• Gunill­a856
    Äldre 14 Aug 18:55
    3348 visningar
    9 svar
    9
    3348

    Hur ser upplägget ut för er mat?

    Hej
    Hur har ni lagt upp dagen?

    Brudskål först, med eller utan tilltugg?

    Två eller trärätters middag?

    Hur länge har ni låtit det gå mellan de olika sakerna?

    Vi ska ha ett litet bröllop, men känner mig helt vilsen på själva upplägget  Skäms
    Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur ser upplägget ut för er mat?
  • stormh­elen
    Äldre 14 Aug 19:03
    #1

    Först börjar det med en brudskål, men vi har valt att inte ha något tilltugg till det då gästerna ca 30 min senare kommer att få middagen (mycket mat).


    Vi kommer att ha en tre rätters meny (+ tårta lite senare), som serveras av personalen som arbetar på lokalen vi bokat. Dock så vet jag inte hur länge det kommer att vara mellan rätterna, då personalen har koll på sådant. Skönt att slippa tänka på sådant.


    Men sittningstiden är räknat med att det kommer att ta 3 h.


    När talen och sådant hålls sköter toastmaster som kommer att ha kontakt med håvmästaren och kocken innan så att de kan lägga upp planeringen tillsammans. =)

  • Gunill­a856
    Äldre 14 Aug 19:06
    #2

    Stormhelen, tack för svar!

    Hur mycket senare kommer ni ha tårtan? För ni har trerätters och tårtan senare om jag uppfattade dig rätt? 

  • Äldre 14 Aug 19:08
    #3

    Brudskål - inget tilltugg (vigseln var över ca 15,40 och så var det lite gratulationer så skålen var väl ca 16,00)
    Sen hade vi 4 serveringar (motsvarande förrätt, varmrätt osv) men med många fler rätter än 4. Vi hade medeltidsbröllop nämligen och vår meny såg ut så här




    Maten började serveras ca 17,30 och mellan brudskål och middagen hade vi en medeltida 5-kamp där 10 kämpar tävlade om äran att bli vår "hedersvakt" under kvällen.
    Även om tårtan och kaffet står medskrivet i omgång 4 så separerade vi det med en bensträckare och tipspromenad emellan, för alla var så mätta att dom knappt kunde gå Flört 

    Hur lång tid det ska gå emellan och om ni behöver tilltugg till brudskålen beror mest på vilken tid ni gifter er.
    Har gästerna troligtvis ätit lunch rätt nyligen? Eller kommer dom vara hungriga redan i kyrkan?
    Om ni vill börja middagen rätt snart så kan ni välja mellan förrätt eller tilltugg till brudskålen, i så fall behöver ni inte både ock. Om ni har jättehungriga gäster och vill ha både förrätt och tilltugg så kan ni köra lite matiga snittar eller tunnbrödsrullar (skurna i mumsbitsstorlekar, men så att det finns flera bitar till varje gäst) och så väntar ni kanske 45 min efter skålen med att börja middagen och låter gästerna hinna mingla lite.
    Om ni vill ha skålen och middagen tätt på varandra men ändå känner att gästerna nog är lite hungriga så kan ni servera mindre tilltugg (typ dom där klassiska 80-tals coctail-pinnarna)

    Det finns inget rätt eller fel. Det beror på hur ni vill lägga upp det, vilken tid på dagen ni gifter er osv... Glad 


     
  • stormh­elen
    Äldre 14 Aug 19:09
    #4

    Ja, precis. Du har förstått helt rätt. ;)


    Middagen beräknas att avslutas runtkl 21 (den börjar kl 18).


    Vi tänkte att vi ska dansa vår första dans, först och sedan drygt en timme efter det bjuder vi på tårta och kaffe. Alltså runt 22.


    Då har maten fått gå ner sig lite gran, och man har fått röra lite på sig så att man kanske orkar få ner en skvätt tårta. ;)

  • Gunill­a856
    Äldre 14 Aug 19:19
    #5

    Chicita, vilket kul upplägg!! Vi har inne på ett medeltida tema, men sen fick de ge vika för ett mer traditionellt Flört

    Vi ska ha ett litet intimt bröllop, vigsel utomhus och sedan festen/middagen på ett närliggande hotell.

    Vigseln är klockan 15 och efter det vill vi få tid för lyckoönskningar och en del fotografering. 
    Efter det blir ju brudskålen.... sen är frågan 2 eller 3 rätters middag, funderar ev på att byta efterrätten mot tårtan. Inte pga pengar, utan mer för att folk inte ska uppleva att de blir övergödda Tungan ute Samtidigt vill jag ju gärna att mat och dylikt ska ta sin tid och inte springa förbi ;)
     

  • Äldre 14 Aug 19:59
    #6
    Gunilla856 skrev 2013-08-14 19:19:12 följande:
     
    Temat var perfekt för oss Glad Då fick det stå i centrum istället för oss Flört

    Jag skulle nog ha satsat på något ytterst litet att tugga på till brudskålen då och sen 2-rätters + tårta.
    Varför inte en liten fikabuffé i samband med tårtan så kan ni dra ut på den delen lite längre också Glad 
  • Momsro­ria198­6
    Äldre 14 Aug 20:10
    #7

    Vi har precis bestämt oss för att ha tvårätters och sen tårtan direkt efteråt som efterrätt. Precis som du skriver så har det inget med pengar att göra utan det är för att vi tycker att på de bröllop som vi har varit på så har det känts tråkigt att avbryta festandet för att äta tårta. När man har suttit och lyssnat på tal i flera timmar så är det skönt att få röra på sig och inte sätta sig ner igen efter en timme för att äta tårta.. Sen så blir det lite mycket sött att först äta en efterrätt och sen tårta. Plus att vi ska låta tårtan få göra en storslagen entré medan alla fortfarande sitter så att min svägerska (som ska göra tårtan) får all den cred som hon förtjänar!

  • Äldre 14 Aug 20:17
    #8

    Brudskål utan tilltugg 17:30
    Bröllopsmiddag (trerätters) ca 18-21
    Tårta ca kl 22

    Vi ska också ha ett litet bröllop.


  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 14 Aug 21:11
    #9

    17.30 Mingel och brudskål i partytältet


    18.20 Sätta sig till bords


    18.25 Välkomsttal


    18.30 Förrätten in.


    19.00 Förrätten bärs ut.


    19.15 huvudrätten bärs in.


    20.00  Huvudrätten ut.
    Toa/rök/hål i strumpbyxorna paus 30 min.


    ca 20.30 Tårta, kaffe och kaka. I lilla salen.

    Givetvis vet vi att allt kommer ta längre tid men det här är den preliminära planeringen just nu. Vi är 60 st och kommer att ha bordservering. Två rätters med tårta och kakbuffe som efterrätt. 

Svar på tråden Hur ser upplägget ut för er mat?