• Elinjz
    Äldre 18 Jul 22:13
    6832 visningar
    12 svar
    12
    6832

    Hur mycket dryck gick det åt för er?

    Jag har en fråga främst till er som reda gift er. Hur mycket dryck gick åt och till hur många personer? Vi kommer bli ca 45 st som dricker alkohol och kommer ha välkommst skål, öl, vitt och rött vin samt cider till maten med fri tillgång. Avec till kaffet. Sen fri tillgång till öl cider och vin under kvällen. Vad är rimlig åtgång tror ni?

  • Svar på tråden Hur mycket dryck gick det åt för er?
  • Äldre 19 Jul 09:04
    #1

    Hej!
    Jag har jobbat med bröllop och kanske kan ge dig en fingervisning.

    En Flaska bubbel fyller c.a 6 champagneglas så vill man ha en snabb skål bara så borde det räcka men c.a 8 flaskor. Ska det minglas också så det behövs påfyllning skulle jag räkna c.a 4 personer på en flaska, så 11-12 flaskor.

    Åtgång till maten beror lite på vad det är för mat och hur den serveras. kött/fisk? Flera rätter på tallrik/ buffé? Serveras drycken av personal eller står den på borden? Många faktorer som vägs in när man beräknar åtgång. Man får tänka till lite med vinet så man inte har typ 30 öppnade vinflaskor efteråt..

    Avec är det i regel inte alla som vill ha. Där borde det räcka med en flaska av arje alternativ, typ en whiskey, en cognac och en baileys/Xanté eller liknande till damerna. 

    Den sista frågan är hur du ska införskaffa drycken. Ska ni handla på Systembolaget eller typ åka till Tyskland. Handlar ni på systemet så kan ni alltid spara kvittot och lämna tillbaka oöppnade överblivna flaskor så då gör det inget om ni handlar lite mer än ni behöver för att vara på den säkra sidan. 

    Hoppas du blev lite klokare :)
     

  • Elinjz
    Äldre 19 Jul 09:15
    #2

    Tack för svaret. Vi kommer ha lite mingel innan så påfyllning är bra. Sen kommer vi ha buffé och ha drycken på borden. Kommer ha bag in box på fina ställningar på borden. Har redan 2 baileys som vi kommer ha till avecen men då kan vi köpa till nån. Whisky bara. Vi kommer köpa på bolaget.

  • Äldre 19 Jul 11:07
    #3

    Ok. Ett litet tips till om ni nu ska ha drycken på bordet. En box motsvarar 4 flaskor vin och risken är att ni får flera öppnade boxar över. En sak man kan göra är att hälla upp vin från boxar i några karaffer och ställa på borden. Låna vinkaraffer av folk eller köp på ikea (finns vinkaraffer i glas för 15kr). Boxar tar även lite stor plats på borden och kan vara aningen otympliga. 

  • Elinjz
    Äldre 19 Jul 11:49
    #4

    Ja 15 kr är ju inte så mycket så det kan man ju köpa en drös av

  • CoolJe­n
    Äldre 21 Jul 20:14
    #5
    Elinjz skrev 2013-07-19 11:49:49 följande:
    Ja 15 kr är ju inte så mycket så det kan man ju köpa en drös av
    Jag kommer att ha en drös av dem att sälja i oktober om det inte är försent?

    Vi kommer att ha nästan exakt som ni.
    Vi har bjudit in 60 st tillsammans med oss men räknar väl med att ungefär lika många som er kommer att dricka alkohol.
    Jag skrev en lista på person för person vad jag uppskattar att den dricker(hur många glas vin, öl tex.)

    Jag tror att jag har kommit fram till att vi ska köpa 10 plattor öl, 5 plattor cider, 2 bag in box(rött, vitt, rosé)
    1 baileys, 1 whiskey, 1 cognac.
    Jag tycker att jag räknat lite i överkant men jag ska räkna igen när jag vet exakt vilka som kommer.

    Vi kommer att ha vinet på bordet i karaffer tillsammans med vatten. Öl, cider och alkoholfritt kommer vi att ha på ett dryckesbord.
    På festen kommer vi inte att ha karafferna utan folk får ta själva ur boxen.
  • Äldre 22 Jul 10:40
    #6

    Jag tycker 2 bag in box av varje låter lite lite.. 2 boxar = 8 flaskor = 32 glas. Oftast är det mer av det ena eller det andra som går åt och under en bröllopsmiddag tenderar det till att gå åt lite mer än vanligt eftersom det skålas en del ;)
    Tänk på att man får lämna tillbaka oöppnade boxar/flaskor på systemet om man har kvitto så det gör inte så mycket om man handlar lite mer än vad som behövs. Man behöver ju inte ha allt stå framme men man kan ha i reserv om tex rödvinet tar tvärslut mitt i middagen :)

  • Elinjz
    Äldre 22 Jul 12:15
    #7

    Vi har gjort en grov uppskattning hittils och den ser ut såhär?Till middagen: 13 flaskor mosserande vin(till skål) 4 boxar rött vin  4 boxar vitt vin 33 cl 2 st pallto ljust öl, 33 cl 2 st plattor mörkt öl  cider 1,5-2 plattor med olika smaker2 st baileys, 1 whiskey   Till festen:4 plattor ljust öl,  2 plattor mörkt öl, 1 platta cider. och det som är över från middagen.Måste jag köpa mer vin tror ni?    

  • Äldre 23 Jul 10:08
    #8

    Det borde nog räcka med vinet, förutsatt att de vill ha lite olika och inte majoriteten dricker det ena eller det andra, det kan man aldrig riktigt veta. Köp någon extra då om du är osäker, ha i reserv och lämna tillbaks om den inte behövs. Tror dock att ni kommer få en hel del mörkt öl över. Jobbar på en pub ibland som är specialicerade på öl och skulle uppskatta att c.a 4 av 5 medelsvenssons dricker ljust öl.

  • Flixon
    Äldre 23 Jul 19:05
    #9

    Vi var 45 pers på bröllopet och köpte

    15 flaskor bubbel (4 kvar)
    12 flak öl (4-5 kvar)
    5 flak cider (ca ½ kvar)
    6 boxar vitt vin (1 kvar)
    7 boxar rött vin (2 kvar)
    4 liter gin (ca 1 kvar)
    2 liter whiskey (blev nog lite kvar, gav bort till svärmor)
    2 liter Baileys (nästan 1 kvar)
    70 cl konjak (mer än halva kvar)
    2 liter vit rom (1½ kvar)
    + 1 liter vodka peach, främst till fördrinken men resten tog slut också!
    och 2 flak tonic, det var 1½ kvar

    Det blev med andra ord en del över, det mesta kommer ju gå åt förr eller senare och det vi inte dricker själva ger vi bort till nån som kan uppskatta det! ;)
     

  • Flixon
    Äldre 23 Jul 19:28
    #10

    Kan förresten tillägga att det gick betydligt mer cider än vi räknat med. Men då köpte vi lite torrare cider som inte är rena sockerbomber utan lite fräshare. Det var MÅNGA som uppskattade det! :)

  • Äldre 23 Jul 20:05
    #11
    Flixon skrev 2013-07-23 19:05:05 följande:
    Vi var 45 pers på bröllopet och köpte

    15 flaskor bubbel (4 kvar)
    12 flak öl (4-5 kvar)
    5 flak cider (ca ½ kvar)
    6 boxar vitt vin (1 kvar)
    7 boxar rött vin (2 kvar)
    4 liter gin (ca 1 kvar)
    2 liter whiskey (blev nog lite kvar, gav bort till svärmor)
    2 liter Baileys (nästan 1 kvar)
    70 cl konjak (mer än halva kvar)
    2 liter vit rom (1½ kvar)
    + 1 liter vodka peach, främst till fördrinken men resten tog slut också!
    och 2 flak tonic, det var 1½ kvar

    Det blev med andra ord en del över, det mesta kommer ju gå åt förr eller senare och det vi inte dricker själva ger vi bort till nån som kan uppskatta det! ;)
    En liten fråga, hade ni fri bar under hela kvällen med den här mängden? :)
  • Flixon
    Äldre 25 Jul 16:18
    #12
    Sanct skrev 2013-07-23 20:05:21 följande:
    En liten fråga, hade ni fri bar under hela kvällen med den här mängden? :)
    Ja det hade vi :)

    Bubblet bjöd vi på vid vigseln, alla fick ett glas och sen hur mycket påfyllning de nu ville.

    När gästerna anlände till festlokalen fick de fördrink plus att det var framdukat öl/cider/vin till den som ville. Det var knappt 2h mellan ankomst tills vi satte oss för middagen, men då hade vi förrätt under mingelformer också :)

    Under middagen hade vi lite öl och cider utplacerat på borden samt att personalen serverade vin. Vid efterrätten fick man hämta kaffe och avec (Whiskey, Baileys eller konjak). Sen var det fortsatt fri bar men personal som blandade eventuella drinkar :) 
Svar på tråden Hur mycket dryck gick det åt för er?