• Anonym
    Äldre 7 Jul 19:20
    3949 visningar
    13 svar
    13
    3949

    Snälla hjälp mig

    Hej! Jag har en svärmor som sällan missat ett tillfälle att pika mig för min vikt. Hon kommer ofta med förmaningar om kost och motion, och dt har hänt att hon bjuder min man och hans syskon på efterrätt utan att jag får. Jag berättar inte detta för att ni ska trasha henne, utan för att jag behöver hjälp. Vi är bjudna på min svågers bröllop och min svärmor började hinta för att jag behöver ha klänning drygt ett år innan bröllopet (jag har oftast byxor till vardags). Skickade länkar på tantklänningar och så.... Så jag behöver hjälp att hitta något panganyggt, trots min storlek. Skulle vara fint att kunna gå dit och känna sig vacker, trots hennes mindre genomtänkta kommentarer. Jag har storlek 48-50, är 175 cm lång och har typiska skandinaviska färger. Bor i Stockholm. Bröllopet är i augusti. Klädkoden är mörk kostym. Tips på butiker, märken, modeller....ja, vad som helst... Någon?

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig
  • amerik­a
    Äldre 7 Jul 20:08
    #1

    Till att börja med måste jag bara få säga att det är en ritkigt taskig svärmor du har!! Och din man borde stötta dig och prata med henne, det tycker jag är hans jobb!

    Med det sagt, till dina frågor.
    Jag tycker du ska börja med att gå till en riktig affär för damunderkläder (här där jag bor har vi t ex nåt som heter Eva-Corsetten, gammal klassisk), eventuellt kan Twilfit duga. Där ska du be om hjälp att prova ut riktigt välsittande, stödjande, sköna underkläder med shapingeffekt. Det lär kosta en slant, men du kommer ju kunna använda dem om och om igen.

    Sedan tycker jag att du ska söka upp en butik för damkläder större storlekar, inte bara tjockisavdelningen (förlåt ordvalet, jag handlar där själv, så det är inget illa ment!) i de vanliga klädaffärerna. Och du ska ha dina välsittande underkläder med dig. Även där, ska du be om hjälp att hitta kläder. Berätta vad du är ute efter: om du t ex har stor byst och breda höfter, kan en klänning i 50-talsstil som accentuerar midjan vara snygg. 

    Några tips på butiker i Stockholmsområdet:
    Aces, Lidingö
    Big and trendy, Jakobsbergsgatan
    Madame X, Sundbyberg
    Modedrive, Odenplan (mycket festkläder)
    Svenska kläder, Sveavägen
    Udda mått, Vallentuna centrum
    XL mode, Åkersberga centrum

    Jag åkte runt till flera av dessa butiker för ett par år sedan när jag skulle på flera finare tillställningar samma sommar, så listan är lite gammal men jag hoppas butikerna finns kvar. 

    Lycka till!! 

  • Äldre 7 Jul 22:44
    #2

    Hej! Förstår verkligen att du vill näpsa till svärmor med outdtandig outfit. Med affärer i Stockholm kan jag tyvärr inte hjälpa till med men vill tipsa om pluspinglan.bloggplatsen.se/kategori/129183-brollopsgast/ en kompis med stort klädintresse oavsett storlek men som rikta sig till oss mer storslagna av kvinnor. Inte så aktiv just nu men länksamlingen bör tittas igenom. Hon hjälpte mig en del inför en väns disputation. Hurdan kroppsbyggnad har du? Ngt jag tycker är jättefint på er längre kvinnor är 50-tal stilen typ msd men, snygga glansiga fodral till cocktailklänningar .... själv är jag då pass kort och mullig att det inte riktigt funkar. Kolla in www.retrorocket.se/klanningar/14-heartbreaker-fashion-beverly-dress-peacock.html lycka till!

  • Pippil­ångstu­mp
    Äldre 8 Jul 08:53
    #3

    Inget tips om klänning, men bara en tanke då jag själv varit i liknande situation.

    Låter din man/sambo/pojkvän henne hållas? 

    Jag lät det gå i 10 år sedan slutade vi i separation och det absolu bästa draget hos min nya man är att han aldrig aldrig aldrig skulle låta någon vara elak mot mig, behandla mig illa eller etc. Nu kan jag själv bita ifrån, men skulle nog inte ens hinna innan han gjorde det. Att en person inte bjuds på efterrätt bara för att den som bjuder tycker man borde stå över är inte ok. 

  • Äldre 8 Jul 09:23
    #4

    Zizzi är specialicerade på kläder i stora storlekar för kvinnor. Har snygga grejer tycker jag. Finns i Stinsen.

  • Äldre 8 Jul 10:55
    #5
  • Äldre 8 Jul 11:07
    #6
    PippiL8 skrev 2013-07-08 09:23:07 följande:
    Zizzi är specialicerade på kläder i stora storlekar för kvinnor. Har snygga grejer tycker jag. Finns i Stinsen.
    Jepp jag skriver under på Zizzi. Jag vet att det finns andra återförsäljare av deras kläder också så det finns på fler ställen i Stockholm men jag minns inte vart. Det går ju alltid att ringa till butiken i Stinsen och fråga om det finns någon närmare dig annars Glad
    Och inte minst så känns det ju bra för självkänslan när du kan gå in där och handla kläder i storlek M eller L
    (zizzi börjar sina storlekar på 42, så 42-44 = S)

    Men jag håller också med amerika. Börja med att satsa på något bra att ha under klänningen.
    I och för sig så har Zizzi också shapewear. Jag ääääälskar deras trosor med hög midja. Den går hela vägen upp in under bh-kanten så man får ingen skarv.
    Men jag tror att det är bättre att satsa på en ordentlig underklänning (helst utan plastskenor så du inte får ont efter ett tag när dom viker sig) som håller in och slätar ut.
    Du kan tappa en hel storlek (eller i vissa fall ännu mer) och skapa om kroppsformen genom rätt underkläder.

    Och då är det mycket lättare att hitta en klänning sen Glad 
  • Aniara­4
    Äldre 8 Jul 12:19
    #7

    För det första håller jag med om att din man borde sätta ner foten gentemot sin mamma och visa tydligt att det inte är ok att hon behandlar dig på det sättet, och att ni inte kommer att umgås med henne om hon beter sig på det viset.

    För det andra, för att svara på din fråga då... Jag brukar köpa det mesta av mina kläder i London eftersom jag åker dit regelbundet, och jag köper även en del på nätet från samma butiker. Om det känns ok att köpa på nätet tycker jag att Debenhams är riktigt bra och har stort utbud även långt upp i storlekarna. Nackdelen är att det kostar lite om man vill skicka tillbaka något.

    Vill du kolla kan du gå till www.debenhams.com , välj Women - clothes - dresses - evening and party dresses. Sen kryssar du i storleken i vänsterkanten. 48/50 är 20/22 i brittiska storlekar. Just nu får jag upp 138 festklänningar i storlek 20 eller 22.
    www.evans.co.uk har också mycket fint enbart i större storlekar, och även skor med bred läst om man råkar vara intresserad av det.

    Sen får man ju ha lite självinsikt och försöka tänka sig hur klänningen ser ut i en större storlek och i förhållande till ens egen kroppsform och kurvor.

  • Äldre 8 Jul 12:36
    #8
    Anonym skrev 2013-07-07 19:20:20 följande:
    och dt har hänt att hon bjuder min man och hans syskon på efterrätt utan att jag får.
    Men herregud! Jag får helt ont i magen och hela hjärtat! Jag kan heller inte låta bli att undra var din man är i de här lägena och vad han gör?   

    LYCKA till att hitta din kanon-outfit, hoppas det blir en riktig nock-out!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym
    Äldre 8 Jul 13:07
    #9

    Tack för alla era tips! Nu har jag någonstans att börja. Vad gulliga ni är som stöttar! Ska börja med underkläder, och sedan jobba mig vidare. Har tittat på kläder från Zizzi, och de är väldigt fina. Rätt stil för mig. Så när jag skaffat underkläder ger jag mig ut. Då kanske det blir roligare att prova kläder också. Är det någon som använt underbyxor (typ twilfit?) som håller in och går en bit ner på låren? Måste ha något på låren under klänningen, annars får jag skav på insidan (vilket man förstås kan ha även om man inte är tjock) eftersom det säkert kommer vara varmt. Och som svar på era kommentarer angående svärmor, min man stöttar mig och har alltid varit väldigt fin mot mig när det gäller vikten. Hennes kommentarer är ofta så subtila att man ibland inte fattar förrän efteråt, eller vet vad man ska säga i stunden. Jag är ganska snabb i käften , men hon svävar alltid på gränsen. Har förstås pratat med min man och han säger att hon kommer med oönskade råd till alla och att det bästa man kan göra är att strunta i henne, men han är inte den sorts person som går till direkt konfrontation med folk - det betyder inte att han är en dålig karl =) Hon kritiserar honom också men han har förmågan att inte bry sig. När jag inte fick någon efterrätt så satt han och hans systrar på altanen, så de såg inte vad som hände där inne.

  • Aniara­4
    Äldre 9 Jul 11:12
    #10

    Skönt att höra att din man är på din sida.

    Zizzi och några märken till finns även på Åhléns city, längst bort på något av planen där de har sin "skämshörna". Jag har köpt en del ok kläder där, även om hörnet verkar ha krympt de senaste 1-2 åren.

  • Anonym
    Äldre 9 Jul 12:38
    #11
    Anonym skrev 2013-07-08 13:07:45 följande:
    Är det någon som använt underbyxor (typ twilfit?) som håller in och går en bit ner på låren? Måste ha något på låren under klänningen, annars får jag skav på insidan (vilket man förstås kan ha även om man inte är tjock) eftersom det säkert kommer vara varmt.
    Jag har också det problemet. Innan jag blev medlem här på BT så hade jag på mig strumpbyxor som jag klippte av nederdelen på så de inte syns. Men man känner ju sig inte så snygg.

    Sedan så läste jag ett tips här på BT där någon använde silkonbaserat glidmedel. Jag testade detta och det fungerade utmärkt. Köpte glidmedel på apoteket. Syns inte, luktar inte och man kan gå runt totalt friktionsfri :)
  • Äldre 9 Jul 12:59
    #12
    Anonym skrev 2013-07-08 13:07:45 följande:
    Är det någon som använt underbyxor (typ twilfit?) som håller in och går en bit ner på låren? Måste ha något på låren under klänningen, annars får jag skav på insidan (vilket man förstås kan ha även om man inte är tjock) eftersom det säkert kommer vara varmt.
    Jag har ett par där nedre delen är i spets. Faktiskt rätt snygga (även om det är lite mormorsvarning Tungan ute)
    Minns inte märket dock men det är inte Twilfit. Köpta på Underverket i Borlänge.
    Problemet med dom är att dom bara går upp till midjan, så då får jag en valk mellan BH och trosa som inte är så snygg. 
  • amerik­a
    Äldre 9 Jul 20:28
    #13
    Chicita skrev 2013-07-09 12:59:12 följande:
    Problemet med dom är att dom bara går upp till midjan, så då får jag en valk mellan BH och trosa som inte är så snygg. 
    Samma här, jag köpte faktiskt mina på Lindex, de är som hudfärgade blanka cykelbyxor. Men de är väldigt höga i midjan så jag brukar dra upp dem ända till tuttarna.... Inte så vackert, men funktionellt Flört
Svar på tråden Snälla hjälp mig