• Humlan

    Gäster- vad hade ni för klänning ?

     Hej  Glad

    Jag är bjuden på bröllop i juli och klädkoden är kavaj. Ni som har varit på ett sådan bröllop.
     Hur fint klädda är folk och vad hade ni på er tjejer ?

    Jag skulle vilja vara lite mera fint klädd än i en Hm klänning om jag säger så. Visst är det en knälång klänning som gäller ?
     och är det Ok att komma i en långklänning fast INTE i balklänningstuket ?
    Är det någon som har förslag ??

    Tack på förhand


  • Svar på tråden Gäster- vad hade ni för klänning ?
  • daniiel

    Ja, det är ju egentligen en knälång klänning som gäller då, men jag tycker att med tanke på hur modet är nu osv, så funkar en maxiklänning bra :) Klädkoden är ju dessutom ingen benhård regel ;)

    Det finns ju massor av snygga klänningar i butikerna :) Och när det är klädkoden kavaj som är satt, så kan man nog lätt bli överklädd om man inte håller sig till lite finare klänningar från tex HM. Man behöver ju inte välja en strandklänning för 99kr, men tex den här klänningen i ljuslila www.hm.com/se/product/12080 eller den här www.hm.com/se/product/06755 skulle funka fint till ett kavajbröllop tycker jag :) Eller den här om man vill ha en lång, www.hm.com/se/product/10224 Men tex den här www.hm.com/se/product/10803 eller den här www.hm.com/se/product/09316 tycker jag blir på gränsen till för uppklätt för ett kavajbröllop, trots att dom är från HM.

    Har du någon speciell klänning i åtanke? Annars, färg, prisklass, storlek? :)


  • fayefaye

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/little-mistress-1053/sequins-det-maxi-dress-601042-133/

    Denna maxiklänningen ska jag ha på ett bröllop i augusti. Brudparet hade satt som dresscode "långklänning" fast när jag frågade närmare så menade dom visst knälång eller längre. Jaja, bruden tyckte denna passade bra i alla fall :)

    Jag tror att du kan ha knälång eller maxiklänning om du vill.


  • annapia

    Du kan absolut ha en långklänning till klädkod kavaj. En vacker lång sommarklänning i chiffong skulle jag satsa på.

  • Chicita

    Klädkod kavaj är ju den minst strikta koden.
    Du bör ju alltså tänka lite mer "50-årskalas" eller "finare sommarfest" när du letar klänning. Men så länge klänningen inte är muskort eller visa halva bysten osv eller är av typen "balklänning" (som du ju också säger själv Glad ) så tror jag inte att någon ber dig klippa av klänningen för att den är för lång liksom Flört

  • Humlan

    En annan sak jag undrar över är vilken modell av klänning man ska välja om man har liten mage
    och tror det kallas ridbyxlår ( hemsk ord ) .
    Klänningar med skärning precis under bysten är ju hemska för man ser ju ut att vara gravid i dessa :-s

    Jag skulle också vilja ha någon slimmande under som verkligen hjälper till att hålla in saker och tinmg Tungan ute

    Även om det är bruden som ska skina mest denna dagen, vill man ju se fin ut själv och trivas.
    Så usch muskort skulle jag aaalldrig bära för så snygga ben jag har inte  ( skratt )

  • Chicita
    Humlan skrev 2013-06-09 17:22:18 följande:
    En annan sak jag undrar över är vilken modell av klänning man ska välja om man har liten mage
    och tror det kallas ridbyxlår ( hemsk ord ) .
    Klänningar med skärning precis under bysten är ju hemska för man ser ju ut att vara gravid i dessa :-s

    Jag skulle också vilja ha någon slimmande under som verkligen hjälper till att hålla in saker och tinmg Tungan ute

    Även om det är bruden som ska skina mest denna dagen, vill man ju se fin ut själv och trivas.
    Så usch muskort skulle jag aaalldrig bära för så snygga ben jag har inte  ( skratt )
    Kolla efter spanks 
    Typ den här modellen
    http://www.timarco.com/se/spanx/underkl%C3%A4der/shaping---support/spanx-skinny-britches-waisted-short

    Jag kan tappa en hel storlek runt höfter och mage och gå från kurvig (med pärontendens) till klassiskt timglas med såna här. Glad 
    Skaffa såna först. Sen går du ut och kollar klänningar när du har dom på dig.
    En modell som ser fördjäklig ut på dig utan sådana - kan vara det bästa alternativet när du har såna på dig Glad 
  • Humlan

     Tack så mycket chicita. Jag har spanat på dom, men dom e ju lite dyra Obestämd tyvärr.
    Men så många andra som inte alls håller måttet tyvärr.

  • Chicita

    Ja dom är dyra. Men det är något man kan ha nytta av vid fler tillfällen Glad
    Och dom ger ett underbart stöd till ryggen, så man sträcker lite mer på sig också

  • Lislj

    Även om kavaj är den mest neddressade klädkoden så innebär det ju fortfarande dock att männen ska ha helkostym, så det är ju ett bra riktmärke att gå på, att klänningen ska vara så fin så att den passar till kostym! Så absolut maxiklänning i lite finare stuk! Wikipedias benämnelse för damer på kavaj: Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.

  • fayefaye
    Chicita skrev 2013-06-09 17:31:49 följande:
    Kolla efter spanks 
    Typ den här modellen
    www.timarco.com/se/spanx/underkl%C3%A4der/sha...

    Jag kan tappa en hel storlek runt höfter och mage och gå från kurvig (med pärontendens) till klassiskt timglas med såna här. Glad 
    Skaffa såna först. Sen går du ut och kollar klänningar när du har dom på dig.
    En modell som ser fördjäklig ut på dig utan sådana - kan vara det bästa alternativet när du har såna på dig Glad 
    Sånna slimmande underkläder är toppen :D Fast har alltit undrat hur man ska gå på toaletten om det sitter så tajt! Särskilt om man har en tajtare klänning över. Lär ju vara en brottningsmatch bara att få på sig dem XD
  • Chicita
    fayefaye skrev 2013-06-10 23:16:45 följande:
    Sånna slimmande underkläder är toppen :D Fast har alltit undrat hur man ska gå på toaletten om det sitter så tajt! Särskilt om man har en tajtare klänning över. Lär ju vara en brottningsmatch bara att få på sig dem XD
    Hehe ja det är en brottningsmatch Flört
    Men det går... Finns ju många olika modeller. Även klänningar. 
    På bröllopet hade jag en ordentlig underklänning (med BH-knäppning i ryggen) och bygelBH inbyggd. Då var det inga större problem Glad

    Men annars föredrar jag trosorna med korta ben och hög midja (så hög att man i princip får upp dom under BH-kanten) för dom slätar ut bäst.
    Det är lite pilligt när man går på toan, men efter första besöket så "lär man sig knepet" Flört 
  • Sailergirl

    Vi hade dresscode kavaj och en del kom i hellång så kallad maxiklänning. Alltså en lite vardagligare långklänning. Det var helt ok, även om jag själv anser att knälång är det som gäller vid kavaj. Hade alla kommit i långa maxiklänningar utom en gäst, så hade nog den gästen kännt sig lite malplacerad tyvärr. Nu hade vi blandade längder så det gick bra :)

Svar på tråden Gäster- vad hade ni för klänning ?