är att jag ju INTE har tänkt att bjuda dom! Inte för att det inte hade varit roligt att ha dom där, men jag känner att om jag bjuder dom så måste jag bjuda deras två barn (18 och 20 år) som fortfarande bor hemma, och eftersom jag hittills inte har bjudit kusiner så har jag kunnat vila mig på argumentet ingen eller alla. Att bjuda detta paret (Evas andra syster) skulle därför kanske medföra 11-16 gäster fler om man räknar in kusiner samt Evas totala syskonskara (känns inte rätt att bjuda några men inte andra).

    Jag vill inte göra någon besviken, varken släkt eller min man som jag diskuterat fram maxantalet med. Jag undrar hur man skulle kunna lösa detta på ett bra sätt?

  • Svar på tråden Var drar man gränsen för gästantalet?
  • Äldre 5 Sep 11:05
    #1

    "Vi har tänkt ha en mindre bröllopsfest, men vi kan väl ses någon av helgerna efter? Vore roligt att träffa er!"

  • Äldre 5 Sep 11:13
    #2
    bjorkangsbrud skrev 2013-09-05 11:05:22 följande:
    "Vi har tänkt ha en mindre bröllopsfest, men vi kan väl ses någon av helgerna efter? Vore roligt att träffa er!"
    Jättebra formulering. Vänligt, uppskattande över att dom vill få vara med och inbjudande.

    Ett tips kan vara att tala om att kyrkan ju är öppen för alla om dom vill komma dit, men att det som kommer efter själva vigseln är lite mer "privat".
    Alltså under förutsättningen att ni gifter er i kyrkan Flört 

    Man kanske skulle kunna skriva typ ("stjäl" lite formuleringar från bjorkangsbrud):

    Vad roligt att ni vill komma. Vi har tänkt oss en lite mindre bröllopsfest tyvärr, men kyrkan är ju öppen för alla så dit är ni välkomna om ni vill. Vi vill gärna träffa er också, kanske någon helg efteråt? Eller efter böllopsresan? 
  • Anonym (Elak?­)
    Äldre 5 Sep 11:26
    #3

    Det låter jättebra, vad snällt av er att engagera er!

Svar på tråden Var drar man gränsen för gästantalet?