• Anonym
    Äldre 11 Jun 18:40
    29710 visningar
    21 svar
    21
    29710

    Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?

    Min sambo är skuldsatt upp över öronen så till den grad att han aldrig någonsin kommer bli skuldfri (om han inte får till stånd en sanering, vilket ska kollas över snart), jag har en betalningsanmärkning men ingen skuld finns. Någonstans.

    När vi gifter oss, hur påverkas jag juridiskt av att han är så skuldsatt? Idag är vi ju sambos och vår ekonomi räknas redan ihop när vi t.ex. ska ansöka om saneringen....
    MEN han får dock aldrig skatteåterbäring, medan jag faktiskt får det, pga att skulderna inte är mina.

    Blir det någon större skillnad mot idag?
     

  • Svar på tråden Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 12 Jun 15:26
    #11

    Jag undrar ju hur man kan få huslån om man har såna enorma skulder att man aldrig nånsin kommer bli skuldfri? Kanske fick han de stora skulderna senare? Är det miljonbelopp eller några hundratusen vi talar om här? Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för er med s.k. skuldsanering. För det är ju trist att ha kronofogden hängandes över sig och inte kunna leva ett normalt liv pga stora avbetalningar som jag antar att ni/han har. Sedan så tar det ju flera år att bli av med prickarna i registret så ni kommer kunna tex ta ett billån eller vad som helst, handla en tv på avbetalning ens...Fy så tråkigt!

  • Äldre 12 Jun 22:09
    #12
    Anonym skrev 2013-06-12 08:21:42 följande:
    Vi har idag ett gemensamt hus, som vi äger 50% var av. Vi står alltså båda på det huslånet. Vi äger inga dyra bilar, tavlor, aktier eller dylikt. Idag lever vi redan så nära existensminimum som det går då kronofogden redan gjort en utredning på o de kan mäta ut ngt från hans lön och då räknade de även in min inkomst eftersom vi är sambos och de kan inte dra en enda krona av oss eftersom vi tjänar för lite. Förlåt om jag är trög, men exakt VAD är det jag måste dela med mig av vid en eventuell skilsmässa? Vi äger ju eg bara huset o inget annat. Jag har dessutom ett barn från tidigare förhållande och vi har två barn tillsammans. Svårt med juridik tycker jag, men tack till er som kan och orkar svara
    Så länge dina skulder är större än dina tillgångar (vilket jag antar att de är just nu med tanke på huslånet) så behöver du inte dela med dig av något. Men om huslånet skulle vara avbetalat, och han fortfarande hade stora skulder i övrigt skulle du behöva ge honom hälften av din halva av huset om ni gick isär. Om huset vore värt en miljon så skulle du få 250 000 kr och han 750 000 kr, om han hade egna skulder kvar på mer än 500 000 kr.
    Nu är det väl kanske inte något man betalar av i en handvändning om man lever på existensminimum, men om du t.ex. skulle ärva eller vinna en massa pengar skulle det ju kunna hända (om inte pengarna ärvs som enskild egendom, då behöver du inte dela med dig av dem).  
  • Anonym
    Äldre 13 Jun 06:52
    #13

    Miisen: Tack, nu hängde jag med Till de andra som undrar varför jag "varit så dum" och ställt mig på ett gemensamt huslån: Han var skuldfri när vi träffades och när vi köpte hus/bildade familj. Hans skuld uppkom då han drev egen firma och denna gick i konkurs så det är inga vanliga "Svensson-skulder" han har dragit på sig, där han slarvat med sina räkningar etc. Skulderna ligger nu på drygt 1 miljon.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 13 Jun 16:09
    #14

    Det är inte så att vi tycker att "du är så dum"... Det hela verkade lite luddigt bara tills du förklarade. Jag antar att de flesta andra som också svarat här i tråden hoppas att det löser sig till det bästa för er. Att en sanering går igenom och att ni efter det kan leva normalt igen. Jag tror att ibland kan vissa inlägg uppfattas som att man klankar ner på någon fast det inte alls är så man menar. Om man hade suttit mellan 4 ögon och pratat så hade det varit uppenbart. Svårt att få fram texten så den uppfattas rätt ;) Det är många i dagens samhälle som det har gått åt skogen för, ni är inte ensamma. Folk har ju inte råd att gå till tandläkaren ens längre.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 12:54
    #15

    Det är lugnt

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 6 Sep 20:30
    #16

    Är du kvar här TS? Hur har det gått för er? Fick ni ngn skuldsanering? Hoppas det går bra för er. Man har ju hört att det kan vara svårt i vissa fall att få. Många får ju söka om igen ngt år senare... Hoppas att det inte blir så för er :)

  • Anonym
    Äldre 3 Dec 13:47
    #17

    Jag är kvar :) Vi har inte fått ngn sanering än. Som du sa, vi får söka igen om ca ett år....

  • Anonym
    Äldre 4 Dec 12:48
    #18

    De kan ju förstås göra en utmätning i ert hem, och så är det upp till dig att bevisa att du är ägare av sakerna och inte han, vilket inte är helt enkelt alltid. Men det kan ju hända oavsett om ni är gifta eller sambos om jag förstått det rätt. Själv hade jag enorma skulder, gamla skulder. Hade utmätning på lönen o då tog de min mans inkomst i beräkning. Vi tog ett lån och löste ut alla skulder, fixade accorduppgörelser med fordringsägarna så de skrev av en hel del av räntan och numer betalar jag endast till banklånet (min man är medlåntagare) och har ingen skuld kvar hos fogden eller nån annanstans. Kanske kan gå för er med om era inkomster skulle klara av lånet?

  • Anonym
    Äldre 5 Dec 08:30
    #19

    De kan varken ta ngt i vårat hem eller göra utmätning på hans lön, för vi tjänar redan för lite för att det ska finnasu utrymme för kronofogden att ta ngt tyvärr. Så i dagsläget är en sanering enda utvägen.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 8 Dec 12:46
    #20

    Usch vad drygt för er. För jag antar att skulden ligger där och bara ökar hela tiden iom att ni inte tjänar så mycket, eller har ni ngn form av avbet.plan? Ni kanske kan ta extra skift eller nåt extrajobb på helger för att dra in lite extra. Ett elände verkar det vara iaf. Tråkigt också när ni har barn, det betyder väl antar jag att ni aldrig kan göra ngt extra kul med dem. Tex semester på sommarlov osv. Hoppas det ordnar sig om ett år då :) har hört att en del får mer pengar över när de fått sanering. Konstigt kan tyckas men det verkar vara så.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 12:54
    #21

    Är du kvar här TS?? Hur gick det sen? Fick ni skuldsanering, eller får skulden stå och växa? Hoppas det gått bra för er!

Svar på tråden Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?