• Josiie100401

    Någon som är bra på drinkar?

    Jag va för ett tag sen ute och drack frozen margaritas med passionsfrukt. Så himla god! Skulle vilja ha något liknande i baren till bröllopet men en enkel variant och den behöver inte vara just frozen. Någon som har tips?

  • Svar på tråden Någon som är bra på drinkar?
  • Chicita

    Det där är ju jättesvårt. En frozen margarita är ju just det. Du kan ju göra andra drinkar med passionsfrukt (antingen likörer med liknande smak som bas eller kanske en passionsfruktscider om du kan hitta)... Om det var passionsfrukten du gillade så kör du på det (Exempelvis så är Passoã en god passionsfruktslikör som man kan blanda med exempelvis fuktsoda/ 7up eller liknande).

    Om det var att den var sådär simmig och nästan "glassig" i koncistensen så är det ju just att det är en "frozen"  variant som gör det. Det går att göra större mängder i en slush-maskin (finns exempelvis på Kjell & Co).
    Men det går också att göra en enklare variant och helt enkelt se till att ha en iskrossare (finns både manuella och eldrivna) och helt enkelt blanda i krossad is i drinkarna).

    Annars är det ju Tequila och Cointeau i Marguerita's och det ger ju en rätt distinkt smak.

    Så största frågan är ju alltså vad var det som gjode drinken så god i ditt tycke? Glad 

  • Josiie100401

    Hm..den va bara fantastiskt! men tänkte att man borde väl kunna ha samma ingredienser men att man skakar den i is så den blir kall och så skippar man den riktigt krossade isen? Borde väl funka? Gillade även att den inte direkt hade någon spritsmak. Väldigt lätt drucken

  • daniiel

    Om du är ute efter något som inte har någon spritsmak, så rekommenderar jag Sourz Apple och tex fruktsoda (eller sprite eller liknande). Jag brukar blanda ca 40/60 (mer fruktsoda), men det går ju att blanda lite svagare eller starkare om man vill. Även Sourz Red Berry eller Sourz Pineapple funkar utmärkt att blanda med fruktsoda.

    Jag dricker nästan inget alls i alkoholväg. Inte ens tex äppelcider, för jag tycker ofta det smakar för mkt akohol. Jag kan dock dricka Sourz utan problem och det smakar bara fruktigt och gott, samt att det är hur enkelt som helst att blanda :)


  • Chicita

    Jag skulle nog säga att det är en fördel om drinkarna faktiskt smakar lite sprit så att inte gästerna dricker som om det vore läsk och hamnar utslagna längs väggarna efter en stund Flört

    Drinkar som ska skakas med is osv tar längre tid att göra, och det blir mer disk, du måste ha många shakers och möjlighet för bartendern att diska av emellan varje drink. Och det är väldigt svårjobbat.
    Hur goda drinkarna än är så blir det irritation om det tar tid innan man kan få det man vill dricka.

    Håll det hellre enkelt och kör på något som smakar liknande helt enkelt.
    Det är i alla fall mitt råd (11 års erfarenhet från 3 olika hotellbarer) Glad 

  • Chicita
    Josiie100401 skrev 2013-09-02 15:43:44 följande:
    Så för att komma så nära passion margaita så föreslår du Chicita?? Tack för tipset Daniiel!
    Som sagt vad var det som var så fantastiskt gott med den? 
    Att bara blanda samma ingredienser men utan att servera den med krossad is/ "frozen" blir liksom inte samma sak.

    Du kan ju få fram smakerna på så sätt, men det blir inte alls samma känsla eller upplevelse att dricka den.

    Så vad är det du vill få fram?
    Jag gav några förslag i mitt första inlägg. Något av dom som kan funka?

    Att råda dig när jag inte vet vad du är ute efter är ju ungefär som att säga "jag vill ha ett förslag på en färg som är snygg" Flört 
Svar på tråden Någon som är bra på drinkar?