• sensommarbrud

    vilken ordning går ni i??

    Hålla alla brudar och fruar!


    Jag vill gärna att vårt brudfölje går en först till en låt och sedan att klockorna plinhar och sedan kommer jag och min blivande make. Är detta en konstig ordning. Ska gästerna stå när brudföljet tågar in? Hur gör ni?

  • Svar på tråden vilken ordning går ni i??
  • Soldemor
    sensommarbrud skrev 2013-08-27 10:51:53 följande:
    Någon som är för att brudföljet går in först? Jag tycker det är fint, och sedan man ju några att titta på om man är lite nervös.
    På de viglsar jag har så brukar ev näbbar gå först in, sedan tärnor och marskalkar, sedan brudparet och sist jag. När vi går ut så går ev näbbar först, sedan brudparet,  följet och jag sist.
  • Aniara4
    Soldemor skrev 2013-12-13 13:13:35 följande:
    På de viglsar jag har så brukar ev näbbar gå först in, sedan tärnor och marskalkar, sedan brudparet och sist jag. När vi går ut så går ev näbbar först, sedan brudparet,  följet och jag sist.
    Är inte det lite ovanligare? "Standard" är väl brudnäbbar - brudpar - tärna/marskalk?
  • Soldemor
    Aniara4 skrev 2013-12-13 13:57:02 följande:
    Är inte det lite ovanligare? "Standard" är väl brudnäbbar - brudpar - tärna/marskalk?
    Den här ordningen har jag fått lära mig av en väl rutinerad präst med motivet att Följet går före in, liksom som förtrupp t brudparet  men sedan efter paret som skall gå ut först (i hans värld förekom aldrig att något par skulle gömma sig för gästerna). Vill de gömma sig kan man ju exempelvis gå in i en skrubb eller gå runt kyrkan och in i sakristian bakvägen för att sedan gå ut till gästerna.
  • madigun

    jag tror att det blir så att vi kommer att ha 7 åringen som ringbärare först, efter han eller bredvid honom går 11 åringen å 2 åringen med blomkorg å strör rosenblad å sen kommer vi. Sen när vi kommer fram till altaret så går dom och sätter sig med våra släktingar längst fram. Sen när vi ska gå ut så får dom gå före oss ut oxå :)

  • Lavelii

    Tycker helt klart att man gör som man själv vill

    Vi hade det så här: Brudnäbb och ringbärare gick in först, tätt följt av vittne/tärna-marskalk/maid of honor/bestman (vad man nu vill kalla dem...vi hade bara en var iaf) till en låt (Canon in D - piano version). Maken var redan framme vid altaret (gick in först). Sedan när alla var framme vid altaret så ändrades musiken och dörrarna öppnades och så gick jag tillsammans med min bror in. Ville att han skulle synas extra denna dag också, så det var självklart för mig att han skulle gå bredvid mig upp till altaret. Sedan gick vi alla ut till samma låt.

    Enligt våra gäster blev det perfekt med detta sätt, då "min" ingångslåt verkligen satte sig rakt i hjärtat hos folk. Väldigt fin var den. En väldigt lugn version av here comes the bride.

    Detta är förmodligen lite amerikaniserat... vilket väl föll våra amerikanska gäster i smaken (makens systrar bor där)  men var inget vi direkt tänkte på och sen hade vi syrianskt bröllop. Finns väl inga (som jag vet) direkta regler för hur man ska gå in eller inte (i den syrianska bröllopskulturen då menar jag). Men prästen/prästerna går sällan in varken före eller efter brudföljet. De står redan där framme.

  • emser

    Jag ska gifta mig med en norrman och har gått på väldigt många norska bröllop. Där är det alltid så att brudgum och marskalk står framme vid altaret helt från början - också när gästerna kommer in i kyrkan. Så ankommer tärnorna när bruden kommer till kyrkan och de går in när klockorna har börjat slå men innan ingångslåten har börjat. Ingångslåten börjar och gästerna ställer sig upp, då kommer bruden. Antingen med sin far eller ensam och har ibland några brudnäbbar som går framför. Om brud och brudgum vill gå tillsammans så står följet framme vid altaret och tar emot dom. Jag gillar det upplägget för då blir fokus på brudpar!

  • Maddox

    Vet inte riktigt helt hundra hur de kommer bli, det jag vet är att min m2b ska stå framm i kyrkan tillsammans med min tärna, hans bestman och vår son, sen kommer pappa leda mig in i kyrkan, precis så som jag vill :)
     

  • madigun

    nu har vi bestämt oss hur vi ska göra :) barnen går in strax före oss, sen kommer vi, barnen går och sätter sig när dom kommer fram. Min dotter ( som inte kommer att gå före oss) kommer fram sen och hämtar brudbuketten och hans son kommer fram med ringarna när det är dags :) vi skippade blommor att strö före oss :)

  • Student13

    När min farbror gifte sig för två år sen med sin gravida fru så hade dem en flicka på 2 som gick men fruns syster son före med ring och korg. Minns inte om brudparet gick in tillsammans riktigt men min pappa var best man och hennes ena syster gick bredvid min pappa in bakom barnen. Sen minns jag inte om hon/dem gick in förre eller efter. Men minns att min lilla kusin på då 2 trillade framme vid trappan upp till altaret.

Svar på tråden vilken ordning går ni i??