• LinneaR

    Vilket kryssningsbolag till Karibien? För- och nackdelar

    Vi ska nog ta en kryssning i karibien nästa år och håller  nu på och läser in mig på ämnet:)

    Vill gärna ha feedback från er som har vart iväg på en liknande kryssning - Vilka åkte ni med? För- och nackdelar med kryssningsbolaget ni åkte med? Det finns ju så många att välja på, men nu lutar det år Royal Caribbean för vår del...

    Någon annan som planerar en kryssning framöver? Hur tänker ni/vad har ni valt?

    Vet att det finns någon liknande tråd redan, men hittar den inte...är ju inte det lättaste att hitta i detta forum så startar en ny.

  • Svar på tråden Vilket kryssningsbolag till Karibien? För- och nackdelar
  • LinneaR
    erik2710 skrev 2013-07-08 07:21:22 följande:

    Jag tycker att priset på alkohol är helt okej på krysningsfartygen men som svensk är man ju van vid höga priser...!


     


    En Gin & Tonic brukar kosta ungefär 6 dollar. Öl brukar de ha från ungefär 5 dollar. En flaska vin kostar som minst ungefär 30 dollar. En martini kostar ungefär 10 dollar.


     


    De har ofta "två för en " på drinkar i någon bar under eftermiddagen men det gäller inte på allt och ibland får man drinkarna i plastmugg då. En del tycker att det är vårt det, vi betalar hellre mera.


     


    (Gäller NCL men alla bolag är nog ungefär lika när det gäller alkoholpriserna.)


    Låter ändå inte så farligt...En G&T för ca 6dollar är ju helt överkomligt. Förhoppningsvis har de några bra deals och som du säger "två för en" ibland kanske!
  • Tjörnbrud

    Tack för era svar. Har läst på lite mer nu så börjar få koll. Priser på alkohol tycker jag inte var farligt alls, precis som du säger så är man som svensk van med höga priser. Frågan är hur många utflykter man kommer göra. Är väl rätt skönt att bara strosa runt på egen hand. Kommer inte in och kan se vad det finns för utflykter, kan ju kanske vara någon som man verkligen känner för. Ska läsa lite mer om NCL och jämföra lite mer.

  • erik2710
    Tjörnbrud skrev 2013-07-13 21:47:13 följande:
    Tack för era svar. Har läst på lite mer nu så börjar få koll. Priser på alkohol tycker jag inte var farligt alls, precis som du säger så är man som svensk van med höga priser. Frågan är hur många utflykter man kommer göra. Är väl rätt skönt att bara strosa runt på egen hand. Kommer inte in och kan se vad det finns för utflykter, kan ju kanske vara någon som man verkligen känner för. Ska läsa lite mer om NCL och jämföra lite mer.

     


    I en del hamnar behöver man absolut ingen speciell utflykt, att "bara" strosa runt räcker. På en del ställen lägger fartyget till precis där allt händer och då kan en utflykt vara onödig. På en del ställen lägger fartyget till i ett hamnområde LÅNGT ifrån allt man kan vara intresserad av, då kan en bokad utflykt vara bra om man inte väljer att stanna kvar ombord den dagen.

  • LinneaR
    Tjörnbrud skrev 2013-07-13 21:47:13 följande:
    Tack för era svar. Har läst på lite mer nu så börjar få koll. Priser på alkohol tycker jag inte var farligt alls, precis som du säger så är man som svensk van med höga priser. Frågan är hur många utflykter man kommer göra. Är väl rätt skönt att bara strosa runt på egen hand. Kommer inte in och kan se vad det finns för utflykter, kan ju kanske vara någon som man verkligen känner för. Ska läsa lite mer om NCL och jämföra lite mer.
    Man ska kunna ladda ner en pdf-fil från sidan länken tar dig till...jag provade igen och det gick, men det kan ju vara någon inställning på datorn eller så...och så krävs ju adobe. Pdf-filen med utflykter på vår resa är ca 140 sidor:)

    Man behöver bara veta fartygets namn och datum för resa - då kan du ju prova dig fram med olika resrutter och fartyg för att se de olika utflykterna. Priserna står där med + rätt utförlig beskrivning (längd på utflykt och vad som ingår mm).
  • Tjörnbrud

    Vi har försökt flera gånger, ska prova med en annan dator sen. Här hittade jag lite info om priser på drinkar mm som kan vara intressant :) www.shipcruise.org/royal-caribbean-alcohol-policy-drink-prices/ Och vin: www.shipcruise.org/royal-caribbean-wine-package-policy-list-prices/ Olika dryckeslaget, vet dock ej hur gammal den listan är. www.royalcaribbean.se/rcclrsx/sv/flex/documents/Jennie%20-%20Sverige/PDF/Dryckespaket%20Royal.pdf

  • Mrs Lindahl 2014

    Vilken fantastisk tråd, snubblade in här av misstag men är glad att jag gjorde det! =)


    Vi funderar på att kryssa på vår bröllopsresa, det blir inte förrän i december 2014 men jag vill vara ute i god tid. Karibien är planen men kanske någon extra dag i Florida innan eller efter =)


    Hur långa kryssningar har ni andra bokat? Är 10-12 dagar för länge, blir man lixom "mätt" på det eller är det lagom?


    Jag kan bli lite sjösjuk ibland när jag åker mindre båtar, typ oslofärjan och sånt, men har hört att det ska va en helt annan sak på stora kryssningsbåtar, stämmer det? Känner man av att det gungar eller är det lugnt? Vill ju inte ligga och spy i en vecka, haha!


    Ni som har kryssat innan, är det någon speciell plats som ni rekomenderar, nått stop som var extra speciellt? Alternativt någon utflykt man absolut bör åka på?


     


     

  • Tjörnbrud

    Mrs Lindahl 2014: vad roligt att du snubbla in här, gjorde också det när jag googlade lite :) Vi gifter oss inte för ens juli 2014 och kommer åka februari 2015, så vi är ännu mer ute i god tid, men resan är ju viktig så man vill hinna kolla runt ordentligt. Och så är det så himla roligt. Då vi båda jobbar till sjöss och bara är hemma varannan månad får vi passa på att åka när vi är hemma så feb/mars blir det, annars blir det över juli och nyår och det vill vi inte och tidigare kan de vara risk för orkan. Från början hade vi tänkt Sydafrika -Zanzibar och åka okt/nov vilket vi helst vill. Men vi har redan varit i Sydafrika en gång och vill se något nytt. Vi ska nog börja med någon natt i San Juan och sen åka med kryssaren därifrån i en veckan. Sen vidare till St. Martin i 4 nätter med en dagstur till St. Barts. Sedan 4 nätter på Anguilla. En dröm som jag har är att bada med delfiner vilket man kan göra på Anguilla :) men man hinner säkert ändra sig med något :P Risken att bli sjösjuk på de båtarna är nog inte stor :)

  • LinneaR

    Hur har det gått för er alla som funderar på att ta en kryssning som bröllopsresa? Nu är det "bara" ca ett halvår kvar till vår resa...tiden går ändå rätt fort som tur är:) När vi bokade var det 9 månader kvar...

    Någon som bokat något på senaste tiden?


    Mrs Lindahl 2014 skrev 2013-07-19 15:27:02 följande:

    Vilken fantastisk tråd, snubblade in här av misstag men är glad att jag gjorde det! =)


    Vi funderar på att kryssa på vår bröllopsresa, det blir inte förrän i december 2014 men jag vill vara ute i god tid. Karibien är planen men kanske någon extra dag i Florida innan eller efter =)


    Hur långa kryssningar har ni andra bokat? Är 10-12 dagar för länge, blir man lixom "mätt" på det eller är det lagom?


    Jag kan bli lite sjösjuk ibland när jag åker mindre båtar, typ oslofärjan och sånt, men har hört att det ska va en helt annan sak på stora kryssningsbåtar, stämmer det? Känner man av att det gungar eller är det lugnt? Vill ju inte ligga och spy i en vecka, haha!


    Ni som har kryssat innan, är det någon speciell plats som ni rekomenderar, nått stop som var extra speciellt? Alternativt någon utflykt man absolut bör åka på?


     


     


    Vår kryssning är sju dagar....har aldrig kryssat innan så det känns som en bra längd då vi även vill kombinera med annat än kryssning.
  • Josiie100401

    Vi som inte skulle åka på kryssning tyckte helt plötsligt att det va kanon! Åker 1dec och är iväg 6 dygn. Blir i karibien med stopp på tre öar och åker med royal caribien! Skönt att det inte är så långt kvar! Ska boka flyg i veckan då någon glömt fixa pass efter efternamns byte i våras

  • LinneaR
    Josiie100401 skrev 2013-10-26 22:59:39 följande:
    Vi som inte skulle åka på kryssning tyckte helt plötsligt att det va kanon! Åker 1dec och är iväg 6 dygn. Blir i karibien med stopp på tre öar och åker med royal caribien! Skönt att det inte är så långt kvar! Ska boka flyg i veckan då någon glömt fixa pass efter efternamns byte i våras
    Åh va kul! har heller aldrig tyckt att en kryssning verkat speciellt kul, men har ändrat mig  nu:) vilket fartyg åker ni med?
  • Josiie100401
    LinneaR skrev 2013-10-27 11:48:57 följande:
    Åh va kul! har heller aldrig tyckt att en kryssning verkat speciellt kul, men har ändrat mig  nu:) vilket fartyg åker ni med?
    Nä vi har tänkt att vi bara vll ligga still på en strand men här måste man ju inte göra mer än man vill heller!
    Vi ska åka med Indipendence of the seas! Verkar gigantisk! Kom nu på dock att jag inte har några sommarkläder...akuta handla på nätet blir de nog! 
  • LinneaR

    så kul! får hålla liv i tråden så jag kan får höra hur ni hade det när ni är tillbaks:)  Inte så långt tid kvar för er då..

    Eller hur, man kan ju softa en hel del även om man är på kryssning...dessutom himla kul att få se lite olika ställen med!

  • Mrs Lindahl 2014
    Josiie100401 skrev 2013-10-26 22:59:39 följande:
    Vi som inte skulle åka på kryssning tyckte helt plötsligt att det va kanon! Åker 1dec och är iväg 6 dygn. Blir i karibien med stopp på tre öar och åker med royal caribien! Skönt att det inte är så långt kvar! Ska boka flyg i veckan då någon glömt fixa pass efter efternamns byte i våras

    Oh va roligt! Jag är lite avvis att ni ska åka så snart, vi ska boka vår resa med RC strax efter jul, det blir 7 dagar i Januari 2015. Kan du inte berätta ALLT om hur det var när du kommer tillbaka, jag är så nyfiken!


    Vi sitter just nu och velar på om man ska ha balkong eller inte... Ni som har kryssat vad säger ni? Är det värt pengarna? Sitter man på balkongen eller finns det så mycket annat att göra att det inte är lönt?

  • LinneaR
    Josiie100401 skrev 2013-10-27 14:22:17 följande:
    Nä vi har tänkt att vi bara vll ligga still på en strand men här måste man ju inte göra mer än man vill heller!
    Vi ska åka med Indipendence of the seas! Verkar gigantisk! Kom nu på dock att jag inte har några sommarkläder...akuta handla på nätet blir de nog! 
    Undrar också hur ni haft det?
  • LinneaR

    Är det någon som nyss vart på kryssning eller precis bokat kanske? Kul att höra om det händer något här på Karibien-fronten:)

    Nu är det mindre än tre månader till vår resa....äntligen kan jag börja planera lite mer:)

    Någon som har några tips på västra Karibien-utflykter (cozumel, grand cayman, jamaica)?

  • stephelf
    LinneaR skrev 2014-01-17 21:12:34 följande:
    Är det någon som nyss vart på kryssning eller precis bokat kanske? Kul att höra om det händer något här på Karibien-fronten:)

    Nu är det mindre än tre månader till vår resa....äntligen kan jag börja planera lite mer:)

    Någon som har några tips på västra Karibien-utflykter (cozumel, grand cayman, jamaica)?
    vi åker också om mindre än tre månader, på bröllopsresa med royal caribbean! : ) har du åkt på någon sån kryssning innan?

    Vi åker dock en annan rutt, nassau st thomas och st marteen. Är det RC du reser med också?: ) 
  • LinneaR
    stephelf skrev 2014-01-19 18:33:46 följande:
    vi åker också om mindre än tre månader, på bröllopsresa med royal caribbean! : ) har du åkt på någon sån kryssning innan?

    Vi åker dock en annan rutt, nassau st thomas och st marteen. Är det RC du reser med också?: ) 
    Va kul! Har aldrig åkt på sådan kryssning innan... Ska bli riktigt kul! Ja vi åker med Royal. Serenade of the seas blir det för vår del.

    Den 12 april går vår kryssning...när åker ni?
  • Carro87

    Vi planerar också att åka på en kryssning på vår bröllopsresa.


    Vi har tänkt åka i december och börja med några dagar i New York och sen flyga ner till Florida och kryssa därifrån.


    Antingen blir det 7 nätter:


    * Royal Caribbean: Haiti, Jamaica, Mexico


    * Royal Caribbean: Grand Cayman, Jamaica, Haiti


    * Celebrity cruises: Mexico, Grand Cayman, Jamaica, Haiti


     


    Är det någon som rest med Celebrity Cruises? Bra dåligt?


    Resan med Celebrity cruises var både billigare och vi hinner med 4 stopp isf 3 som det är med RC.


     

  • LinneaR

    Om mindre än tre veckor bär det av för vår del!

    Någon som vart på kryssning nyss och kan dela med sig av lite "sista-minuten-tips"?

Svar på tråden Vilket kryssningsbolag till Karibien? För- och nackdelar