• sofiia

    Hur många låtar har ni valt i kyrkan???

    Hur många låtar har ni valt att ha i kyrkan? Inte psamer utom egna låtar som sjungs av någon ni valt.... Tacksam för svar :D

  • Svar på tråden Hur många låtar har ni valt i kyrkan???
  • daniiel

    Vi valde två låtar, men nu i efterhand ångrar jag att vi inte valde tre. Samma sak gällande psalmer, där vi valde två, så hade jag nog velat ha tre. Vigseln gick snabbt, jag hann knappt vara med, så hade jag kunnat förlänga det hela lite med mer musik, så hade jag nog gjort det. Även maken håller med mig.


  • FrökenMäkelä
    daniiel skrev 2013-07-20 11:16:19 följande:
    Vi valde två låtar, men nu i efterhand ångrar jag att vi inte valde tre. Samma sak gällande psalmer, där vi valde två, så hade jag nog velat ha tre. Vigseln gick snabbt, jag hann knappt vara med, så hade jag kunnat förlänga det hela lite med mer musik, så hade jag nog gjort det. Även maken håller med mig.
    Vår präst sa att våran vigsel skulle vara i 30min och då har vi bara två psalmer och inga extra sånger. Fast å andra sidan är vår präst glad för att prata så dryga ut tiden är nog inga problem hahahaha.
  • Alvstina
    VI20130831 skrev 2013-07-20 08:04:36 följande:
    Vi har en! Aldrig ska jag sluta älska dig! Börjar dock få lite panik, vi får inte tag i kantorn. Har fått hans nummer men bara röstbrevlåda. Misstänker starkt att han har semester. Vill ju prata med honom om musiken...Likaså vill vår solist. Vems uppgift är det att fixa noter till in och utgångsmarsch? Mendelson misstänker jag att han kan, som utgång vill vi ha Rid över skog av Björn Isfält, inte lika säkert att han kan den ju....Prästen träffar vi inte förrän 10 dagar innan bröllopet..hon har också semester nu.
    Kolla med kyrkans expedition hur länge kantorn har semester, du kan ju också prova att maila. Mina föräldrar är kantorer båda två. Jag vet att när dom får önskemål brukar de ta hem musiken från kyrkomusik.se, om den finns där, och se om det är rimligt att de kan öva in den. Fast det är nog lite olika hur de gör, beror väl på om kyrkan betalar noterna eller inte. I annat fall kan ni ju lätt få fram noterna eftersom de fanns på kyrkomusik.se :)

    Tycker också att tidsåtgången som kantorn har för varje vigsel är så löjligt liten, 1,5 timme till förberedelser och genomförande. Jag har själv önskat ett stycke som kantorn inte kunde sedan tidigare och vet att hon kommer att lägga mer än så för att öva in stycket (hoppas jag, det ska ju låta bra också).

    Egentligen så ingår heller inte att kompa solister, men det flesta gör det i alla fall. Vissa tar lite extra betalt för detta då man ofta behöver öva innan. Det kommer säkert att gå bra, kontakta bara kantorn så snart han är tillbaka från semestern!
  • Mimmi78

    Vi hade från början valt två sånger men har nu ändrat till tre och det är jag så glad över! Vi ska ha borgerlig vigsel så det blir inga psalmer så det kändes helt okej att bestämma oss för att ha en tredje sång.

  • Gummenuttan

    Vår präst rekommenderade tre solosånger, sen har vi tre psalmer som hon också rekommenderade. Vi döper vår son samtidigt så en av psalmerna är en doppsalm

  • Principisessan

    Vi hade en låt med en duett. Ang. In och utgångsmusik köpte vi noterna via musicnotes till kantorn och mejlade dem till henne ca 1 månad innan så hon hade tid att öva. Det blev verkligen superfint!

  • Juli2013

    Solosångerna blir Ännu doftar kärlek, Annie's Song, och Ett av de sätt - Peter Lemarc, fantastiskt fin!
    Psalmer blir En vänlig grönska och I denna ljuva sommartid
    Ingångsmusik blir Pachelbels Canon på cello, fiol och piano, och utgångsmusik Mendelssohns brudmarsch

  • daniiel
    FrökenMäkelä skrev 2013-07-20 17:10:41 följande:
    Vår präst sa att våran vigsel skulle vara i 30min och då har vi bara två psalmer och inga extra sånger. Fast å andra sidan är vår präst glad för att prata så dryga ut tiden är nog inga problem hahahaha.
    Vi hade som sagt två psalmer och två solosånger och vår vigsel tog väl ca 40-45min, men jag tyckte att det bara sa -poff- så var det över :P
  • Flotten

    Som svar till vem som skall stå för noter till in och utgångsmusik så är det väl ändå så att om någon önskar musik som inte ingår i kyrkomusikerns repetoar så fixar den som vill ha låten sjungen/spelad noterna EFTER överenskommelse med musikern ( de vill inte ha några ackord nerskrivna efter fyra olika Youtube låtar). Hos oss skaffar musikern själv noterna och brudparet debiteras om det är "engångsmusik" då musikerna har en budget till noter som inte får överskridas. Bedömmer musikerna att låten kommer att användas fler gånger försöker de få in den i budgeten. Hos oss beställer de genom Notpoolen.

  • Smaulan89

    Vi hade tre egna låtar och två psalmer. Hittade tre låtar som passade perfekt =)Psalmerna var bara med för att det måste vara minst 2.  

  • viXan
    tjejn skrev 2013-07-20 08:01:03 följande:
    Vi har åxå två. En duett och en solosång framförd av mig, till min man :) + en psalm då.

    Vad mysigt!


    Vilken låt ska du sjunga?

Svar på tråden Hur många låtar har ni valt i kyrkan???