• hannijohanna

    Vad ger ni i morgongåva?

    Vad hittar ni på att ge bort i morgongåva? :)

  • Svar på tråden Vad ger ni i morgongåva?
  • Grodprinsens brud
    CoG skrev 2013-06-22 14:00:12 följande:
    Jag har i omgångar sett flera som ger lättklädda kort på sig själv till sin blivande i present och jag har undrat över tanken med bilderna.
    I en annan tråd var det tydligen hemskt att fråga ngt sånt, det likställdes med att påstå att ngns brudklänning var ful.
    Men här kanske det går att fråga?

    Vad är tanken med såna bilder?
    Att maken ska få bilder att stödja minnet på när jag är gammal med hängbröst och massa rynkor? JAg funderade faktiskt på sådana bilder men jag har helt enkelt inte råd Skrattande
  • AnnSofieS

    Från min sida så gjorde jag det för en kul grej. Bilder kommer ju  finnas på mig men inte såna bilder.
    Jag hade en jäkla tur som har en kollegas syster som är hobbyfotograf och jätteduktig! Hon tog bara 500 kr sen fick jag hem sånt här reklamhäfte med massa olika erbjudande. Så samanlagt betalade jag 620 kr. 




    Här är ett va dom "fina bilderna"


     
  • CoG

    Tja, kanske är det så att dom vill visa vilket kap killen gjort.
    Men samtidigt kan han ju se det själv varje dag.

    Visst, man förändras och får rynkor och häng här och där.
    Men det ska ju inte spela ngn roll.

    Och vad hemskt om det tog slut och tjejen inte fick tillbaka bilderna...


    Chicita skrev 2013-06-22 17:09:54 följande:
    hehe... nej det är väl inte tanken tror jag Flört

    Känslan jag får är att de tjejer som tar sådana bilder är ute efter en liten egotripp.
    Genom att visa sin make vilken snygg och sexig brud han nu har gift sig med *typ*
    Jag kan inte riktigt förstå tanken bakom det faktiskt. Det är visst väldigt populärt och jag ser inte ner på dom som gör det. Det är helt upp till dom.
    Men jag vet tillräckligt för att inse att sådana bilder kan komma tillbaka och bita en i röven om killen inte är genomshysst. Det är nog inte lika kul om förhållandet tar slut och han blir lite hämdlysten och lägger ut bilderna på Facebook eller visar dom för kompisarna Förvånad
  • Alyllyra
    CoG skrev 2013-06-22 14:00:12 följande:
    Vad är tanken med såna bilder?
    Jag gjorde det en gång då en kompis som är fotograf ville ha någon att öva på. Så då passade vi på att ta massa olika bilder, varav några ganska avklädda. Min sambo befann sig i Sydamerika, så han var nog glad att få en påminnelse om hur sexig jag kan vara om jag bara vill

    Men mest var det för att det var en kul grej. Och nu har jag en hel mapp hemma på datorn med riktigt fina bilder på mig, har använt utsnitt av bilderna som presentationsbilder och liknande.

    Men jag kan hålla med dig om att det är ganska konstigt egentligen. För mig var det dock en ego-boost!
     
  • paisley

    Vi köper morgongåva till varandra mer som ett tillfälle att få ge en fin present i bröllopsgåva till varandra. Jag får ju visserligen vigselringen, men min blivande man får ju inget! 

    Vi är lite roliga på det sättet att vi är med och väljer presenter till oss själva Jag kommer att få ett par diamantörhängen i form av ett hjärta i stift, och han kommer att få en graverad sedelklämma i silver. Funderade först på det klassiska - manschettknappar - men i och med att han inte använder det annars så kändes det onödigt.

  • Kalaspinglan

    Jag gav ett specialgjorda manschettknappar i silver och rött guld.

    Fick ett otroligt häftigt halsband ("a show-stopper" som maken uttryckte det) i morgongåva. Blev verkligen glad över att han köpt det till mig.

  • Junibrud2014

    Jag har köpt en fin klocka till min blivande make då han flera gånger pratat om hur han hade velat ha en lite finare, klassisk klocka. Och så ska jag gravera in vårt bröllopsdatum tänkte jag. :)

    Nu blev jag lite inspirerar till att även jag ta lite sexiga kort, det har min blivande efterfrågat mååånga gånger, så jag tror det blir uppskattat både hos honom och som en ego boost för mig, men vi får se.

    Vad jag får vet jag inte, men tippar på ett smycke. :) 

  • Allis

    Jag letade reda på tolv knäppa, udda och/eller roliga ställen att åka runt på här hemma i Skåne så nu har vi en spikad utflykt/månad under hela året.

    Min fantastiska man kom med den bästa presenten jag kunde ha fått, han har satt växlar på min gamla femtiotalscykel och sett till att behålla alla orginaldelar :).

  • HelenaFredrik
    Allis skrev 2013-09-30 10:06:03 följande:
    Jag letade reda på tolv knäppa, udda och/eller roliga ställen att åka runt på här hemma i Skåne så nu har vi en spikad utflykt/månad under hela året.

    Min fantastiska man kom med den bästa presenten jag kunde ha fått, han har satt växlar på min gamla femtiotalscykel och sett till att behålla alla orginaldelar :).
    Åh det lät som en superkul idé.

    Du vill inte dela med dig av vilka ställen det var? 
  • Allis
    HelenaFredrik skrev 2013-09-30 10:30:09 följande:
    Åh det lät som en superkul idé.

    Du vill inte dela med dig av vilka ställen det var? 
    Här är de jag kommer ihåg, boken ligger hemma:

    Hallsbergs stenar
    Trollakistan
    Månstorps gavlar
    Trollestigen
    Bosarps ödekyrkogård
    Lillö Borgruin

    Om man gillar att traska runt i naturen och har, som vi, ett perverst stort intresse för historia är det jättekul att kånka runt och upptäcka saker på hemmaplan :). Några funkar bra att ta med sig picnic på tänkte jag, andra ligger i närheten av riktigt bra matställen.
  • Ritak

    Min man fick manchettknappar på bröllopsdagens morgon så att han hade dom på bröllopet.
    Hade graverat in hans intinialer på den ena knappen och mina nya initnialer på den andra knappen! Glad

    Sen som morgongåva fick han en tapp till sitt tapp-halsband med datumet vi gifte oss, en pulsklocka och sen hade jag köpt såna söta flipp-flopp skor (www.myheart.se/flipflops-just-married-svart) till oss som vi hade med på smekmånaden Skrattande

    Av honom fick jag en helt underbar klocka och en "wedding-waggon" till mitt armband Glad

  • Innuendo
    Chicita skrev 2013-06-20 21:30:01 följande:
    Vi gav inte varandra några morgongåvor.
    Dels tycker jag att det är en lite förlegad sed. Tanken med morgongåvan var ju att tjejen ska få något som hon kan försörja sig på ifall maken förskjuter henne eller dör. Som en liten garanti att hon inte skulle hamna på gatan om något hände eftersom hennes föräldrar nu inte längre behöver försörja henne. Flört

    Men mest av allt för att det kändes som att byta pengar. Och dom pengarna la vi hellre på själva middagen och festen  Glad
    Vi köpte hem lite gott till kvällen efter bröllopet istället och satt och myste i soffan och bara njöt av att vara herr och fru nu Solig
    Den förklaringen till morgongåvan har jag aldrig hört, intressant! Jag har hört att morgongåvan var vad mannen skulle ge kvinnan som "betalning" för hennes oskuld.

    Jag säger inte att du har fel, den förklaring jag har hör tkan ju vara fel - eller åtminstone ganska så omodern... Jag menar, hur många brudar är oskulder numera? Det är ju samma sak med brudklänningen, förr var det bara oskulder som fick bära vit brudklänning. Man kan fråga sig hur man kontrollerade att en brud verkligen fick ha vit klänning...

    Jag gav min man manchettknappar i alla fall, och fick ett halsband av honom.
  • Chicita
    Innuendo skrev 2014-01-11 17:50:33 följande:
    Den förklaringen till morgongåvan har jag aldrig hört, intressant! Jag har hört att morgongåvan var vad mannen skulle ge kvinnan som "betalning" för hennes oskuld.

    Jag säger inte att du har fel, den förklaring jag har hör tkan ju vara fel - eller åtminstone ganska så omodern... Jag menar, hur många brudar är oskulder numera? Det är ju samma sak med brudklänningen, förr var det bara oskulder som fick bära vit brudklänning. Man kan fråga sig hur man kontrollerade att en brud verkligen fick ha vit klänning...

    Jag gav min man manchettknappar i alla fall, och fick ett halsband av honom.
    Jag tror det har med kultur att göra. 
    Olika kulturer har olika anledningar till morgongåvor (men det kallas inte alltid för morgongåva då) Gladhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Morgong%C3%A5va 
  • Chicita
    Innuendo skrev 2014-01-11 17:50:33 följande:
    Det är ju samma sak med brudklänningen, förr var det bara oskulder som fick bära vit brudklänning. Man kan fråga sig hur man kontrollerade att en brud verkligen fick ha vit klänning...
    Glömde ju svara på det här

    Detta är en myt Flört 

    Det är kyrkans brudkrona som bara fick bäras av oskulder.
    Det var till och med straffbart om det visade sig att bruden inte var oskuld när hon bar brudkronan...
    Och hur dom kunde veta det... tja om hon fick barn typ 6 månader efter bröllopet *typ* och barnet var stort och friskt så gick det ju inte att skylla på för tidig födsel...

    Den vita klänningen är en statussymbol.
    Man bar svart normalt sett (eller en färgglad klänning om man går tillbaka till medeltiden) vitt var på medeltiden det man hade på underkläderna så ingen anständig kvinna skulle vigas i underkläder liksom...
    Ikring 1700 -1800 talet så hade man som sagt oftast svart som festkläder. Helt enkelt för att det var enklast så. Då kunde man ha kläderna på söndagarna i kyrkan sen framöver också.
    Att ha en vit klänning var grymt opraktiskt då det i princip var ett engångsplagg. All lort syns ju på det liksom, så det var ju inget man kunde ha flera gånger (tvättmaskiner och kemtvättsinrättningar har ju inte funnits så länge Flört ) 
    Så bara dom som hade råd att köpa en vit klänning som man bara kunde använda en enda gång gjorde det... 
  • Svartsocka

    Jag och m2b bestämde att vi ska ge varandra en gåva på morgonen på själva bröllopsdagen, något vi kan ha användning av under dagen. Min m2b får manschettknappar där det står "brudgum" på :)

  • TheD

    När vi vaknade dagen efter bröllopet fick jag ett litet paket och maken säger :" tydligen ska man ge frun en present i morgongåva" och jag blev jätteförvånad för trodde inte att han hade hört talas om det men iaf. Jag fick ett halsband i vitguld med diamanter. Han skulle ha fått paket men det blev inte av. Han fick en lapdance på bröllopsdagen när vi firade 1 år ;)

  • Innuendo
    Chicita skrev 2014-01-12 19:19:16 följande:
    Jag tror det har med kultur att göra. 
    Olika kulturer har olika anledningar till morgongåvor (men det kallas inte alltid för morgongåva då) Gladsv.wikipedia.org/wiki/Morgong%C3%A5va 
    Det har du nog alldeles rätt i. Jag har aldrig tänkt på att kolla på nätet, har bara fått för för mig att det var så som jag skrev.
    Chicita skrev 2014-01-12 19:33:31 följande:
    Glömde ju svara på det här

    Detta är en myt Flört 

    Det är kyrkans brudkrona som bara fick bäras av oskulder.
    Det var till och med straffbart om det visade sig att bruden inte var oskuld när hon bar brudkronan...
    Och hur dom kunde veta det... tja om hon fick barn typ 6 månader efter bröllopet *typ* och barnet var stort och friskt så gick det ju inte att skylla på för tidig födsel...

    Den vita klänningen är en statussymbol.
    Man bar svart normalt sett (eller en färgglad klänning om man går tillbaka till medeltiden) vitt var på medeltiden det man hade på underkläderna så ingen anständig kvinna skulle vigas i underkläder liksom...
    Ikring 1700 -1800 talet så hade man som sagt oftast svart som festkläder. Helt enkelt för att det var enklast så. Då kunde man ha kläderna på söndagarna i kyrkan sen framöver också.
    Att ha en vit klänning var grymt opraktiskt då det i princip var ett engångsplagg. All lort syns ju på det liksom, så det var ju inget man kunde ha flera gånger (tvättmaskiner och kemtvättsinrättningar har ju inte funnits så länge Flört ) 
    Så bara dom som hade råd att köpa en vit klänning som man bara kunde använda en enda gång gjorde det... 
    Det där med brudkronan känner jag igen nu när jag läser det, jag har tydligen blandat ihop begreppen lie. Tack för rättelsen (rättelserna)! Glad
  • Chicita
    Innuendo skrev 2014-01-12 23:05:22 följande:
    Det har du nog alldeles rätt i. Jag har aldrig tänkt på att kolla på nätet, har bara fått för för mig att det var så som jag skrev.
    Chicita skrev 2014-01-12 19:33:31 följande:
    Glömde ju svara på det här

    Detta är en myt Flört 

    Det är kyrkans brudkrona som bara fick bäras av oskulder.
    Det var till och med straffbart om det visade sig att bruden inte var oskuld när hon bar brudkronan...
    Och hur dom kunde veta det... tja om hon fick barn typ 6 månader efter bröllopet *typ* och barnet var stort och friskt så gick det ju inte att skylla på för tidig födsel...

    Den vita klänningen är en statussymbol.
    Man bar svart normalt sett (eller en färgglad klänning om man går tillbaka till medeltiden) vitt var på medeltiden det man hade på underkläderna så ingen anständig kvinna skulle vigas i underkläder liksom...
    Ikring 1700 -1800 talet så hade man som sagt oftast svart som festkläder. Helt enkelt för att det var enklast så. Då kunde man ha kläderna på söndagarna i kyrkan sen framöver också.
    Att ha en vit klänning var grymt opraktiskt då det i princip var ett engångsplagg. All lort syns ju på det liksom, så det var ju inget man kunde ha flera gånger (tvättmaskiner och kemtvättsinrättningar har ju inte funnits så länge Flört ) 
    Så bara dom som hade råd att köpa en vit klänning som man bara kunde använda en enda gång gjorde det... 
    Det där med brudkronan känner jag igen nu när jag läser det, jag har tydligen blandat ihop begreppen lie. Tack för rättelsen (rättelserna)! Glad
    Jag har hört din version också. Så jag tror inte att du är helt ute och cyklar. Men jag tror inte att det är en nordisk tradition, utan möjligtvis europeisk Glad

    Man kan inte minnas allt Flört
    Och även jag kan ha fel... så det var bra att jag fick lov att kika upp lite fakta igen (ok wikipedia är inte den mest säkra källan. Men det var den mest lättlästa av de jag hittade så därför länkade jag dit när det stod lika på flera ställen Flört
Svar på tråden Vad ger ni i morgongåva?