• Stokke
    Äldre 19 Aug 19:51
    3256 visningar
    7 svar
    7
    3256

    Hemligt datum för vigsel.

    Hej,

    Vi planerar och planerar, ångesten blir bara större och större inför det stundande bröllopet.
    Frågar en kollega, vän, semesterplanerare, eller främling om vi bokat datum än, så skriker jag rakt ut!
    Jag orkar inte med alla frågvisa, nyfikna, vänliga människor. Snälla låt mig vara. Prestationsångesten är totalt inför ett perfekt bröllop.
    Tanken är att vi ska vara 14 vuxna och ev 4 barn.

    alt 1) Vi har kollat restaurang med vinpaket (ett finare ställe) pris ca; 2 000kr / kuvert = 28 000kr för bara mat och dryck (här måste gästerna betala för övernattningen, 1000k/ par) blir det restaurangen så får barnen, 3 år, 5 år och 6 år stanna hemma. Gästerna bjuds in till vigsel och bröllopsmiddag. Väldigt mycket pengar på vara mat och dryck.

    alt 2) Jag bjuder hem min familj på middag en vanlig lördag, min festman bjuder hem sin familj på middag en vanlig lördag (samma lördag, men familjerna vet iinte om varandras nbjudan).
    Vi sätter upp en skylt på ytterdörren med texten Vad roligt att ni kunde komma, ändrade planer. vi ses i kyrkan kl: 17:00. Kyrkan är 5 min ifrån vårt hus.
    Enkel vigsel, långbord hemma hos oss med caterad mat (buffe, ostbricka, gott vin, tårka och kaffe).
    Gästerna förväntar sig en middag och vi förväntar oss inga presenter. Ingen prrestations ångest eller paink.

    Vad tror ni?

    Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 20:05
    Räknar jag på vad en buffé med kall mat, ostbricka, gott vin och tårta skulle landa på i kronor, så är vi under 6000kr.

  • Svar på tråden Hemligt datum för vigsel.
  • Äldre 19 Aug 20:18
    #1

    Ta ett djuuuuuuupt andetag! Folk har varit på oss i evigheter då de runt om gifter sig efter 1-2 år från de att de träffats... Nu ska vi gita oss efter 7 år ihop Mitt svar på alla frågor va "den dagen jag blir rik!"
    Jag tycker alternativ två lät jättebra!!!  Och planera inte ihjäl dig! Kommer bli fantastiskt i vilket fall!  

  • nadiam­s
    Äldre 19 Aug 20:29
    #2

    paniken och stressen känner jag väl igen!

    nervös är bara förnamnet på vad man är.. det tror jag du kommer vara i vilket fall som =)

    jag blir fru nu på lördag och har fjärliar i magen över hela den dagen..
    planerat och allt var det innebär är stress nog.. och vilken tur att man bara gör
     det förhoppningsvis en gång i livet.. hehe

    men jag tycker alternativ två låter underbart!
    åh vilken fin överraskning!!

    lycka till =)

  • Äldre 19 Aug 20:33
    #3

    Haha...har exakt två månader kvar nu och nervös? Hinner man det?

  • Sofie R
    Äldre 19 Aug 20:34
    #4

    Jag skulle nog uppskatta alt 2 mer! Så det skulle jag kört på! Gemytligt och okonstlat!

  • Äldre 19 Aug 20:42
    #5

    Det finns en risk med alternativ 2 och det är att era familjer känner sig lite lurade och att det inte blir sådär "åååh vilken underbar överraskning... grattis grattis och stort kramkalas" utan snarare "varför sa ni inget, nu har jag ju fel kläder på mig, jag hade ju velat gå till frissan innan, vi hade önskat ge er en present, det här känns ju snuvat"...

    Jag skulle kört alternativ 2 men med ändringen att efter att ni hade bokat middagen med era familjer (och givetvis kyrkan så att den inte är upptagen) så skulle jag ha skickat ut en officiell inbjudan till dom typ en eller 2 dagar innan och på så sätt gett dom liten tid att förbereda sig...
    Men inbjudan kan ju vara mer "hörrni, vi har ändrat planerna och vill att ni träffar oss i kyrkan kl 17 först för en liten enkel vigsel och sen tar vi middagen hemma hos oss. Ta på er nåt ni är bekväma i och kom. Presenter undanbedes" 

  • Stokke
    Äldre 19 Aug 21:10
    #6

    Vad rara ni är som svarar, tusen tack.

    Alt 2) känns mera och mera lockande.
    Vi har varit tillsammans i 9 år, min kille friade i vintras när vi var på semester. Jag har alltid sagt, förlåvning längst ett år. Just nu lutar det åt ett datum i November för vigsel.

    Problem som kan uppstå.
    Min festmans syster bor 40 mil här ifrån. Att få henne med familj att komma hem över en helg är inte det lättaste.
    Om gästerna blir besvikna, ville förbereda sig.
    Om någon av gästerna måste ställa in pga kaos på jobbet ( måste jobba över, flera jobbar inom polisen och vården).
    Kommer vi hinna fixa allt?

    Fördelar.
    Slipper, möhippa och den ångesten.
    Slipper, paniken över att allt inte blir perfekt.
    Slipper, prestationsångesten över att kollegor och bekanta kommer till kyrkan.
    Varken jag eller min festman är supersociala och tycker om att stå i centrum.
    Vi vill inte lägga en ut för mycket pengar på "fel" saker. Vi planerar en bröllopsresa i ansluning till festen (letar för fullt)
    Vi väljer hellre att lägga 100 000kr på ett nytt badrum än på en fest för en dag.

    Vem måste jag berätta för, min frisör som ska fixa håret (boka tid) vi är nära vänner.


     

  • Äldre 19 Aug 21:28
    #7
    Stokke skrev 2013-08-19 21:10:47 följande:

    Problem som kan uppstå.
    Min festmans syster bor 40 mil här ifrån. Att få henne med familj att komma hem över en helg är inte det lättaste.
    Om gästerna blir besvikna, ville förbereda sig.
    Om någon av gästerna måste ställa in pga kaos på jobbet ( måste jobba över, flera jobbar inom polisen och vården).
    Kommer vi hinna fixa allt?


    Det är just därför jag tycker att ni ska berätta, men ni kan göra det bara några dagar innan eller samma vecka eller något. Bjud först och hinta om att det är viktigt att dom är där och skicka sen en inbjudan så nära inpå ni vågar.

    Se till att fixa hindersprövningen så snart ni kan, den är giltig i 4 månader så  det är ju snart dags om ni ska gifta er i November och det kan ta ett tag att få den.
    Boka kyrkan och kolla med cateringfirman om dom har tid det datum som ni tänkt.
    Det här kan ni alltid avboka sen om inte era familjer kan komma.
    Men ni kan ju inte avboka hur sent som helst...
    Därför är det bra om dom får veta varför det är viktigt att dom kommer så att dom inte tar på sig extrapass på jobbet eller liknande, för sånt brukar ju komma samma vecka eller någon dag innan. En familjemiddag kan man ju skippa i så fall, men ett bröllop brukar man anstränga sig för att gå på.

    Frisörkompisen kan du ju boka och helt enkelt säga att du ska på ett bröllop och vill vara snygg i håret.
    Sen på dagen eller dagen innan så berättar du att det är du som är brud... 
Svar på tråden Hemligt datum för vigsel.