• frekar

Färgtema- Nyårs bröllop 2013

Hejsvejs!
    Kanske finns några fler som går bröllopsväntan :)
    Jag har svårt att kunna välja färgtemat på vårat bröllop, tänkte de kanske finns några som har tips eller ideér för ett storsllaget nyårs bröllop? :) 

• Svar på tråden Färgtema- Nyårs bröllop 2013
  • Chicita

Klassikern är väl vitt, svart, silver och guld för nyår (antingen alltihop eller en metall och en "färg")

Men blått och silver kan vara en fin kombination och det funkar bra ihop med vitt som basfärg (vita bakgrunder på papper, vita dukar, vit klänning osv) 

• Sudditjuven
    daniiel skrev 2013-06-06 09:12:54 följande:
    Jag tycker att nyår är vitt, silver och blått! Jul är för mig rött, guld och grönt. Jag tycker därför inte att nyår är guld eller rött alls :P
    Traditionellt så är väl rött kärlekens färg dock? Flört 
  • Cathelica

Vi hadde egentligen planerad nyårsbröllop med färgtema; Vit,silver og kongeblå, Eller vit, silver och mörk lila :)

• daniiel
    Sudditjuven skrev 2013-06-06 20:49:10 följande:
    Traditionellt så är väl rött kärlekens färg dock? Flört
    daniiel skrev 2013-06-06 21:26:59 följande:
    Jag förknippar den nog dock mer med jul faktiskt :P
    Speciellt om det är så nära juletider som tex nyår är ;) Mitt i sommaren så kanske jag skulle förknippa den mer med kärlek, eller kring alla hjärtans dag iaf :P
    Cathelica skrev 2013-06-06 21:02:03 följande:
    Vi hadde egentligen planerad nyårsbröllop med färgtema; Vit,silver og kongeblå, Eller vit, silver och mörk lila :)
    Ja, vitt, silver och lila skulle jag också kunna tänka mig som nyårsfärger :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-06-06 21:28:44 följande:
    daniiel skrev 2013-06-06 21:26:59 följande:
    Jag förknippar den nog dock mer med jul faktiskt :P
    Speciellt om det är så nära juletider som tex nyår är ;) Mitt i sommaren så kanske jag skulle förknippa den mer med kärlek, eller kring alla hjärtans dag iaf :P
    Ja det känner jag också. Julen har ju precis varit då, så det känns mer som "bröllop med jultema" än kärlekens varma färg då...
    daniiel skrev 2013-06-06 09:12:54 följande:
    Jag tycker att nyår är vitt, silver och blått! Jul är för mig rött, guld och grönt. Jag tycker därför inte att nyår är guld eller rött alls :P
    Det finns så många nyårsdekorationer i guld, och det brukar dyka upp "duka för nyår-reportage" varje år där dom har dukat med guld. Så därför tycker jag att guld passar till nyår också. Glad Även om silver väl är lite vanligare...
    Metaller är ju dessutom neutrala (alltså när man pratar färger så är en metallfärg som silver, guld, koppar osv alltid neutral och kan kombineras med vad som helst).

Till ett nyårsbröllop så hade jag valt en riktigt blå, kungsblå eller liknande. Eller någon annan kall men ändå kraftig färg (mörk skogsgrön, mörklila/ purpur eller liknande) och bara haft som accentfärg. Och haft vitt och silver som huvudsaklig färg.
    Och då behöver man ju inte krångla så mycket med dekorationer heller. 
    Vita dukar, silverfärgade bestick, ljusstakar / kandelabrar i silver och så några stänk färg här och där (en och samma färg dock). Kanske färgade servettringar, lite färgade paljetter eller något som är utstrött över duken...

• Rosorochkärlek

För nyår skulle jag ha valt vitt + silver och guld, men det går ju egentligen att kombinera hur man vill.

Silver + ljust grönt för en vintrig look med känsla av vår
    Guld + mörkblått för lite kunglig känsla
    Silver + svart för mer dramatik

Eller skippa metallerna och använd t.ex. olika färger.
    Kalla pastellfärger som påminner om en vinterhimmel
    Varma djupa, färger som ger ett ombonat intryck

Vilken känsla vill du ha på bröllopet? Vill du ha lite festyra med glitter och konfetti, vill du ha sval elegans, varmt och mysigt, färgglatt och karnevalsstämning, gammaldags, modernt, lekfullt?

Jag tror att det är bättre att börja med känslan man vill ha och sedan bestämma färger. Det blir ofta lättare så.

Lycka till!

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • FruForsmark

Alltså ett vinterbröllop med mörkröda/nästan svartröda rosor är grymt vackert till en vid skrud. Jag röstar på vitt/rött/svart/silver :)

• frekar

Ååå super, tack så mycket!!
    Det finns ju oändliga möjligheter på nyår också, det som är hel spikat som bordsdekoration är konståkningsskridskor som ska sprejas med guld/glitter :)  så jag får utgå från lite silver och guld iaf :)

Svar på tråden Färgtema- Nyårs bröllop 2013