• Äldre 8 Jul 14:12
    3476 visningar
    5 svar
    5
    3476

    Roadtrip i USA

    Vår drömbröllopsresa skulle vara en roadtrip i usa. Starta i florida och sedan bila upp till californien. 
    Någon här som har gjort det och har tips på vad man bör se, göra, äta, shoppa, undvika osv?:)  

  • Svar på tråden Roadtrip i USA
  • Äldre 8 Jul 19:12
    #1

    Inte Florida-Californinen.. Men Colorado-Californien..Glad

    Om ni åker till USA så rekomenderas Grand Canyon.. Kanske inte direkt längs er rutt men sevärt och otroligt. Ett annat restips är San Diego, Disneyland, ni kan ju välja mellan Anaheim eller Orlando om ni startar i Florida...

    Är ni musik intresserade så är ju countrymusik stark i södra delarna av landet.. Graceland finns ju i Texas...

    Las Vegas är sevärt, bör upplevas... Finns en vaxkabinett i LV..  Går att kombinera med San Diego(Sea World)... Hollywood är sevärt med Walk of fame och  Mans Chineese theatre(stavning?)... Universals har en Theme park där man lätt spenderrar en dag.. Stränderna i Santa Barbara är otroligt fina.. Men övernattningarna är dyra..

    Highway 1 längs kusten är otroligt sevärd.. En fin kuststräcka som tar er från LA till San Fransisco..
    Sen i norra Californien så skulle iaf jag vilja återsee Redwood, då är Yosemite ett alternativ...
    San Fransisco... Fishermans warf, hamnen, bör upplevas.. Crokodest street bör ses.. Sen shoppingen i staden är bra.. Alcatraz bör förhandsbokas månader iförväg.. Utanför SF finns en jordbävings "park" där ett ursprungligt staket står kvar efter att jordbävningen delat på det.. Det flyttades med flertalet meter och ändarna står kvar på sina platser....

    Överlag.. Snabbmaten är densamma som här.. Kan finnas guldkorn längs vägen, gäller att hitta dem ;) övernattning så finns det bra motell och dåliga motell.. Då jag var på 3 veckors roadtrip för 4 år sedan så hade vi spanat in oss på olika kedjor men i slutändan så sov vi på olika motell varje natt.. Inga problem att stanna flera nätter.. Vi hade förhandsbokat första och sista övernattningen.. I Las Vegas hade vi spanat in Luxor. Köade en god stund och fick sedan våra rum.. Vi kom en fredagkväll till Las Vegas...Flört

    Undvika: rusningstider.. stora motorvägar.. man ser så mycket mera av folket om man kör genom mindre ställen... undvik att gå ute ensam och på kvällen, iaf ute på vischan...

    Reservera gott med tid.. Tippar på att en sån resa nog går på en 3-4 veckor.. Ifall ni vill minnas den.. Ta bilder, massor med bilder.. Gör sen album/fotobok av det bästa.. GÖR RESAN Flört

  • Tessa
    Äldre 8 Jul 19:58
    #2
    Pia88 skrev 2013-07-08 19:12:48 följande:
    Om ni åker till USA så rekomenderas Grand Canyon.. 

    Highway 1 längs kusten är otroligt sevärd.. En fin kuststräcka som tar er från LA till San Fransisco..
    Jag håller med om Grand Canyon! Är absolut ett stopp värt att göra. 

    Highway 1 mellan LA och SF är fin, men alla rekommenderar att man åker SF-LA då man kör på höger sida och hamnar närmast Stilla Havs-kusten och ser utsikten mycket bättre.

    Las Vegas är exakt som man föreställer sig att det ska vara. Och helt klart ett roligt stopp på resan. Något som är fantastiskt med just Las Vegas är de billiga hotellpriserna. Här finns det så många konkurrerande hotell att ni kan få en fin svit för dryga tusenlappen per natt! Absolut värt om man vill uppleva en hotellnatt på tjusiga Bellagio, Caesars, Palms eller liknande och andas lite lyx.

    Rekommenderas alltid att boka hyrbil i förväg, och ta inte den minsta bilen. Det lönar sig att ta en mellanstor bil där ni har gott om utrymme för väskor! Tips är också att ha med en kylväska där ni kan pula ner vatten, läsk, choklad och annat. Även om det finns AC i bilarna så håller sig dryck och annat kallt en längre tid i en kylväska.

    Fundera sedan också på vad som intresserar er och ta några extra dagar på sådana platser (Los Angeles med kändisspaning och temaparker eller musik och historia i "södern").  
  • Äldre 8 Jul 20:51
    #3

    Det enda jag gillade med San Diego var Coronado Island.

  • Äldre 8 Jul 21:17
    #4

    Vi har planer på att göra en liknande roadtrip framöver... Dock inte som bröllopsresa.Ni som gjort en sådan resa, eller kommit en bit i planeringen, vilken budget ska man räkna med? Det går bra att ange kostnad per dag eller per utgiftspost - jag är tacksam för allt input för våra beräkningar. Kommer inte lägga så mycket pengar på fina restauranger och försöka bo så billigt som möjligt, tänker mig att det då handlar om motell eller hyra lägenhet där man ev. stannar ngn vecka? Har inte varit i USA på länge och då bara ett par dagar i LA. Walk if fame, spana på kändisar vid en filmpremiär utanför Chinese theatre, fotografera Hollywood-skylten, en sväng på Malibu beach och en heldag på Universal Studiios var det vi hann med. Rekommenderar allt det i LA.  

  • Äldre 9 Jul 07:27
    #5

    Vi åker till USA om mindre än två veckor (inte bröllopsresa). Längtar! Vi kommer börja i vegas och bila runt via yosemite national park, san fransisco, highway 1, San Diego och slutligen flyga hem ifrån LA. Jag gjorde ungefär samma resa för några år sen men då på kortare tid och med en tight budget. Det vi har bokat i förväg nu är boende på ceasars palace och helikoptertur till grand canyon fr LV. Boende och en halvdag med privat klätterguide i yosemite. Hyrt en lägenhet i san fransisco. Gå på inspelningen av jay leno show i LA. Sen har vi tänkt spendera en dag på universal studios, shoppa på outlet, ta surflektioner i santa cruz, ev vinprovning i sonoma, killarna som inte varit till alcatraz ska dit, sol och bad, sight seeing, shopping, äta ute, gambla lite... Vi har inte bestämt helt vart vi stannar utmed kusten. Tar gärna emot tips på det! Tips fr förra resan är att boende i vegas är billigt, onödigt att bo på sunkigt hostel där. Alcatraz, santa monica och venice beach. Rundtur för att kolla in kändisars hus i beverly hills kändes sådär, man ser i regel inget iaf pga höga häckar.. Grand canyon är maffigt. SF är en väldigt trevlig stad. Jag var i en liten ort i norra florida också som jag kan tipsa om som hette rosemary beach, väldigt mysigt och vacker strand. Vi var där off season så det var lugnt då men kan iofs tänka mig att det blir lite mycket turister osv senare. Detdär med budget är lite svårt tycker jag. Beror ju väldigt mycket på vad man hittar för boende osv. Men kolla upp ställen ni kan tänka er i förväg så har ni nått att utgå ifrån och lägg till ungefärliga kostnade för mat, bensin och aktiviteter. Det mesta går ju att kolla upp i förväg nu för tiden.

Svar på tråden Roadtrip i USA