• Gissi
    Äldre 25 Jul 14:47
    25581 visningar
    6 svar
    6
    25581

    Hur lång tid för namnändring?

    När jag skickade in vår hindersprövning skickade jag även in en blankett om namnändring. 
    Vi kommer göra så att vi har kvar våra egna efternamn men jag kommer ta min blivandes efternamn som mellannamn.

    Nu måste vi snart boka vår bröllopsresa och jag undrar hur lång tid det tar innan man får namnändringen godkänd? När jag fick hem hindersprövningen stod det högst upp "Anmälan av efternamn gjord" men inget mer.

    När kan man man göra ett nytt pass där det nya mellannamnet görs? Jag antar att man måste ha godkända papper med sig då?!

    Någon som har varit med om detta som kan berätta? =) 

  • Svar på tråden Hur lång tid för namnändring?
  • Äldre 25 Jul 16:54
    #1

    Efter bröllopet tog det ca 2 veckor innan min mans nya efternamn var registretat. När det gått igenom kan man fixa nytt pass (bara gissar att man inte kan göra det tidigare). Passet tar max 5 dagar att få men tror att man kan betala för att få det fortare. Men du kan beställa resan i det gamla namnet och behålla det gamla passet (så länge det inte gått ut i datum). Jag reste med gammalt namn i 6 månader, då jag inte ville börja använda mitt nytagna efternamn förrän vi gift oss ;) Det viktiga är att du har samma namn på biljett som i passet.

  • Miss JH
    Äldre 25 Jul 20:12
    #2

    Det tog ca 3 veckor för mej att få hem bekräftelsen. Men fick höra igår att man kan söka nytt pass i det nya namnet, direkt efter vigseln, om man tar med sej vigselbeviset man får.

  • Gissi
    Äldre 26 Jul 16:36
    #3

    Tack!

    Nu känns det inte så stressigt längre Glad 

  • Äldre 26 Jul 23:56
    #4

    Registreringen av nytt namn kan ta flera veckor, det beror på var i landet man är och om det är högsäsong. Först när det är gjort kan man söka pass i det nya namnet (alla uppgifter hämtas ur en databas med folkbokföringsuppgifter, så vigselbevis i all ära, jag tror inte det räcker - deras egen hemsida taalr om att ett personbevis kan behövas om något ändrats i folkbokföringen, men namn tror jag inte det går att redigera vid ansökan). För att vara säker, ring passpolisen på din ort och fråga vad som gäller, de ger bäst svar!

    Du kan också läsa här:
    "Ny resehandling efter namnbyte


    Vid namnbyte måste du alltid byta pass och nationellt id-kort. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som i folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.


    Personbevis behövs bara i speciella fall


    Normalt behövs inte personbevis. På passexpeditionen har man tillgång till de uppgifter som behövs. Har någon personuppgift nyligen ändrats i folkbokföringen tar det cirka en vecka innan den nya informationen kommit in i systemet. Under den veckan kan det behövas ett personbevis. Ta i så fall med ett aktuellt personbevis från Skatteverket. Personbeviset kan behövas för vissa utlandsbosatta svenskar."


    Källa: http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/ 

  • sweetj­onna
    Äldre 15 Oct 03:03
    #5

    Hej!

    Jag har en fråga..kanske någon av er vet..

    Blir inte klok på det här med efternamnsbyte. Vi tänkte byta efternamn båda eller endast jag(till hans namn). Vi kommer att åka på bröllopsresa en vecka efter vigsel.
    Har förstått efternamns blanketten och att vi kan boka resan i våra gamla namn..
    MEN, mitt pass går ut lägligt precis innan vi ska resa. Så jag måste ha nytt pass.. kan jag då ansöka om nytt pass i mitt nya namn..trots att vi inte är gifta ännu? Namnändringen lär ju inte ha gått igenom ännu..

    mvh Jonna

  • Aniara­4
    Äldre 15 Oct 07:59
    #6

    Nej, man kan inte ansöka om nytt pass i det nya namnet innan namnändringen har gått igenom. Så det blir att boka i det gamla namnet, hur trist det än känns - man vill ju gärna åka på bröllopsresan som herr och fru X!

    På ett sätt är det ändå lättare när man åker ganska direkt efter bröllopet, då vet man hur man måste göra. Det är kinkigare när man åker kanske 1-2 månader efter och inte vet om namnändringen kommer att hinna igenom. Vi åkte 2 månader efter bröllopet så vi bokade i mitt nya namn, men sen strulade det lite med registreringen (prästen hade skrivit fel på blanketten) så det blev ändå stressigt på slutet!

Svar på tråden Hur lång tid för namnändring?