• caroline2013

Beskrivning av gäster, ja eller nej?

Som rubriken lyder, e det roligt eller pinsamt? göran, 54 år, förtidspensionär, de e ju ingen vidare rolig beskrivning.. men blir det för personligt om man skriver, fiona, världens gladaste tjej, hon kan dansa linedance.. eller? ska man göra det här eller inte=

• Svar på tråden Beskrivning av gäster, ja eller nej?
  • FruForsmark

Ja! Tycker det är jättekul och bra om man har släkt och vänner från olika orter och städer och som inte har träffats tidigare. Bra ice breaker. Vi hade ingen beskrivning i våra häften om våra gästers yrken (varför? det är ju det första man frågar sin bordsgranne om ändå) utan vi skrev lite personliga egenskaper och intressen och försökte lyfta fram det intresse som vi trodde personens bordskavaljer själv var intresserad av. Tycker det var lyckat! Folk är nyfikna på varandra, stilla den hungern ;)

• Kalaspinglan

Vi hade ingen regelrätt beskrivning av gästerna, dels för att det ofta blir väldigt yrkescentrerat (inte så kul för den som är arbetslös) eller intetstägande av  typen "brudgummens kusins sambo".

Däremot skrev vi ner saker våra gäster gärna pratar om, dvs. mer hobby-/intressebetonat. Typ: "Gäst: Stefan Pratar gärna om: bilar" eller: "Gäst: Sofia, pratar gärna om: husrenovering".
    En grej per gäst är inte SÅ svårt att hitta på. Dessutom behöver det inte vara helt intressebetonat; vi hade några som håller på och bygger hus/renoverar och då skrev vi något om det. Sen var det nån äldre släkting som vi skrev att gärna pratar om sina barnbarn.

• Lovestar

Vi hade en bordsplacerings bild i festhäftet och korta beskrivningar som handlade om relationen till brudparet plus en liten rolig personlig beskrivning: Tex brudens bror, alltid i farten eller brudens bror, bilälskare.
    Beskrivningarna var väldigt uppskattade och dessutom gilalde folk att på ett lätt sett få en överblick över gästerna och vad de hette och hur de kände brudparet.

• Chicita

Jag har hjälpt många här att göra presentationer med lite ordvrickningar och andra "knasigheter" men själv tycker jag egentligen att det är helt onödigt att ha sånt.
    Kul att göra - onödigt att ha med (min åsikt Tungan ute )

När jag är på en middag oavsett anledning så pratar jag med dom som jag sitter bredvid och får veta mer om dom. Jag litar på att den som gjort bordsplaceringen har såpass koll på sina gäster att dom vet att jag skulle trivas där jag sitter.
    Att sitta med näsan i festhäftet och läsa om alla andra 50-gäster (eller hur många det nu är) är inget jag brukar göra. Utan jag kan snarare tycka att det är lite halvstörande om mina bordsgrannar lägger mer tid på att läsa i festhäftet än att prata med mig Flört 

Så jag röstar Nej... Hoppa över det, det är onödigt bara 

• Alyllyra
    Chicita skrev 2013-08-08 16:56:32 följande:
    Att sitta med näsan i festhäftet och läsa om alla andra 50-gäster (eller hur många det nu är) är inget jag brukar göra. Utan jag kan snarare tycka att det är lite halvstörande om mina bordsgrannar lägger mer tid på att läsa i festhäftet än att prata med mig Flört 

Så jag röstar Nej... Hoppa över det, det är onödigt bara 
    Jag brukar plocka med mig festhäftena hem när jag har varit på fest. Framför allt om värdparet har ansträngt sig och skrivit roliga texter :) Då kan jag läsa alla roliga texter senare om jag har så roligt under middagen att jag inte hinner läsa dem då.

Men jag håller med - onödigt. Dvs man ska bara göra det om man tycker att det är kul och värt tiden!
  • Chicita
    FrökenCitron skrev 2013-08-08 17:38:59 följande:
    Självklart ska beskrivningen vara med! Super rolig grej som ger många skratt! Glad
    Brud anno 2013
    Inte alltid...
    Det är väldigt viktigt att man fokuserar på rätt saker. För det är inte roligt att bli presenterad bara som "XX-sambo" när alla andra har en halv roman skriven om sig, eller som arbetslös, sjukskriven eller liknande bara för att dom absolut ska ha med yrke på alla dom skriver om osv osv.
    Det finns många gånger då beskrivningarna har gått åt skogen (som jag själv läst, sett och hört).
    En kompis skulle bli fyndigt presenterad men dom visste inte så mycket om henne.

Dom visste att hon var långtidssjukskriven och annars jobbade på socialförvaltningen och blev precenterad som "XX-sambo. Ett sjukt socialfall"
    Ähm Förvånad 
  • Sudditjuven
    Chicita skrev 2013-08-08 18:41:29 följande:
    Dom visste att hon var långtidssjukskriven och annars jobbade på socialförvaltningen och blev precenterad som "XX-sambo. Ett sjukt socialfall"
    Ähm Förvånad 
    Ehm.. hoppsan? Obestämd
  • Smaulan89

Jag ägnade flera timmar åt att skriva något roligt om alla gästerna. Frågade inte gästerna efteråt vad de tyckte om det, men jag tyckte att det var en kul grej. Har inte hört att gästerna inte gilade det i alla fall. Har bara fått positiva omdömen ifrån vårt bröllop.

• Tillys

Jag tycker det är jätteroligt med sådana beskrivningar! En isbrytare med närmaste grannen, något att börja prata om. Däremot tycker jag man skall vara försiktig med vad man skriver. Senaste bröllopet jag var på var jag, min sambo och en tjej till arbetskamrater till bruden. Både min sambo och den andra tjejen blev omnämnda som "arbetskamrat till bruden" medan det på mig stod "XX-sambo". Kände mig otroligt ouppskattad och som att jag bara fick komma på grund av att jag är ihop med min sambo, det nämndes inget om att vi var vänner överhuvudtaget.

• Lija

Nej, Väldigt lätt att det man själv tycker är fyndigt eller bra uppfattas fel.

• paisley

Röstar ja! Vi har inte jättemånga gäster (38 inkl oss själva) och har skrivit några rader om dels släktskap och lite kort om antingen yrke, intresse eller någon annan intressant detalj. Tex så skrev jag bland annat om min mamma "en sann djurvän".

• Chicita
    Sudditjuven skrev 2013-08-08 18:49:06 följande:
    Ehm.. hoppsan? Obestämd
    Ja det var korkat av dom som skrev det. Dom var väl så inne i presentationerna och ordvitseriet så att dom tänkte inte på vad dom faktiskt skrev Tungan ute
Svar på tråden Beskrivning av gäster, ja eller nej?