• MissFannie

    Hur gjorde/har ni tänkt göra med servering av dryck?

    En av alla dessa funderingar som väcks när man planerar bröllop.
    Vi ska ha tre rättersmeny och serveringspersonal som serverar maten, men hur sjutton ska vi göra med drycken???
    Gästerna kommer välja på vin, öl och några alkoholfria alternativ.

    Hur gjorde/tänker ni göra ni andra med serveringen av dryck??! Skål

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gjorde/har ni tänkt göra med servering av dryck?
  • Moignon

    Vi hade vatten på bordet och vin serverades av personal. I festhæftet hade vi med menyn dær vi hade lagt in vad det fanns før alternativ till vin ( øl och alkoholfria alternativ). Allting fløt på vældigt smidigt! Erfarenheten sæger att det går åt mer dryck om det står på bordet (eller serveras av okunnig personal som fyller på stup i kvarten) och blir mycket spring om man hæmtar sjælv. 

    Før att få allas uppmærksamhet under tal och liknande ær det skønt att slippa en massa spring. Lægg istællet in ett par pauser (och be toastmaster informera om detta) mellan rætterna (ca 10-15 min) så får folk møjlighet att stræcka på benen, gå på toaletten, røka osv. 

  • Chicita

    Vår serveringspersonal serverade även drycken.
    Vi hade ingen dryck alls framme på bordet. Det var först tänkt att vatten skulle stå framme i stora kannor men det blev en miss så det glömdes bort i stressen har vi märkt i efterhand.

    Om ni ska ha sittande middag så vill ni säkert undvika massa spring (som Moigon säger ovan också) och att bli serverad även dryck känns mer passande tycker jag.
    Det är också lättare att hålla koll på alkoholkonsumtionen då så att ingen går och fyller på sitt glas var och varannan minut och sen är stupfull till efterrätten/ tårtan Flört 

  • afturelding

    All vår dryck stod framme, men vi hade alkoholfritt bröllop också vilket höll nere våra dryckeskostnader. Vi hade ju lite sekelskiftstema så vi tyckte att det passade bäst, även fast maten serverades av personalen.

  • a ring on my finger

    Vi kommer har vin framme i karaffer och vatten i glasflaskor.
    Litar på att våra gäster kan sköta sitt drickande  eller icke-drickande själv.

  • 20140222

    Personal kommer att servera både mat och dryck. Känns lyxit och skönt!

  • lenuz

    En gäst per sex andra gäster får en lapp på sin tallrik där det står att densamme är "vinvärd". Denne har ansvaret att se till att bordsgrannarna har dryck i glasen. På ett bord vid sidan om buffén kommer det finnas karaffer med vin, äl och övrig dryck, som denne får gå och hämta, fylla på och återlämna till bordet för påfyllning.


    Till snapps har vi småflaskor, 50 ml vid varje vuxens kuvert.


    På det sättet blir det lite rörelse under middagen och ett sätt att lätta upp stämningen vid bordet om grannarna är okända.

  • Helenis

    Som det ser ut idag kommer vi ha vin, öl, vatten och läsk till barn på bordet, sedan kommer ytterligare dryck finnas i en bar till självkostnadspris. Tänkte även att man kan köpa drinkbiljetter av toastmaster eller värdparet ifall man inte har växel. Men till maten är det tänkt att alla skall få två glas vin eller öl. De dricker ganska friskt i killens släkt och det blir alldeles för dyrt om vi skall bjuda på all dricka. Det de betalar för extra dryck kommer gå till vår bröllopsresa.

  • TheD

    Vatten fanns på bordet men det andra, fortfarande alkoholfritt, fanns på ett annat bord där gästerna fick hämta det som önskades.

  • Chicita
    Helenis skrev 2013-07-13 03:41:33 följande:
    Det de betalar för extra dryck kommer gå till vår bröllopsresa.
    Ni får enligt lag inte gå plus på den alkohol ni säljer.
    Och tekniskt sett - om ni går plus så är det ju inte självkostnadspris Flört
  • TheD

    "Det de betalar för extra dryck kommer gå till vår bröllopsresa" Är inte det lite fult?

  • Helenis

    Varför skulle det vara fult? Vi säljer ju till självkostnadspris. Självkostnadspris betyder att de betalar det vi betalar för drycken, det är alltså ingen förtjänst utan vi får bara tillbaka pengar vi lagt ut. Alltså är det vi själva som lägger den summan till reskassan. Eftersom vi låter dem sköta betalningen själva så tror jag det är lättare att få folk att sköta detta om de vet vad vi kommer lägga återbäringen på. Det var kanske lite fel av mig att använda ett ord som intäkt, men nu borde det väl vara tydligt?

  • Helenis

    Ser nu att jag inte använde det ordet så förstår inte riktigt missförståndet. Men nu var jag i alla fall övertydlig så jag hoppas ni förstod innebörden.

  • 1337Lise

    Vi kommer att ha vin i karaffer, samt vatten på borden. Öl och cider kommer att finnas vid buffén för annars blir borden för fulla :P vår serveringspersonal (som består av några bekanta) kommer att ansvara för påfyllning av vinkaraffer (om de kommer ihåg det! Stackarns får nog mycket att göra)

  • Chicita
    Helenis skrev 2013-07-15 05:12:16 följande:
    Ser nu att jag inte använde det ordet så förstår inte riktigt missförståndet. Men nu var jag i alla fall övertydlig så jag hoppas ni förstod innebörden.
    Vilket ord använde du inte? 

     Men ja det blev tydligare när du skrev att du menade att ni först lägger ut för inköp av alkohol från reskassan och sen lägger tillbaka samma summa från baren.
  • FrökenErika

    Vi har tyvärr några i bådas våra släkter som kan riskera att bli överförfriskade under middagen! Flört


    Därför har vi valt att tjejerna som serverar maten även serverar vin, öl, eller läsk till maten, medans en kanna vatten och några flaskor bubbelvatten står framme på varje bord. Efter maten blir det bar till självkostnadspris.


    Tyvärr tror jag inte att mina svärföräldrar är med riktigt på hur vi tänker. Dom insisterade på att få köpa all sprit till vårt bröllop som en bröllopsgåva, och således hjälpa till med en del av kostnaden. Vi beslöt oss ändå för att hålla fast vid betalbar och dom får pengarna från den (om dom nu tar emot dom, annars blir det väl till bröllopsresan).


    Jag hade tyckt att det räckt med ett gott rött vin till maten, men min svärmor insisterade på att det skulle vara både rött och vitt. Men jag ville ändå ha öl, eftersom jag vet att många i min familj tycker om öl till maten. Allt detta hade ju varit lättast, känner jag, att servera ur flaskor, men nu har dom köpt gud vet hur många liter lådvin och 33cl burköl. Blir det väldigt struligt tror ni att servera allt (utom ölen, den får dom väl hälla upp ur dom fula burkarna) i karaffer, eller gamla vinflaskor? Som dom alltså fyller upp i köket innan dom går ut och serverar.

  • Chicita
    FrökenErika skrev 2013-07-15 19:08:04 följande:
    Vi hade box-vin som vår serveringspersonal serverade ur kannor. Mycket lättare att fylla kannor än flaskor om man inte fyller flaskorna i god tid (typ kvällen innan och försluter dom, men det är ju svårt att bedöma hur mycket som kommer att gå åt, och det är ju synd om dom fyller för många flaskor).
    Ölen hällde personalen upp i glasen (eller tja bägarna) så vi slapp burkar på borden  
  • MissFannie
    1337Lise skrev 2013-07-15 07:10:18 följande:
    Vi kommer att ha vin i karaffer, samt vatten på borden. Öl och cider kommer att finnas vid buffén för annars blir borden för fulla :P vår serveringspersonal (som består av några bekanta) kommer att ansvara för påfyllning av vinkaraffer (om de kommer ihåg det! Stackarns får nog mycket att göra)
    Det lät ju som en bra idé! det är just det som jag är rädd för om man ställer ut alla olika varianter, att det blir för fullt på borden...blir inte lika fint då eller gott om plats för den delen :P
    Känns svårt för vår serveringspersonal (4 inte fullt så erfarna) att hålla reda på vem som ska ha vad...hmm!
  • Sabrines
    20140222 skrev 2013-07-09 20:44:50 följande:
    Personal kommer att servera både mat och dryck. Känns lyxit och skönt!
    Håller med!
  • FrökenErika
    Chicita skrev 2013-07-15 19:13:28 följande:
    Vi hade box-vin som vår serveringspersonal serverade ur kannor. Mycket lättare att fylla kannor än flaskor om man inte fyller flaskorna i god tid (typ kvällen innan och försluter dom, men det är ju svårt att bedöma hur mycket som kommer att gå åt, och det är ju synd om dom fyller för många flaskor).
    Ölen hällde personalen upp i glasen (eller tja bägarna) så vi slapp burkar på borden
    Det har löst sig. Vi (jag och mamma) hittade ganska fina karaffer för 19:- på IKEA som tjejerna kan servera ur, det kommer bli så bra så bra såå! Flört
  • Chicita
    FrökenErika skrev 2013-07-22 21:49:37 följande:
    Det har löst sig. Vi (jag och mamma) hittade ganska fina karaffer för 19:- på IKEA som tjejerna kan servera ur, det kommer bli så bra så bra såå! Flört
    Jättebra.
    Det kommer säkert funka riktigt bra.
    En fördel som jag ser med att inte ha flaskor är att det antagligen inte blir några större frågor om vad det är för vin. Möjligtvis kan tjejerna behöva kunna svara på om det är Merlot, Chardonnay eller om det är kraftigt, sött osv. ^
    Men det går ju lätt att läsa sig till på förpackningen (eller om ni skriver ut en beskrivning från systemet Tungan ute 
Svar på tråden Hur gjorde/har ni tänkt göra med servering av dryck?