• Äldre 27 Jul 19:11
    3428 visningar
    8 svar
    8
    3428

    Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?

    Jag och min m2b har kommit överrens om att hans mamma och hennes man ska vara dom som ska få vara lite "ordningsmänniskor" på vårat bröllop. Dvs dom ska få vara typ toastmaster/madame, ska kunna ha koll på att maten kommit (om vi väljer att ha catering) och att allt går så smidigt som möjligt. Nu ska vi inte ha ett så stort bröllop men ändå, vi vill ha någon/några som har lite extra koll på läget så vi själva slipper stressa och oroa oss för mycket på vår stora dag.

    Att vi valt dom känns naturligt eftersom dom har växt upp och bott i området där vi ska gifta oss (hans mamma känner många, har kontakter, vet ofta mycket om ställen som är bra/bättre/dåliga), och dom kan båda tala inför flera människor och har koll på saker och ting.

    Mina föräldrar har inte bott i området jättemånga år, och ingen av dom är så pratiga och jag har svårt att se att dom skulle kunna prata inför en större grupp människor mm.
    Sen så litar jag lite mer på att min svärmor faktiskt gör och fixar grejer på det sättet som jag/vi vill, medans mamma ofta kan vara lite "jag fixade det där istället" eller "jag hittade en liknande grej där som jag köpte istället"..
    Självklart kommer mina föräldrar också få hjälpa till om dom vill, och komma med råd mm, men som sagt, min svärmor och hennes man känns mer rätt för detta uppdraget att vara "ha koll på grejer"- par under dagen.

    Har ni haft/ska ni ha något liknande?
    Vet inte om det bara kallas toastmaster/madame eller vad man ska kalla det?
    Vi har kallat det för värdpar men vet inte om det är rätt benämmning..

    Har ni något tips på hur jag kan lägga fram detta, att vi gett detta uppdraget till min svärmor och hennes man, till mina föräldrar?
    Jag vill inte att mina föräldrar ska känna att dom inte "får vara med" eller att vi inte är intresserade av deras tips och sånt.

  • Svar på tråden Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?
  • Äldre 27 Jul 20:29
    #1

    Jag tycker du har en bra förklaring redan med att de har många bra kontakter och är sociala människor som tycker om att prata inför folk.
    Tolkar jag de rätt så bor inte dina föräldrar kvar där bröllopet ska vara och att det helt enkelt blir lättare för alla att ha de som kommer ha ett öga över festen nära till hands nu under planeringen.

    Kan du inte ge dina föräldrar nån annan uppgift? Hade du tänkt att svärföräldrarna skulle välkomna i kyrkan också eller är de något som kanske dina föräldrar kan göra, medan svärföräldrarna tar ansvar för festen.

    Vad de gäller "rätt" benämning tycker jag att de låter bra med värdpar men jag är inte så insatt i vad som är korrekt om jag ska vara ärligSkrattande

  • Aniara­4
    Äldre 28 Jul 09:38
    #2

    Det låter som att den roll du tänker dig är "värdpar". Toastmaster är den som framför allt håller ordning på talen under middagen, tar emot anmälningar om vilka som vill säga något och fördelar ordet till dem i en bra ordning och vid lämpliga tillfällen under middagen - alltså t.ex. inte precis när man har fått inte maten.

    Finns det någon annan uppgift som skulle passa för dina föräldrar? De kanske kan agera värdar vid själva vigseln - hälsa välkommen, dela ut program och tala om för folk vilken sida de ska sitta på om de är osäkra? Då kan de inte ändra på någonting i planeringen men får ändå en framträdande roll där. Och så får ni en rimlig förklaring att ge dem, att ni vill dela upp ansvaret så att dina föräldrar är värdar vid vigseln och hans föräldrar vid middagen.

  • Äldre 28 Jul 13:23
    #3

    Tack så mycket för era svar!

    Ja, det där med att dela upp så att mina föräldrar tar emot i kyrkan och hans föräldrar har ansvar för festen låter faktiskt rätt bra.
    I kyrkan finns det ju inte mycket som kan ändras och det kanske låter dumt men jag vill vara ganska säker på att mamma inte "hittar på" något som hon tycker låter bättre :) Så det låter bra.

    Hur hade ni berättat det?
    Vi ska träffa våra föräldrar nästa helg och prata om bröllopet, planering osv. Vi har redan frågat hans mamma om dom kan tänka sig ha denna uppgiften och det gick bra.

    Vi har dock inget sagt till mina föräldrar än, skulle ni sagt det enskilt till dom eller ska vi ta upp det på söndag?
    Finns ju en liten risk ändå att tex mamma säger att man skulle kunna dela på uppgifterna.. Å andra sidan så kan hon ju säga det om vi berättar det för dom enskilt och inte tillsammans med hans föräldrar.

  • Äldre 28 Jul 14:23
    #4

    Du får se till att du inleder när ni träffas:
     
    -"Jag och blivande har pratat lite om hur vi vill ha det och vi skulle bli JÄTTEGLADA om du och pappa står och hälsar välkommen i kyrkan, det skulle betyda mycket för mig, och sen tänkte vi att hans föräldrar tar hand om festen sedan."

    Med rätt tonfall kan du få ansvaret med kyrkan låta mycket större än festen efterFlört

  • Mimmi7­8
    Äldre 28 Jul 18:38
    #5

    Tycker det är helt rätt att välja vem man vill, det gäller att ha personer man litar på, annars kommer det ju att bli stressigt för er. Dock hade jag inte kallat dem för värdpar, jag hade varit rädd för att andra skulle uppfattat det som att det är det föräldraparet som står för bröllopet.

  • Äldre 28 Jul 18:57
    #6
    2014maj skrev 2013-07-28 14:23:12 följande:
    Du får se till att du inleder när ni träffas:
     
    -"Jag och blivande har pratat lite om hur vi vill ha det och vi skulle bli JÄTTEGLADA om du och pappa står och hälsar välkommen i kyrkan, det skulle betyda mycket för mig, och sen tänkte vi att hans föräldrar tar hand om festen sedan."

    Med rätt tonfall kan du få ansvaret med kyrkan låta mycket större än festen efterFlört
    Jepp... håll fram vilket viktigt uppdrag det här är. Det är ju första intrycket av bröllopet liksom. Dina föräldrar måste ta reda på (från präst och kyrkvaktmästare) om det är ok för gästerna att kasta ris utanför kyrkan eller om dom ska avråda från sånt osv osv. 
    Och om något ska kastas så kanske dom måste fixa sånt också så det finns åt gästerna...
    Att visa folk till rätt plats, dela ut progammen och hälsa välkomna måste ju vara ett myyyycket "finare" uppdrag än att hålla reda på att kökspersonalen sköter sig och se till att disken plockas bort... Eller hur Flört
  • lovisa­s
    Äldre 29 Jul 11:27
    #7

    Vi har liknande uppdrag för mina föräldrar och det kallar vi för "värdpar" - men de är ju brudens föräldrar och betalar en del av bröllopet så det är delvis därför vi valt det. Vi har en annan toastmaster.

    Jag hade bara sagt att det var på grund av att dina svärföräldrar har sociala kontakter, och sedan har jag kommit på ett annat uppdrag till mina föräldrar - så det känner sig speciella också.

  • Smaula­n89
    Äldre 2 Aug 09:27
    #8

    Värdpar är de som bjuder in till bröllopet. Alltså de som betalar. Vi var värdpar på vårt eget bröllop. Vi hade en toastmaster som höll festen igång och sen skötte våra servitriser resten.Men jag skulle nog ända kalla dem värdpar om de är de som håller koll på läget.  

Svar på tråden Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?