• Anonym (Iiiiik!^^)

    Råd och tips till blivande sambos!

    Nu ska vi bli sambos.!Solig 
    Efter 6år som bästa vänner och 6månader som ett efterlängtat par så ska vi försöka bo ihop! Vi känner varandra väldigt väl, så jag har inga tvivel på att det kommer gå bra, och vi kan prata om ALLT. Men funderar lite på vad andra med erfarenhet skulle ge för råd och tips? 

    Han kommer börja flytta in så smått i min lägenhet, nu i samband med att jag flyttar tillbaka efter ett års studier i huvudstan. Jag har redan denna 3a rätt så väl inredd och han själv har hyrt ett studentrum tidigare och därför har inte så mycket möbler. Däremot så vill jag ju att han ska känna sig hemma hos OSS, inte som att han bor i mitt hem. Därför har jag väl dragit in honom i olika beslut nu när köket görs om, möbler som ska fram och tavlor som ska upp osv, för att han ska känna sig delaktig, även om han tycker det mesta är fint och nog inte bryr sig så mycket egentligen om jag känner honom rätt Tungan ute

    Det här med samboavtal har jag dock tänkt på, då jag har en rätt annorlunda ekonomi jämfört med vad han har. Dock hade vi väl tänkt först att prova att bo ihop, innan han skriver över sin address till lägenheten, gör detta någon skillnad gällande sambolagen? Gäller den så fort han börjar sova där eller är det först när han skriver sig i bostaden?

    Sen ge alla tips och råd ni har! Från hur man tacklar uppfällda toalock/sitsar, uppdelning av hushållsarbete, hur man kan mysa till det lite extra, osv! 

    Tack på förhand i alla fall!Solig 

  • Svar på tråden Råd och tips till blivande sambos!
  • Chicita

    Jag ska ge ett till tips som jag önskar att jag hade kommit på tidigare själv Flört
    Allt som ni ställer i förrådet i kartonger för att ni kanske vill ha det "sen" ska ni skriva datum på. Skriv inget innehåll (om det inte är dyrbara saker).
    Om ni inte har öppnat kartongerna på 2 år (eller annan tid ni tycker är bättre) så kan ni slänga dom utan att öppna och förlora er i gamla minnen Glad 

  • PiaB
    Anonym (Iiiiik!^^) skrev 2013-06-09 18:34:58 följande:
    Solig

    Haha, japp. Behövs om man säger så.Oskyldig

    Ja, alltså, jag tror nästan det måste vara något annat än den där tuben, för den kan ju inte vara hela världen egentligen. Och i värsta fall så köper man väl bara en extra? Om det nu är så fruktansvärt irriterandeTungan ute

    Haha! Precis, köp varsin tub :P Och angående toalocket så är det ju egentligen hur rättvist som helst. När jag går på toa får jag fälla ner och när han går får han fälla upp. Vad är problemet?


     


    Skämt åsido så tror jag att kommunikation är A och O. Oavsett om det är du som inte gillar något han gör, eller undrar varför han gör som han gör. Eller tvärtom.


  • PiaB
    Chicita skrev 2013-06-09 18:40:20 följande:
    Jag ska ge ett till tips som jag önskar att jag hade kommit på tidigare själv Flört
    Allt som ni ställer i förrådet i kartonger för att ni kanske vill ha det "sen" ska ni skriva datum på. Skriv inget innehåll (om det inte är dyrbara saker).
    Om ni inte har öppnat kartongerna på 2 år (eller annan tid ni tycker är bättre) så kan ni slänga dom utan att öppna och förlora er i gamla minnen Glad
    Bra idé! Jag har bott i min lägenhet i snart två år och har tre flyttkartonger ouppackade i klädkammaren. Funderar på att be någon tömma dem i grovsoprummet och inte tala om vad som fanns i dem. Uppenbarligen inget jag saknat iallafall.
  • Chicita
    PiaB skrev 2013-06-09 18:47:09 följande:
    Uppenbarligen inget jag saknat iallafall.
    Precis Solig

    Har man inte saknat något på 2 år så lär man inte sakna det heller. Och skulle man sakna det så har man nog glömt att man äger det och köper nytt ändå Flört
  • Anonym (Iiiiik!^^)
    Chicita skrev 2013-06-09 18:40:20 följande:
    Jag ska ge ett till tips som jag önskar att jag hade kommit på tidigare själv Flört
    Allt som ni ställer i förrådet i kartonger för att ni kanske vill ha det "sen" ska ni skriva datum på. Skriv inget innehåll (om det inte är dyrbara saker).
    Om ni inte har öppnat kartongerna på 2 år (eller annan tid ni tycker är bättre) så kan ni slänga dom utan att öppna och förlora er i gamla minnen Glad 
    Det där är smart! ^^ :D Sen ska man bara förmå sig att göra det också haha... 
    PiaB skrev 2013-06-09 18:43:52 följande:

    Haha! Precis, köp varsin tub :P Och angående toalocket så är det ju egentligen hur rättvist som helst. När jag går på toa får jag fälla ner och när han går får han fälla upp. Vad är problemet?


     


    Skämt åsido så tror jag att kommunikation är A och O. Oavsett om det är du som inte gillar något han gör, eller undrar varför han gör som han gör. Eller tvärtom.


     Haha^^ För min del gällande just toan så är det för att jag har varit med om att saker har fallit ner i den, då det finns en hylla ovanför, så tycker mest det är logiskt att man fäller ner locket om man inte vill trycka ner handen i toaletten Glad

    Helt klart!^^
  • Allis

    Jag tror att det är ruskigt vanligt att kvinnor hamnar i rollen som projektledare. De flesta fostrar fortfarande sina barn rätt könsstereotypt med följden att man får generation efter generation flickor som kan mycket på hemmafronten och pojkar som inte kan lika mycket. Det är dumt, men om man är medveten om att det är de förutsättningarna de flesta av oss kommer från så kan man göra något åt det istället för att irritera sig på det. Och man kan välja lite smartare kring sina egna barn.

    Min sambo kommer från en familj med fyra söner och en mamma som gjorde precis allt. Det går fortfarande avsevärt mycket snabbare om jag gör saker än om han gör samma grejer men vill jag göra allt? Nä. Så istället för att bli GALEN på hur omständlig han är så gör jag något annat under tiden och tänker, gud vilken tur jag har som inte har värre saker att haka upp mig på än det här.

    Det sämsta jag tror man kan göra är att ta över för då slutar det med att man står där med hela skiten själv.

    Sen tycker jag i allmänhet att man kan fokusera på det som är bra istället för det som inte är bra. En av mina gamla kompisar har hängt ihop med sin man i herrans massa år och lärde mig vitsen med plus- och minuslistor. När hon blev trött på B brukade hon för sig själv lista hans goda och mindre goda egenskaper och sa jämt att den dagen minus blir längre än plus, då går jag. I verkligheten gjorde själva listandet att hon alltid blev påmind om vilken fantastiskt bra man han var och hur himla många goda sidor han hade :). Det tar ju lite udden av ilskan.....

    Vi stänger rätt ofta av tv:n, det är ett bar råd tycker jag. Sen gör vi rätt mycket knäppa, oplanerade saker tillsammans också, tar bilen och ser vars vi hamnar. Alltid finns det något kul att se och något gott att äta :).

  • karamell

    Vad kul!

    Det är nu förhållandet börjar på riktigt skulle jag säga, det är underbart att bo ihop med sin käraste, och få sva tillsammans varje natt, dela på allt. Det finns inget bättre!

    Sen kan det absolut finnas stunder då det kan (för de flesta) uppstå påfrestelser med detta...
    Jag tror att nyckeln i det hela är kommunikation. Stör man sig på något - Säg det direkt, istället för att gå och älta det i ett halvår och låta sig irriteras av små-saker.
    Va tydlig med hur du vill ha det, och respektera samtidigt hans önskemål.

    Mys-tips t.ex. spa-kväll hemma om ni gillar sådant, överaska honom med att du köpt hem en flaska vin och lite annat gott, och bjud på en skön massage, finns mkt smått man kan göra, skapa mysiga vanor, t.ex.alltid ligga och kramas en stund på morgonen osv... det är de små vanorna som sedan förgyller ens vardag :)

     

  • Anonym (Iiiiik!^^)
    Allis skrev 2013-06-09 20:36:57 följande:
    Många kloka ord där! Skrattande Uppskattar verkligen det!^^
    karamell skrev 2013-06-09 20:38:28 följande:
    Just att få sova ihop längtar jag efter! Vi har bott med 60mils distans senaste året, vilket har varit väldigt tufft. Har rätt svårt att sova utan honom Obestämd Att få vakna upp och se honom sovandes bredvid nästan varje natt och morgon, känns ofattbart! Solig

    Och tack! Massa goda råd där med Glad
     
  • Marione

    En sak bara... Bor han med dig på samma adress måste han skriva sig där. Mantalsskrivningen ska vara där man bor.

  • Anonym (Iiiiik!^^)
    Marione skrev 2013-06-09 21:28:21 följande:
    En sak bara... Bor han med dig på samma adress måste han skriva sig där. Mantalsskrivningen ska vara där man bor.
    Fast nej, det måste han ju inte? Det är precis som när man bor i studentlägenhet att man fortfarande kan vara skriven hos sina föräldrar/boende i hemkommunen osv :)

    Jag har bott i en släktings lägenhet i ett år utan att vara skriven där. 
  • Anonym (Iiiiik!^^)

    Sen kanske jag skulle varit mer tydlig med att han redan är skriven i den kommun vi kommer bo i Glad Samt att han är student för tillfället, så inte otroligt mycket beskattning där.

Svar på tråden Råd och tips till blivande sambos!