• Luci

Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?

Jag har inte 20.000 att lägga på en klänning och nej jag tycker inte illa om er som gör det. Ni väljer ju själva vad ni vill lägga era pengar på. Jag är bara nyfiken om ni fortfarande, efter bröllopet tycker det var värt att betala så mycket? Och vad har ni gjort med era klänningar efteråt? Sålt/hängt upp hemma? Jag är som sagt bara nyfiken :)

• Svar på tråden Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?
  • December2010

Jo visst kan jag jag lägga upp bilder på klänningen, sista bilden är den dock lite ihoptryckt (under dansen) men den visar att tyllen är helt prickig. Haha och jag vet att det är ett eluttag med på första bilden, vi fotade lite överallt. 

• anicay

Super vacker, förstår att du är nöjd!:)

• Sailergirl

Väldigt fin klänning December 2010. Jag förstår att du köpte den. Vi kan vara lite likadana jag och min man. Man tänker en budget, och sen står man där och har hittat något man verkligen verkligen vill ha och bara ser fördelar med. Då är det lätt att göra om budgeten (så länge man har råd!). :)

Min klänning var dock inte i närheten av detta pris, då klänning var längre ner på vår prioriteringslista. Det blev en fin klänning i alla fall så jag är nöjd jag också  :) 

• Luci
    Oveland skrev 2013-07-27 21:16:06 följande:
    Jag har köpt min drömklänning, trots att den var i mina ögon "svindyr" (6000), och jag ÄLSKAR den!! Dock är våra ringar av titan, med cubic cirkon (vi har jobb där dyra guldringar och diamanter bara inte funkar), så när jag sammanställer kostnaderna så ser det inte såååååå farligt ut. ;) (fast jag har inte outat för min blivande vad skorna kostade...hrrrrmmmm).
    Vissa saker behöver man kanske inte tala om ;)
  • Luci
    FruNyfiken skrev 2013-07-27 22:00:56 följande:
    Jag köpte en klänning för 15.000:- och det var helt klart värt det.
    Har varit gift i några år nu och den hänger fortfarande i garderoben och gör mig glad när jag ska leta kläder Skrattande 
    Hur har du höngt upp den? ;)
  • December2010

Den kommer från Garamaj och modellen heter Nolita. Den går att få med prickigt tyll eller tyll utan prickar. Jag valde med prickar, det var det bästa med hela klänningen tyckte jag!:)

• Pagnie

jag kan säga att nu när jag är gift och har haft min drömklänning på mig som jag la 25 000 på så ångrar jag mig inte.
    Jag visste hela tiden vad jag ville ha för klänning och när jag hittade den så fanns det bara den. Jag kände mig som en prinsessa under hela bröllopet och fick även höra att jag såg ut som en vit peach från super mario.
    Precis så kände man sig.

Enda negativa var att det var liiiite komplicerat att dansa kurdisk ringdans i den med allt släp och underkjol men det gick med lite vilja och roligt hade vi.
    Men sen hade vi budget till att lägga pengar på det också utan lån över huvudtaget då hela bröllopet med smekmånad gick lös på 300 000 som var sparade pengar.
    Hade aldrig köpt en sådan dyr klänning om det hade krävt att vi tog lån. Men som tur var slapp vi det och fick igen nästan halva budgeten i presenter.

• FrökenErika

Min klänning (mina klänningar då jag har en till festen också) var inte dyr. En "kinaklänning" som många skriver.

Men jag förstår inte riktigt vad som finns att ångra. Jag hoppas att alla brudar, oavsett pris, köper klänningen för att dom känner "wow, där är den, MIN klänning!" Som jag gjorde, och bara köper den (om den ligger inom budget). Och då kommer man inte ångra sig.

Min man förstod att klänning kändes viktigt för mig, och vi kom överens om en budget på 8 000:- för min klänning, och sen la han till att om jag hittade en som kändes rätt, och som jag "bara måste ha", så skulle vi göra om budgeten och omprioritera helt enkelt. Vi gick runt lite i olika butiker, jag surfade runt lite, och där var den. På jenjenhouse hittade jag min klänning, för 1 500:-

Sammanlagt shoppade vi för 6 000:- på jenjen, och då fick vi: min vigselklänning, min festklänning, två tärnklänningar, min mammas klänning, och min syster köpte en balklänning, så 1 600:- har vi fått tillbaka av min mamma och min syster för deras klänningar.

Jag kommer aldrig ångra att jag la de pengar jag gjorde på mina klänningar, för de kommer kännas så bra på bröllopsdagen, och det kommer se fantastiskt ut på bilderna. Det är åtminstonde vad jag tror. Annars så är väl risken lika stor att jag ångrar att jag inte la mer på klänningen, som att Pagnie och December2012 ångrar att de la ner mer pengar på sina?

//

//

• Flygvärdinnan

Det kanske är snarare (precis som några antytt) en fråga om att hitta en klänning man älskar. Sen om den kostar 500 kr eller 30000 kr och man har råd med det så why not?!

• Chicita

Men även om man har råd med en klänning för massvis med pengar så kan man ändå ångra sig i efterhand att man inte la dom där extra pengarna på något annat.

Precis som man kan ångra sig över att man inte spenderade mer pengar på klänningen om man valde en kopia av ett orginal och blev missnöjd med passformen, materialet eller vad det nu kan vara.

Jag tycker att frågeställningen här är intressant även om det bara berör ena sidan av det här med klänningsköp.
    Ingen behöver ta illa upp för frågan (om man nu inte väljer att göra det).  
    För det är ingen som säger att det är fel att lägga pengar på klänningen. Frågan är bara om det var värt det i efterhand.

Oavsett hur nöjd man var och hur vacker man kände sig på dagen så kan ju tvivlet komma sen...
    "tänk om jag hade lagt dom pengarna på.......... istället?" 

• FruForsmark

Jag hade en klänninsbudget på 10 tkr och testade aldrig några över det priset. Visade sig att klänningen jag trånade efter fanns i en av butikerna och kostade inom budget! Hurra! Berodde inte på pengarna i sig utan mer princip att jag inte tycker det hade varit värt det och att jag förmodligen hade ångrat det i efterhand.

• Luci

Som chicita säger det handlar inte om att klaga på någons val. Det handlar mer om man är nöjd med valet med tanke på allt annat som kostar. När man gifter sig handlar det en hel del om prioriteringar. Det är svårt att ha råd med ALLT och man måste kanske prioritera. 

• Smaulan89

Blev blocket för mig också. 2500 kostade min och den var underbar =) Min drömklänning kostar runt 15-20 000, men när jag hittade en nästan lika fin på blocket för 2500, så var valet lätt. Hade nog inte lagt ut mer en max 5000 på klänning.

Svar på tråden Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?