• MarcusMichelle

Vad göra med brudklänningen efteråt?

Alla har vi väl lagt ner en massa pengar på våra vackra klänningar :) Men är det inte synd att man bara kan använda dom EN gång?

Jag skulle vilja använda min vid varje tillfälle då man ska vara lite extra fin!!
    Men när skulle det va? Skulle kännas extremt knas att gå ut på restaurang/krogen/dopet/30-årsfesten etc. iklädd brudklänning :D

Nån som har något kreativt tips på vad man kan göra?  :P 

• Svar på tråden Vad göra med brudklänningen efteråt?
  • Eliin

Beroende på material och modell så kan man ju ventuellt färga om den och då blir den ju inte så "brud-aktig" utan mer en finlänning och då kan man ju ha den även vid andra tillfällen.

• daniiel

Göra en "TTD"-fotografering? Sälja den eller skänka den? "Rama" in den? Klippa den i bitar och sy ett lapptäcke? Korta av den och använda den som festklänning? Använda den varje år på bröllopsdagen? Få den omsydd till en dopklänning till eventuella framtida barn? Ta bort kjoldelen och använda överdelen till tex en kjol på bröllopsdagen? Packa ner den och spara den?

• afturelding

När vi flyttat till större så ska vi köpa ett vitrinskåp med trähyllor att ha alla bröllopssaker i. Jag ska hänga upp klänningen i det :) Bara slå en spik i baksidan och fräsa ur hyllorna så att den får plats.

• Kala

Jag funderar på att lämna den till sömmerska och antingen helt klippa av kjolen så jag får en topp av överdelen alternativt sy in kjolen och korta av den så det blir en festklänning (ev. färga den i så fall). Det skulle kännas bättre att iaf få bära en del av klänningen ist för att den ska hänga i en garderob och samla damm, kanske för att tas fram en gång om året och va nostalgisk  (eller förfasas över hur tjock man blivit med åren och undra hur tusan man kom i brudklänningen en gång för många år sedan! Höhöhö)

• filibustern

jag har funderat på att antingen spara den till framtiden. sälja tro jag itne jag gör, jag är andra ägaren av den. kanske inte är så attraktivt då. så spara ELLER, som jag såg här på bt en gång, så klkär jag ut mig till en mördad brud eller nåt någon halloween. totalt river sönder den och stänker lite "blod"  och jord på den :P

• Chicita

Ni som ska färga - tänk på att färg inte fäster på alla sorters tyger.
    Så försök testfärga om det går (exempelvis så kanske ett släp ska tas bort i alla fall, så om ni låter en sömmerska klippa bort det för att fixa till klänningen sen så har ni ju lite tyg som ni kan testfärga. Se gärna till att få med en bit där tråden som klänningen är sydd med finns också. För ibland tar färgen olika kraftigt på tråden och själva klänningen och det kan ju vara bra att veta i förväg i så fall Flört 

• jkjuni
    Luci skrev 2013-07-14 18:34:16 följande:
    Jag kommer fixa en "skyltdocka" att ha den på i min walk in closet :)
  • Annamolly

Jag hade tankt korta av min och ha en fargad underklanning under (man kan fa det som alternativ hos designern). Men nu kanner jag inte att jag vill det langre. Den kanns liksom "helig" pa nagot satt. Jag kommer nog bara att behalla den sa jag kan titta pa den i framtiden och visa mina framtida barn.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Chicita
    Luci skrev 2013-07-14 21:12:02 följande:
    Du skrev inget ;)
    Nej men hon citerade dig och satte en tummen upp (symbol för inlägget). 
    Det är BT-versionen av FB-gillande Flört 
  • Luci
    Chicita skrev 2013-07-14 21:39:06 följande:
    Nej men hon citerade dig och satte en tummen upp (symbol för inlägget). 
    Det är BT-versionen av FB-gillande Flört 
    Jahaaaaa, tack för infon :)
  • Principisessan

Jag vet faktiskt inte. Just nu är den i en klädpåse i garderoben. 

Med två småflickor hemma skulle klänningen inte få vara ifred en stund om jag satte den på en byst/skyltdocka och hade framme. 
    Det där med vitrinskåp lät ju fint men samtidigt är jag inte hundra på att min man vill ha ett "altare" i sovrummet med min brudklänning, haha  

Det lutar faktistk mest åt att köpa en larvigt dyr kartong som är fin till utseendet och förvara den i.
    Nu vet man ju aldrig, mina barn kanske varken drar sammas storlek eller har samma smak som mig när de blir stora, eller ens någonsin gifter sig. Men visst vore det kul om någon av dem ville återanvända den.  

• Luci
    Principisessan skrev 2013-07-15 09:29:23 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Just nu är den i en klädpåse i garderoben. 

Med två småflickor hemma skulle klänningen inte få vara ifred en stund om jag satte den på en byst/skyltdocka och hade framme. 
    Det där med vitrinskåp lät ju fint men samtidigt är jag inte hundra på att min man vill ha ett "altare" i sovrummet med min brudklänning, haha  

Det lutar faktistk mest åt att köpa en larvigt dyr kartong som är fin till utseendet och förvara den i.
    Nu vet man ju aldrig, mina barn kanske varken drar sammas storlek eller har samma smak som mig när de blir stora, eller ens någonsin gifter sig. Men visst vore det kul om någon av dem ville återanvända den.  
    Du kan känna efter ett tag, du kan rent av ha den i flera år utan att känna stress. Vill du sälja den om ett år, 20 år eller inte alls avgör du själv. Du behöver inte bestämma dig NU. 

• Marione

Jag kommer nog att spara min och låta döttrarna ha den i utklädningslådan, jag hade mammas när jag var liten. Den älskade jag så mkt att första gången jag gifte mig hade jag faktiskt min mammas klänning, även om den var lite omsydd. Den är helt sjukt vacker.... Jag kommer dock inte att ha ngn väldigt dyr bröllopsklänning kanske jag ska tillägga.

• Principisessan
    Luci skrev 2013-07-15 10:41:22 följande:
    Du kan känna efter ett tag, du kan rent av ha den i flera år utan att känna stress. Vill du sälja den om ett år, 20 år eller inte alls avgör du själv. Du behöver inte bestämma dig NU. 

Nej det är ju ingen panik. :) Får suga på karamellen men tror att det blir att spara iallafall. Tror jag skulle ångra mig om jag inte hade den kvar 
  • Eleya

Jag känner för att spara min sålänge det känns rätt. Jag kommer sätta in den i en stooor kartong med klänningen inlindad i tyg om ohyra skulle vara i farten. Så får den ligga i lådan i klädkammaren tills/om man är redo att skiljas från den. ;) Den är aningen helig för mig, då vi inte alls skulle gifta oss trots förlovning bara för 2 år sedan. =D Vi knasiga ungdomar.. ;)

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
Svar på tråden Vad göra med brudklänningen efteråt?