• Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 23 Jun 23:14
    11797 visningar
    21 svar
    21
    11797

    Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?

    Är bjuden på bröllop då en bekant gifter sig. Vi har aldrig umgåtts med dennes respektive utan jag har bara en arbetsrelation till vederbörande även om jag gillar personen. Vi ses aldrig privat dock.
    Vi tackade ja till deras bröllop men nu har vår barnvakt fått förhinder och det känns omöjligt att få tag på någon som är hemma mitt under semestern, alla som barnen känner är bortresta och jag vet inte vem jag ska fråga mer.
    Vidare så har inte vi någon bil och de har sitt bröllop helt off så att man måste ha bil för att ta sig dit. Det hela känns ju onekligen dumt då vi ju inte vill förstöra våra egna semesterplaner genom att spräcka budgeten totalt innan. Nu när vår barnvakt som även hade bilen vi skulle låna inte finns till hands, så strular det ju helt klart ihop sig.

    Vi har frågat om de inte har en toastmaster eller någon man skulle kunna snacka ihop sig med om att hyra en gemensam buss men de säger att de inte vill/orkar detta. Känns ju lite udda då väldigt många i deras bekantskapskrets inte har bil eller ens körkort så jag förstår inte hur folk ska kunna ta sig hem. Det finns inga övernattningamöjligheter.

    Nu bestämmer såklart vi själva hur vi gör, om vi tackar nej eller inte. Men blir ändå nyfiken på hur ni andra resonerar? Är det väldigt ofint att tacka nej til ett bröllop efter att man tackat ja, när det inte handlar om något som tex dödsfall eller liknande.
    skulle du förvänta sig att dina gäster sparar under hela året för att kunna närvara och bli sur/irriterad om denne sedan tackar nej?

  • Svar på tråden Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?
  • Anneli­256
    Äldre 24 Jun 12:50
    #11

    Om ni har lite framförhållning så är det helt ok tycker jag. Jag hade dock inte nämnt allt det där om er ekonomi osv utan rätt och slätt att ni tyvärr inte får någon barnvakt. Vi hade en person som avbokade dagen innan - endast ett svepskäl. Dessutom så hade jag pratat med henne några dagar tidigare för att jag ville veta om hennes make skulle komma då detta ej var säkert. Vid detta tillfälle så berättade jag att onsdagen var sista dagen att avboka maten. Vid detta tillfälle så sa hon att maken tyvärr inte kunde komma. Tråkigt nog så avbokade hon inte för sig själv då utan vi blev tvugna att stå för hennes mat. Detta tyckte jag var respektlöst speciellt med tanke på att det var ett enligt min åsikt svepskäl.Min väninna hade fem avbokningar samma dag, från olika familjer- olika anledningar. Detta tycker jag inte är ok. Det ska enligt min åsikt vara starka skäl om man avbokar så tätt inpå bröllopet.      

  • Äldre 24 Jun 13:16
    #12

    Som jag ser det har ni två alternativ: antingen går den ena av er på bröllopet (den andra är hemma med barnen) eller så stannar båda hemma. Personligen skulle jag kanske välja att den ena går, speciellt som ni ju faktiskt tackat ja redan.

    Jag förstår att det känns surt att gå ensam, men jag tycker att om man tackat ja så bör man gå. Eller åtminstone att den ENA i paret går.

    Om ingen av er känner sig bekväm med att gå ensam på bröllopet är det väl inget annat att göra än att ringa upp fort som ögat och säga som det är, att barnvakten drog sig ur och att ni därför inte kan komma. Sen gör ni som övriga skrivit, dvs. skickar en present och ett vackert kort och gratulerar brudparet på det viset.

    På vårt bröllop var det två pers som inte hörde av sig alls (de svarade alltså inte på inbjudan eller påminnelsemail), så de var en viss stressfaktor. Vi skrev dock i mailet att uteblivet svar räknas som nej och att ingen mat beställs i så fall. Sen var det en gäst som hade anmält sig, men som stannade hemma pga snuva(!).

  • Äldre 24 Jun 13:48
    #13

    Spontant tycker jag också att en av er "borde" kunna gå. Som jag uppfattat det är det du som känner blivande bruden genom jobbet så det känns väl mest logiskt att du går i så fall.

    Vi var bjudna på ett bröllop förra sommaren då min sambo tyvärr blev sjuk dagarna innan. Det fanns inte en möjlighet att han skulle kunna gå. Jag meddelade detta så snart som möjligt, men det blev som sagt väldigt nära inpå. Det är inte så mycket att göra åt... För mig var det självklart att gå själv, dels för att vi tackat ja men framför allt för att jag verkligen ville gå. Som tur var hade vi ju barnvakt ordnad så att sambon kunde vara hemma och vila. Det kändes konstigt i kyrkan när man skulle gå in och sätta sig själv men sen var det så bra stämning och ordnat och när man väl sitter till bords sitter ju alla "själva".

    Det här med transport mm håller jag med de som skrivit att man borde fundera på innan man tackat ja. Det är inget skäl för att ändra sig, enligt mig.

  • Äldre 24 Jun 14:03
    #14
    Anonym (Bröllopsgäst) skrev 2013-06-23 23:46:01 följande:
    Men visst är det ju så att en förmedling som anordnar barnvakt hade kunnat vara ett alternativ om inte resten kring bröllopet hade behövt bli så dyrt.
    Fast jag tycker du fokuserar fel nu. Ni kan inte komma pga strul med barnvakt. Det är en giltig anledning. Men att klaga på att ett bröllop blir dyrt för gästerna eller att det inte är barntillåtet är onödigt. Bröllop kostar pengar även för gästerna och tycker man inte det är värt det så är det helt ok att tacka nej. Detta skall man ta med i beräkningen innan man accepterar en inbjudan. Framförhållning gäller på den fronten.
  • Äldre 24 Jun 14:06
    #15

    Nu vet ju inte jag vilken typ av bröllop det här är, hur många gäster osv. Men eftersom jag själv planerar bröllop utgår jag från att de noga har avvägt vilka de bjuder och inte. Alltså, att ni har fått en inbjudan betyder ju att de verkligen vill att ni ska komma på deras bröllop. Sen är det ju så att om man lägger bröllop på en plats dit det är svårt att ta sig etc får man ju ha med i beräkningen att vissa kanske tackar nej pga det. Men de flesta brukar ju ändå vilja komma.

  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 24 Jun 15:42
    #16
    FruForsmark skrev 2013-06-24 14:03:02 följande:
    Fast jag tycker du fokuserar fel nu. Ni kan inte komma pga strul med barnvakt. Det är en giltig anledning. Men att klaga på att ett bröllop blir dyrt för gästerna eller att det inte är barntillåtet är onödigt. Bröllop kostar pengar även för gästerna och tycker man inte det är värt det så är det helt ok att tacka nej. Detta skall man ta med i beräkningen innan man accepterar en inbjudan. Framförhållning gäller på den fronten.
    Håller med.

    Strul med barnvakt som inte rimligen kan lösas är okej.

    Att det är för dyrt är inte okej när man redan tackat ja.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 24 Jun 19:07
    #17

    Tack åter igen för alla svar. 

    Känner lite att jag kanske tog med detaljer som var onödiga i min ts. Det är självklart så att vi vill gå. Hade vi inte velat, så hade vi inte tackat ja. Dock när barnvakt och bil försvann så kändes det väldigt tråkigt. Det kostar för oss massa pengar att både betala för en förmedling med barnvakt och för en hyrbil.
    Pengar som vi inte alls räknat in.

    Mitt gnäll, ja det kan säkert uppfattas som så, är att de om de hade valt att ha sin fest med bättre förbindelser hade sluppit sådant strul som att hur sjuttsingen folk ska ta sig dit. Vi är absolut inget undantagsfall. Det hade för oss gjort skillnad, då det bara hade handlat om barnvakt, inte barnvakt och fordon.
    Jag vet med mig att vi inte är ensamma om dessa bekymmer och kanske färgar det min åsikt. Min mening är inte att vara ohövlig. Jag tycker om personen i fråga och det är ju fantastiskt kul att få fira kärlek. 

    nu försöker vi lösa det, jag har pratat med brudparet och förklarat läget men sagt att vi försöker se oss om men om det inte går, så hoppas jag att de förstår. Detta gjorde de och om vi har tur så kan vi gå iallafall. Kan vi inte, ja då har vi inget val förutom att tacka nej. 
     

  • Anonym
    Äldre 24 Jun 20:13
    #18

    Att man tackar nej till ett bröllop som man först tackat ja till med en veckas varsel eller så kan ge upprörda känslor och besvikelse hos brudparet. Vad gäller transport så kanske det redan från början inte var sån bra idé att förlita till barnvakten för transport, då folk faktiskt kan bli sjuka.

    Samtidigt kan jag tycka att anodnar man ett bröllop som ska vara barnfritt och man är tvungen att ta bil till, finns inga övernattningsmöjligheter osv så får man nog faktiskt räkna med att vissa kanske inte har möjlighet att komma, även fast man tackat ja först! Just på grund av att man blir beroende av att ordna barnvakt.

    Ja det kostar pengar med bröllop men det finns också smärtgräns för vad man som gäst kan tänka sig lägga ut för ett bröllop. Detta kan man dock tänka igenom först innan man tackar ja eller nej.

    Vi ordnade med övernattning och busstransport på vårat bröllop, för våra gäster där många hade rest en lång väg (från utlandet) för att komma till.. Barn var också tillåtna, och det var faktiskt så att barnen skötte sig bra, däremot var det några vuxna som betedde sig lite störande.
    Vi hade ett par som avbokade 3 dagar innan bröllopet, en person som känt min man i 25 år. De tackade nej för att hon hade grälat med sin sambo och inte kunde sitta i samma bil som honom när de skulle resa till bröllopet. Oerhört själviskt. Den personen är struken från vänlistan.

  • Anonym (Brude­n)
    Äldre 26 Jun 21:06
    #19

    Har läst lite i tråden. Har en synpunkt; prata inte om dina problem med bruden! 

    Som brud har man fullt upp med att fixa, ordna, vara nervös och ständigt vara på tå med sin lycka. Att du lägger DINA problem på henne är inte rätt just nu. 

    Ha det fantastiskt roligt på bröllopet och var glad över att du fått en inbjudan till deras stora dag! 

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Jun 09:52
    #20
    Anonym (Bruden) skrev 2013-06-26 21:06:26 följande:
    Har läst lite i tråden. Har en synpunkt; prata inte om dina problem med bruden! 

    Som brud har man fullt upp med att fixa, ordna, vara nervös och ständigt vara på tå med sin lycka. Att du lägger DINA problem på henne är inte rätt just nu. 

    Ha det fantastiskt roligt på bröllopet och var glad över att du fått en inbjudan till deras stora dag! 
    Och jag tycker precis tvärtom. Om jag har några gäster som har tackat ja men som nu inser att de kanske inte kan komma så vill jag gärna veta det. Inte bara för att de är mina gäster och jag vill kunna lösa eventuella problem med bordsplacering/måltider/allergier etc. utan även därför att de är mina VÄNNER. Och jag bryr mig om dem, oavsett hur mycket annat jag har att tänka på.

    TS, jag hoppas det löser sig för er. Men om det inte gör det, varför kan inte du gå ensam? Eller finns det något själ till att du MÅSTE ha din sambo där. Jag förstår om han också vill gå, men det är väl ändå trevligare att en av er kommer och firar än att båda stannar hemma? Det går säkert att få skjuts med någon av de andra som ska dit, det verkar ju vara så att många måste köra dit och då borde det gå att klämma in sig med någon. 
  • Anonym (Bröll­opsgäs­t)
    Äldre 29 Jun 06:19
    #21

    Jo, eventuellt går jag själv om vi inte får barnvakt. Jag pratade med min kollega som är brudgum. Det är ju honom jag känner. Och det var ingen fara, vi håller tummarna för att det ordnar sig så vi bägge kan gå.

Svar på tråden Är det fult att tacka nej till bröllopet man tidigare tackat ja till?