• Mrs Fox
    Äldre 17 Aug 19:14
    2942 visningar
    10 svar
    10
    2942

    Enkel efterätt?

    HejNu har jag och min m2b bara två veckor kvar sen gifter vi oss äntligen. Vi har fortfarande inte bestämt oss för efterätt eller inte? Vi vill inte ha något speciellt utan tårtan får stå för det =) Men det känns som det kanske kan behövas något enkelt efter maten och till kaffet. Har ni några bra förslag på enkla lättare efterätter? Att bjuda på nån kaka känns kanske lite sniket?Ha en fin sommarkväll =)         

  • Svar på tråden Enkel efterätt?
  • amerik­a
    Äldre 17 Aug 19:25
    #1

    Jag hör till dem som inte tycker det behövs någon efterrätt när det serveras tårta...

    Men några förslag är annars fruktsallad, bär & grädde eller varför inte ostbricka?

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 17 Aug 19:30
    #2

    Vi kommer inte ha efterrätt, räcker med tårta.

    Men vi har köpt fina praliner till våra gäster som de gärna får äta till kaffet efter maten eller ta med dem hem och äta dem vid annat tillfälle.

  • Äldre 17 Aug 19:33
    #3

    Lingonkokta päron och messmörsreduktion eller vispad grädde med lite smak (whisky är en favorit till).

    http://www.recept.nu/per_morberg/_/_/lingonkokta_paron_med_chokladkolasas/
    (fast hoppa över chokladkolasåsen)
    Använd gärna Conference-päron

    Messmörsreduktion - I princip kokar ni ihop messmör med grädde till en lite halvtjock sås/creme
    Det ska serveras kallt så det går bra att göra någon dag eller två innan och bara lägga upp när det är dags.

    För whiskygrädde så gör jag helt enkelt så att jag har i ca 2 cl whisky till 3 dl grädde och vispar som vanligt Glad 

  • Äldre 17 Aug 20:15
    #4

    Vi hade en god brownie med bärsås till efterrätt. Vi hade även förrätt, varmrätt och tårta senare på kvällen. Jag tycker kanske inte att det är absolut nödvändigt med både efterrätt och tårta, men det ingick efterrätt i priset och nog slank både den och tårtan ner :P

    Från början skulle vi ha en bärmousse i chokladskål med bärsås, men fick byta bara ett par dagar före bröllopet pga strul med chokladskålarna tydligen.

    Men satsa på något lätt tycker jag. Inget mastigt. Något som är enkelt att förbereda/tillaga och servera. Som någon skrev ovan - ostbricka? Gärna med fruktfat tycker jag, som är en av dom som inte äter ostbricka. Då kan man småknapra lite om man vill på vad man vill av det som ställs fram.

    Annars kanske bara någon eller ett par finare praliner kan vara något? Eller en lätt bärmousse? (bättre än chokladmousse tycker jag, som ibland kan bli lite "tungt" trots att det är en mousse). Någon form av paj? Med bär ;)

    Det beror ju som sagt lite på hur mkt ni vill tillaga och förbereda, vad man har tillgång till i lokalen, vad man har för meny och tårta osv.


  • Äldre 17 Aug 20:28
    #5

    Vi gifter oss på hösten och skall nog, för tillfället är det den som gäller, philadelphia glass med varm bärsås! Kändes höstigt och fint. Men vi får väl se, vi kanske hinner ändra oss

  • Äldre 18 Aug 13:28
    #6

    Vi hade pannacotta med bärsås och färska bär till efterrätt som serverades med ett glas efterättsvin, sen hade vi en moussebröllopståta och kaffe som serverades efter valsen. :)

  • Äldre 19 Aug 10:49
    #7

    Vi valde bort dessert och tur var väl det, jag fick knappt i mig tårta ens efter två fruktansvärt mumsiga rätter... Men vi hade två praliner av lite lyxigare slag per gäst till kaffet, det kändes som en bra kompromiss. Å andra sidan var jag på bröllop för någon vecka sedan där man hade trerätters och sedan tårta, och utan korsettklänning kan jag säga att det slank ner det också... Flört

  • paisle­y
    Äldre 19 Aug 10:54
    #8

    Vi kommer att ha pannacotta till efterrätt, och sedan chokladtryffeltårta. Först hade vi inte tänkt ha efterrätt, men sedan tänkte vi om. Är det bröllopsmiddag så är det Ville ha gärna ha en klassisk trerätters, och sedan kör vi en liten paus innan det blir dags för kaffe, tårta och avec. Och tårtan är ju ingen klassisk bröllopstårta, utan mer som en god chokladbit till kaffet.

  • kj79
    Äldre 19 Aug 10:57
    #9

    V kommer inte ha någon efterrätt utan kaffe med dopp efter maten, "doppet" blir macroner och andra småkakor.Tycker verkligen inte att en kaka till kaffet är sniket!

  • Äldre 20 Aug 09:05
    #10

    Mjölkchokladpannacotta är galet gott och väldigt enkelt att förbereda i mängder. Kan tom frysas och tas fram på dagen. När jag bjuder på denna är det alltid folk som ber om receptet. Gott med lite bär till. 

    Recept för 4p:

    100g marabou mjölkchoklad
    2,5dl vispgrädde
    3/4 gelantinblad
    1msk socker

    Koka grädde och socker tills grädden reducerats ner till 2dl. Häll den reducerade, varma grädden över den hackade chokladen och gelantinbladet (som fått mjukas upp i vatten i 10min). Rör om/mixa ordentligt tills all choklad har smält. Häll upp i skålar och låt svalna. När de är kalla så bör de täckas med plast så de inte får en hinna om de ska sparas och ställ i kylen/frysen.

Svar på tråden Enkel efterätt?