• Äldre 21 Jul 08:39
    7228 visningar
    24 svar
    24
    7228

    Box-viner, behöver tips

    på både vita och röda...vi kommer servera kött till varmrätten och skaldjur till förrätten.

  • Svar på tråden Box-viner, behöver tips
  • Äldre 22 Jul 17:03
    #11
    September2014 skrev 2013-07-22 11:02:24 följande:
    Hej! 
    Jag jobbar själv på Bolaget och det finns många prisvärda boxar man kan servera! :) Om man tittar till kombination av mat och dryck över lag så spelar tillbehör och smaksättning också en stor roll för att få en riktigt lyckad kombination! 
    Skaldjur till förrätt; har du milda friska smaker i rätten ex toast skagen, räkcoctail osv så funkar ett Friskt & Fruktigt TORRT vitt till ex zumbali eller foot of africa som många tipsat om. Blir det däremot hetare eller rökta inslag ex chillimarinerade räkor, rökt/gravad lax etc blir HALVTORRT (friskt eller druvigt) den mest lyckade kombinationen! :)
     Kött till varmrätt; beror lite på tillbehör och vad det är för kött. Kyckling, lättare fläskkött typ fläskfile med lite mildare smaker gärna ett Mjukt & Bärigt Ex Morberg på box (som inte är samma som på flaska), blir det nötkött, något grillat eller kraftiga tillbehör till fläskkött (ex pot.gratäng, rödvinssås osv) så gå på Kryddigt och Mustigt ex Apassimento-varianter eller Fruktiga & smakrika med lite fräschör ex Tommolo eller Big Zin.

    Något mer man kan tänka på är att box och flaska beöver inte vara SAMMA vin för att de har samma namn, kan skilja i kvalietet eller druvsammansättning. De artklar som har samma artikelnummer är samma i flaska som i box! Hojta om ni undrar nåt mer (Mat & Dryck är mitt största intresse) eller gå in på er närmaste butik och hör efter! :) 
    Förrätten är:  gourmetröra med kräftstjärtar, lax på rågbröd toppad med kalix löjrom
    Varmrätten är: Kalventrecôte med med frasig potatisrulle timjansky och klassisk bearnaisesås
  • Äldre 22 Jul 19:07
    #12
    sommaren13 skrev 2013-07-22 17:03:54 följande:
    Förrätten är:  gourmetröra med kräftstjärtar, lax på rågbröd toppad med kalix löjrom
    Varmrätten är: Kalventrecôte med med frasig potatisrulle timjansky och klassisk bearnaisesås
    Det låter ju som en riktigt trevlig meny! :)

    Jag skulle till förrätten välja ett Friskt & Fruktigt Torrt vitt; Monti Garbi Soave (199 kr, nr 2078-08) och Inycon Chardonnay Pinot Grigio (175 kr, nr 2153-08) är två utav mina personlig favoriter! Foot Of Africa är också poppis hos många men jag föredrar de två ovanståene. :)
    Varmrätten har ju ganska mkt smak då entrecote är ett smakrikt kött och tillbehören är det bra stuns i med! Jag skulle välja ett Kryddigt & Mustigt fylligt rött ex Casa Vinironia Appassimento (199 kr, nr 2109-08) elller Vila Santa (269 kr, nr 12507-08).

    De röda finns även på flaska om du vill testa dem innan, tyvärr inte de vita boxarna (utom foot of africa) då många vita boxar endast produceras för att göras på box. :) Om det är så att dessa inte finns i din butik kan de beställas genom personalen och de borde ha artiklarna till dig inom 2-3 arbetsdagar!  
  • Helipa
    Äldre 22 Jul 20:30
    #13
    September2014 skrev 2013-07-22 19:07:09 följande:
    Det låter ju som en riktigt trevlig meny! :)

    Jag skulle till förrätten välja ett Friskt & Fruktigt Torrt vitt; Monti Garbi Soave (199 kr, nr 2078-08) och Inycon Chardonnay Pinot Grigio (175 kr, nr 2153-08) är två utav mina personlig favoriter! Foot Of Africa är också poppis hos många men jag föredrar de två ovanståene. :)
    Varmrätten har ju ganska mkt smak då entrecote är ett smakrikt kött och tillbehören är det bra stuns i med! Jag skulle välja ett Kryddigt & Mustigt fylligt rött ex Casa Vinironia Appassimento (199 kr, nr 2109-08) elller Vila Santa (269 kr, nr 12507-08).

    De röda finns även på flaska om du vill testa dem innan, tyvärr inte de vita boxarna (utom foot of africa) då många vita boxar endast produceras för att göras på box. :) Om det är så att dessa inte finns i din butik kan de beställas genom personalen och de borde ha artiklarna till dig inom 2-3 arbetsdagar!  
    Vila Santa är jättegott!  Vi provade det också när vi valde våra viner.
  • marrie­d observ­er
    Äldre 22 Jul 21:27
    #14
    TheD skrev 2013-07-21 18:32:51 följande:
    Zumbali! Det är som saft ;) Det är det enda vinet jag kan dricka upp ett helt glas av utan att blanda i något annat. Jättekräsen med vin. I vanliga fall tar jag en mun och sen har jag tröttnat på vinet men Zumbali, namnamnam :)
    Alltså allvarligt, att vinet är "som saft" är inte något positivt! Vill man ha saft serverar man saft. Vin ska inte smaka som saft eller drickas som saft. Kan man inget om vin och inte ens gillar vin bör man kanske överlåta vintipsen till någon annan. Jag menar inget illa men TS planerar för sitt livs största dag och vill nog ha bra råd.

    @TS, jag köper aldrig BiB så jag har inte så mycket tips att komma med (däremot massor med tips om det gäller flaskvin) men jag rekommenderar att du lyssnar på September2014 som tycks kunna sin sak. Överlag är systembolagspersonalen välutbildad på att matcha vin och mat. Det är en sak att ett vin är gott att dricka "som det är", en annan sak att para ihop det med mat till en helhet.
  • Äldre 22 Jul 22:30
    #15

    Vi vart rekommenderade ett vitt vin på box av en på systembolaget Oude Kaap och dte var faktiskt riktigt gott. 199 kr för en bib...bra pris tyckte vi för det vinet! Vi hade buffe med både kött o sladjur o vart rekommenderade attd et passade bra till- vilket vi också tyckte!

    Rött vin dricker inet vi men de flesta i vår bekansskapskrets dricker gärna chill out så vi körde på det o det gick hem :)

  • Äldre 23 Jul 19:31
    #16

    married observer - Men suck! Det jag menar med saft är att det inte har den typiska vinbubblet som är jobbigt, iaf för mig. För då spottar jag hellre ut det. Vinet är det godaste jag någonsin har druckit just för att det inte är "tjockt" utan mer som saft, lätt och inte som grädde.

  • LARSp1­0
    Äldre 25 Jul 08:39
    #17

    Nä nä ingen box vin...flaskvin isåfall!
    LOS MONTEROS ett rött spanskt härligt vin!

  • Äldre 25 Jul 10:18
    #18
    LARSp10 skrev 2013-07-25 08:39:49 följande:
    Nä nä ingen box vin...flaskvin isåfall!
    LOS MONTEROS ett rött spanskt härligt vin!
    När du skriver LOS MONTEROS är det då Monterosso (nr 22981, 49 kr) du menar? Jag tycker att det är ett ok vin för 49 kr  men vinet är på tok för lätt för det TS ska servera. Och slår man ut boxarna jag tipsat om per flaska ligger priset på 44-67 kr/flaskan. TS bad dessutom att få tips på just box-viner, som verkligen inte ska anses som sämre i kvaliteten. Kanske TS vill ha box av praktiska/platssparande skäl. 
    Enligt mig har desutom billigare viner på flaska ex. Monterosso en betydligt lägre kvalitet än många viner på box, som när man slår ut det per flaska ligger på ungefär samma pris som Monterosso. Glasflaskor är dyrare att producera än bag in box-kartonger och därför är innehållet ofta inte lika bra fast det blir "samma" pris.
    emzerus83 skrev 2013-07-22 22:30:13 följande:
    Vi vart rekommenderade ett vitt vin på box av en på systembolaget Oude Kaap och dte var faktiskt riktigt gott. 199 kr för en bib...bra pris tyckte vi för det vinet! Vi hade buffe med både kött o sladjur o vart rekommenderade attd et passade bra till- vilket vi också tyckte!

    Rött vin dricker inet vi men de flesta i vår bekansskapskrets dricker gärna chill out så vi körde på det o det gick hem :)
    Oude Kap tycker jag också om! Lätt att kombinera med allt från skaldjur till kyckling/lättare kött och att den har en fruktig karaktär gör ju att det fungerar alldeles utmärkt som ett glas innan/efter maten med. :)
    married observer skrev 2013-07-22 21:27:07 följande:
    Alltså allvarligt, att vinet är "som saft" är inte något positivt! Vill man ha saft serverar man saft. Vin ska inte smaka som saft eller drickas som saft. Kan man inget om vin och inte ens gillar vin bör man kanske överlåta vintipsen till någon annan. Jag menar inget illa men TS planerar för sitt livs största dag och vill nog ha bra råd.

    @TS, jag köper aldrig BiB så jag har inte så mycket tips att komma med (däremot massor med tips om det gäller flaskvin) men jag rekommenderar att du lyssnar på September2014 som tycks kunna sin sak. Överlag är systembolagspersonalen välutbildad på att matcha vin och mat. Det är en sak att ett vin är gott att dricka "som det är", en annan sak att para ihop det med mat till en helhet.
    Tack för dina fina ord! :)
    sommaren13 skrev 2013-07-22 17:03:54 följande:
    Förrätten är:  gourmetröra med kräftstjärtar, lax på rågbröd toppad med kalix löjrom
    Varmrätten är: Kalventrecôte med med frasig potatisrulle timjansky och klassisk bearnaisesås
     TS, har du hunnit hitta något du gillar??
  • Magda8­2
    Äldre 25 Jul 10:36
    #19
    filibustern skrev 2013-07-21 09:18:17 följande:
    jag gillade Morbergs röda vin. provade den på flaska, men det borde väl vara samma sak på box. vita vinet av morberg hörs också vara jäkligt gott.
    Vi köpte Morbergs vin på box i Tyskland som vi ska ha till varmrätten (kalv). Det på box är Tempranillo, jättegott är det, men jag tror inte det finns på systemet, där finns endast på flaska och det är Cabernet Sauvignon.
  • Äldre 25 Jul 10:55
    #20
    Magda82 skrev 2013-07-25 10:36:45 följande:
    Vi köpte Morbergs vin på box i Tyskland som vi ska ha till varmrätten (kalv). Det på box är Tempranillo, jättegott är det, men jag tror inte det finns på systemet, där finns endast på flaska och det är Cabernet Sauvignon.
    Morbergs box finns i ordinare sortiment, kostar 239 kr! 
  • Äldre 25 Jul 11:28
    #21

    Rodvinet är fixat av mina svärföräldrar, dom köpte när dom åkte på eckerölinjen, så nu jagar jag vitt vin, tyvärr så dricker jag ju inte själv, så då känns det ju ännu knepigare....
    Vi vet att vi ska servera asti cinzano till brudskålen, dock lite sött, men det var helt acceptabelt att dricka för oss.  

  • Äldre 25 Jul 11:34
    #22
    LARSp10 skrev 2013-07-25 08:39:49 följande:
    Nä nä ingen box vin...flaskvin isåfall!
    LOS MONTEROS ett rött spanskt härligt vin!
    Jag vill ha boxvin då det kommer serveras i karaffer och ska användas i baren. Så då är det lättare med boxar än flaskor
  • Magda8­2
    Äldre 25 Jul 14:26
    #23
    September2014 skrev 2013-07-25 10:55:06 följande:
    Morbergs box finns i ordinare sortiment, kostar 239 kr!
    Tack! Jag måste kollat fel innan.
  • Hobevi
    Äldre 25 Jul 15:37
    #24

    Kan verkligen tipsa er om PALAZZO i rött. Bland det billigaste vinerna som finns på systemet och vi ska ha det på vårt bröllop och vi gav bort det till 10 stycken innan för att kolla vad de tyckte om det och ALLA har köpt hem mer av de vinet Det är verkligen kanon och väldigt lättdrucket.

    www.hobevi.blogg.se  


Svar på tråden Box-viner, behöver tips