• Anonym

Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?

Vad är det egentligen som kostar så mycket?

Alla säger att bröllop är DYRT, men jag kan inte riktigt se vad det skulle kunna finnas för svarta hål som suger pengar. Vilka är de stora posterna som drar mycket pengar? Börar ju fundera på ifall vi missat något.

• Svar på tråden Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?
  • ThereseV
    niriel skrev 2013-06-04 09:30:55 följande:
    DN Ekonomi hade en liten artikel om detta idag, enligt följande länk:

www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det

Det är dock lite spännande att de verkar ha glömt alternativt struntat i kostnad för brudklänning, men det kanske är för att den kostnaden varierar så mycket och är svår att sätta ett spann på. 
    Det känns ju som att dom tagit i lite väl ibland.. 50 kr/bit för en billig tårta, 75-80 kr/snitt? Det stämmer ju inte riktigt enligt min erfarenhet iaf...
  • Anonym (corby)

ja ett bröllop behöver inte bli så dyrt och så kan det dra iväg och kosta hur mycket som helst också. allt efter ens preferenser. de dyra posterna för mig och min blivande blir middagen. det kommer kosta ca 35 tkr för 40 personer. då ingår allt, välkomstdrink, 3 rätters, dricka och bröllopstårta. bröllopsresan kostar ungefär lika mycket. och tillsammans med ringarna och andra småutgifter här och där har jag budgeterat 100 tkr för böllopet. det jag antagligen kommer lägga minst pengar på är klänning, hår och smink. har inte hittat bröllopsklänning ännu men skulle helst vilja ha en enkel, knälång vit klänning typ studentklänning.

• SoonToBeBride2013

Middagen kommer kosta mest, det blir en del pengar när man bjuder över 100 personer på middag och dryck (om man nu väljer att göra det). Sedan kostar fotografen och ringarna en del också.

Sedan beror det ju på vad man prioriterar också .... :)

• Madicken

Ni som har valt buffé, vad har ni fått betala? Har ingen koll och vet inte vad jag ska sätta för ca:pris i budget. Vi blir ca 40 pers. 

• FruForsmark

Ett bröllop behöver inte kosta något och det kan kosta en förmögenhet beroende på vilken typ av bröllop man vill ha.

Herrgård/slott vs bygdegård/föreningslokal 100 gäster vs 10 gäster Catering vs egen gjort mat blomarrangemang vs hemmaplockat diamantring vs en traditionell slät Dyr brudklänning vs en hyrd eller begagnad Proffsfotograf vs amatör Öppen bar vs egen köpt dryck Smekmånad vs ingen resa

.... och däremellan ett stort spann.

• jenniferochaugust
    Madicken skrev 2013-06-05 11:21:25 följande:
    Ni som har valt buffé, vad har ni fått betala? Har ingen koll och vet inte vad jag ska sätta för ca:pris i budget. Vi blir ca 40 pers. 
    Vi har valt buffé till varmrätt, det är alltså ett pris exklusive förrätt, eftrrätt och dryck.
    Då är det 240 kronor per person som gäller.
  • xanthine
    Vi har valt denna buffén:
    Rosépepparlax med citron- och dilldressing
    Örtmarinerad kyckling
    Flatrökt skinka
    Grön sparris med aioli
    Spenat- och ostpaj
    Potatissallad med örtdressing
    Blandad sallad med tomater och gurka samt olika sorters sallad
    Brieost och fikonmarmelad samt vindruvor
    Hembakat bröd, smör

Och för detta betalar vi 210:- per person  
  • Madicken

Tusen tack jenniferochaugust & xanthine!! Låter ju kanon. Tack för info

• kj79

Förstår inte heller riktigt. Vi kommer hålla ned kostnaderna rejält och det är väl maten och bröllopstårtan som kommer att kosta mest. Lokal kostar inget, fotograferar gör en bekant, bröllopstårtan gör en annan bekant, min m2b ska köra bröllopsbilen(våran!) eller kanske en kompis ska köra oss i sin bil, klänningen köpte jag billigt på blocket, skorna köpte jag på rea, inbj.korten har vi gjort själva osv.  Blommor kommer väl kosta en del också (dekoration osv). Men t.ex brudbuketten kommer kanske vara en "vanlig" bukett eller så gör jag själv. Men man prioriterar ju olika såklart. Jag känner bara att jag vill vara med och bestämma och göra själv så pass mycket så på så sätt kan man också hålla nere kostnaden. Så mat och tårta kommer kosta. Sen kommer vänner och bekanta göra fika, t.ex. andra tårtor till oss osv. 

• dellelgarin

Våran Buffe kostade 299:- /person
    plus förätt som stod på bordet 100:-/person
    plus tilltugg till drinkar och tårta

• dellelgarin
    Sedan tillkommer det kostnader för att frakta maten ställa upp den osv...
  • Viskan01

Hej! Tycker inte vi blivit ruinerade på kuppen men visst kostar det. Vi valde att ha festen hemma.Det vi la mest pengar på var festen vi hade buffé som var delvis caterad italiensk plockmat. Bakade lite pajer. Gjorde sallader och pasta sallad köpte bröd. Till barnen hade vi grill hamburgare och korv. De tog av buffen Vi tog glasstårta till de vuxna och glass med massa tillbehör till barnen. Vi tog lite olika alternativ på dryck eftersom halva sällskapet inte drack alkohol. Sedan hyrde vi in ett band. Så det blev dans. Vi täckte in garaget med massa tyger satte upp ljus slingor gjorde egna blomsterdekorationee.Vi hyrde ett tält som vi ställde utanpå garaget. Lakan till stolarna fick vi tag på via bröllopstorget.Vi fick låna bord och stolar av kyrkan. Man kan hyra billiga lokaler hos bygdegårdar. Det går att fixa en fest även med små medel. Ingen av gästerna klagade på maten fast det inte var 3 rätters de fick själva fylla på dricka och gå till buffé bordet. Vi hade vänner som skötte buffén och fyllde på. Barnen hade så kul så se glömde bort godispåsarna som skulle delas ut senare på kvällen. Vi ville ha fest med våra vänner och fira att vi funnit varandra. Samtidigt har vi barn sedan tidigare så att lägga en förmögenhet på bröllop kändes inte aktuellt. Vi fick en härlig fest ett vackert personligt bröllop.Det var underbart roligt det är viktigt att fira kärleken!

• annapia

Vi vigde oss på tu man hand utomlands. Vi har båda varit gifta tidigare och ville ha ett annorlunda bröllop som ingen av haft tidigare, med bara oss två. Där var vi helt överens. Det var så underbart att hela dagen fokusera på varanndra, kärleken brann i luften och dagen var magisk. De stora kostnaderna för oss blev därför själva resan där vi verkligen unna oss lyx utöver det vanliga samt våra vackra ringar som är en viktig symbol för vår kärlek
    Det är viktigt att innan man bestämmer sig verkligen tänka igenom vad är viktigt för just Er och även hålla sig till den budget som är avsatt eller det ekonomiska utrymme som finns. Bröllop på avbetalning är inte roligt.

• Doofie

Vi hade inte räknat in annonskostnad och tackkort i första budgeten, eftersom det kom efter själva bröllopet. Glömde även räkna med ljudsystemet.

Att maten/lokalen, ringarna, fotograf, kläder/outfit är stora poster (om man vill) är ju redan nämnda. Det var iallafall våra största poster.

• Tin

Det är precis som många skriver innan så mycket beroende på vad man vill ha för typ av bröllop. Jag kan ta mig själv och en vän som exempel. Min vän gifte sig i mars och bröllopet gick på 260 000. Då har de valt en otroligt fin lokal (med serveringstillstånd vilket höjer priset på drycken), stor bröllopstårta, fotograf som följer dem hela kvällen, en dyr klänning, hyrt bilar till kyrkan, hyrt häst och vagn mellan kyrka och lokal, hyrt bil från lokalen, åkt till bahamas på bröllopsresa. Konceptet var "LYX" om man så säger. Jämför man det med det bröllop vi kommer ha är det mer "spartanskt". Vi kommer bjuda på 3-rätters och ha fri bar (köper själva). En kompis fotograferar (är mycket duktig!) Blivande svärmor bakar kanelbullar som vi kommer ha ist för tårta. Skippar helt transporter eftersom det tar 2 min att promenera mellan kapellet och ladan där i ska hålla festen. Brudklänning på second hand och kostym inköpt med bra rabatter så vårt kalas hamnar på 50 000 med lika många gäster. :D

• Tin

Glömde nämna att bröllopsresan går på tot 3000 för bara flygbiljetter eftersom vi inte är så "kräsna" och lånar min mammas ställe i spanien med bil :) Hade vi inte haft tillgång till det hade vi nog skjutit upp bröllopsresan tills vi firar 1-årsdagen för att hålla ihop det rent ekonomiskt :)

Svar på tråden Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?