• tvillinganna

hjääälp! Var finns min drömklänning?

Hej, ni är säkert en hel hög experter här inne som kan hjälpa mig. Jag ska gifta mig i december och har svårt att hitta någon klänning jag gillar. 

Följande kriterier finns

*den ska inte vara hellång, gärna typ knälång
    *den ska vara relativt enkel, det blir ett enkelt bröllop med borgerlig vigsel och middag med närmaste familjen
    * den ska passa någon som är smal och med liten "hylla".
    *den ska inte vara strapless. Axelband eller korta ärmar vill jag ha

Nån som har någon idé? Jag tycker det är supersvårt att hitta korta klänningar, de flesta är golvlånga.... Skulle bli så glad för lite tips! 

• Svar på tråden hjääälp! Var finns min drömklänning?
  • MH2014
    tvillinganna skrev 2013-06-27 13:47:56 följande:
    Hej, ni är säkert en hel hög experter här inne som kan hjälpa mig. Jag ska gifta mig i december och har svårt att hitta någon klänning jag gillar. 

Följande kriterier finns

*den ska inte vara hellång, gärna typ knälång
    *den ska vara relativt enkel, det blir ett enkelt bröllop med borgerlig vigsel och middag med närmaste familjen
    * den ska passa någon som är smal och med liten "hylla".
    *den ska inte vara strapless. Axelband eller korta ärmar vill jag ha

Nån som har någon idé? Jag tycker det är supersvårt att hitta korta klänningar, de flesta är golvlånga.... Skulle bli så glad för lite tips! 
    har du nån budget?
    får det vara "kinaklänningar" eller vill du kunna prova? (isåfall vilket område?

har sett massor av fina! men definitionen av vad som är fint är ju så olikaGlad 
  • tvillinganna
    MH2014 skrev 2013-06-27 13:50:07 följande:
    har du nån budget?
    får det vara "kinaklänningar" eller vill du kunna prova? (isåfall vilket område?

har sett massor av fina! men definitionen av vad som är fint är ju så olikaGlad 
    Hade tänkt mig att den max skulle kosta runt 2000 kr, fast hittar jag nåt som jag verkligen gillar är det nog förhandlingsbart. 

Hur funkar det med kinaklänningar,  syr de upp efter mått? Kan man returnera om den inte passar? Jag har lite dålig koll, är ny medlem här sen ca 10 minuter, hehe. Kan absolut tänka mig att beställa över nätet, ska det provas så ska det vara nånstans i Malmö-Köpenhamn. 

Nästan alla kortare klänningar jag hittat faller på det där med strapless, men jag vill inte ha det för "naket"  
  • tvillinganna
    Disa skrev 2013-06-27 13:53:31 följande:
    Dessa tycker jag är fantastiskt fina! :) Lite ledigare klänningar men ändå vackara.

www.ebay.com/itm/2013-New-Custom-Size-4-Style...
    OOOh ja! Trean där var jättefin! Är det också en sån klänning som blir uppsydd efter mått?
  • Disa
    tvillinganna skrev 2013-06-27 13:54:34 följande:
    Hade tänkt mig att den max skulle kosta runt 2000 kr, fast hittar jag nåt som jag verkligen gillar är det nog förhandlingsbart. 

Hur funkar det med kinaklänningar,  syr de upp efter mått? Kan man returnera om den inte passar? Jag har lite dålig koll, är ny medlem här sen ca 10 minuter, hehe. Kan absolut tänka mig att beställa över nätet, ska det provas så ska det vara nånstans i Malmö-Köpenhamn. 

Nästan alla kortare klänningar jag hittat faller på det där med strapless, men jag vill inte ha det för "naket"  
    Du kan både få att de syr upp efter mått eller så beställer du en "färdig" storlek. Jag handlade min via Ebay - för mig känns det säkrare än via företagshemsidor. Dom är så måna om att ha bra betyg på Ebay då konkurrensen är så stor där. Samt att man betalar via paypal (det kan man iofs göra direkt på deras hemsidor också).
    Ja, man kan returnera om du betalar portot - vilket kan variera i kostnad.

Men glöm inte att det kan tillkomma tull- och momsvgift! Här kan du beräkna på ett ungefär vad den hamnar på: http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

• Disa
    tvillinganna skrev 2013-06-27 13:59:15 följande:
    OOOh ja! Trean där var jättefin! Är det också en sån klänning som blir uppsydd efter mått?
    Ja du ser till höger att du ska scrolla i en lista som heter size - där går det bara att välja custom size vilket betyder att när du beställer den ska du också ange dina mått.

Men ett tips! Gå till en lokal skräddare eller liknande och be dom ta dina mått. Kan bli lite tokigt annars.
  • tvillinganna

åh, tack så hemskt mycket för tips! Ska kolla in ebay lite mer kanske då, och se om där finns fler fina klänningar.

• daniiel

Lilly har fina, både brud- och studentklänningar.
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1321&GroupID=GROUP129&VariantID=VO58
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1319&GroupID=GROUP129&VariantID=VO58
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1620&GroupID=GROUP129&VariantID=VO58
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1946&GroupID=GROUP171&VariantID=
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1361&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1362&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1363&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1364&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1366&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1801&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57
    www.lilly.nu/Default.aspx&ProductID=PROD1847&GroupID=GROUP171&VariantID=VO57

Nixa har ju en del fina korta också.
    www.nixa.se/

När det gäller att beställa från internet, då tänker jag tex ebay, så kan det bli toppen! Men det kan också bli pannkaka. Tänk på att det är inte klänningen på bilden du får hem, utan en kopia på den. Det är alltså inte samma spetstyg som på bilden osv. Har man otur, så är klänningen inte riktigt rätt storlek, så det är bra att räkna med kostnad för sömmerska i Sverige också, för att ändra den lite. Ja, samt som dom skriver ovan, att räkna med tull och momskostnad. Att beställa en kinaklänning kan vara det bästa man gör, men det kan också bli väldigt dåligt. Det är bra att ha i åtanke.

Det här är dock tre kinasidor som har väldigt goda omdömen och många nöjda kunder. Fördelen är ju att man kan göra ändringar på klänningarna. Tex lägga till axelband på en utan. Få den längre eller kortare. Skippa band i midjan eller andra eventuella utsmyckningar osv. Man får leta sig runt lite, några länkar nedan iaf :)

www.dinobridals.com/c/short-wedding-dresses-c-4_13/
    www.landybridal.co/wedding-dresses/a-line-wedding-dresses/l/short
    www.landybridal.co/wedding-dresses/a-line-wedding-dresses/l/knee_length
    www.landybridal.co/wedding-dresses/a-line-wedding-dresses/l/tea_length
    www.landybridal.co/wedding-dresses/sheath-column-wedding-dresses/l/short
    www.landybridal.co/wedding-dresses/sheath-column-wedding-dresses/l/knee_length
    www.jenjenhouse.com/Wedding-Dresses-c2/top-sellers/Ankle-Length_p18i22/Knee-Length_p18i20/Short-Mini_p18i19/Tea-Length_p18i21/

Etsy kan också vara värt att kolla in tror jag.
    www.etsy.com/search%20wedding%20dress&view_type=gallery&ship_to=SE

Svar på tråden hjääälp! Var finns min drömklänning?