• Anonym

Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?

Vad är det egentligen som kostar så mycket?

Alla säger att bröllop är DYRT, men jag kan inte riktigt se vad det skulle kunna finnas för svarta hål som suger pengar. Vilka är de stora posterna som drar mycket pengar? Börar ju fundera på ifall vi missat något.

• Svar på tråden Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?
  • xMariax

Det beror helt på hur man prioriterar.. För oss kommer det att bli min ring och festlokalen. Mina föräldrar vill betala min klänning, annars hade den varit det dyraste.

Jag skulle däremot vilja påstå att det är alla SMÅKOSTNADER som får pengarna att flyga iväg, inte de få dyra sakerna.. 

• Chicita

Det är gratis att gifta sig.

Det är allt runtomkring som kostar pengar
    Så det beror ju på vad du vill lägga pengarna på och hur mycket du är villig att lägga (och i vissa fall vilka förväntningar omgivningen har) 

• stormhelen

Det handlar som många av tidigare talare varit inne på, vad för typ av bröllop som man vill/ska ha.

Har man ett bröllop som chicita beskriver så kan det vara gratis till att bara kosta några hundra lappar.

Har man istället ett bröllop där man t.ex. gör maten själv och har festen i sin eller någon bekants exempelvis trädgård så kan man ju komma hyffsat billligt undan.

Har man däremot ett bröllop där man anlitar experter som ska sköta allt så drar det ju snabt iväg.

Så kort och gått så handlar det om typen av bröllop som man har. Det blir så dyrt / billigt som man gör det till.

För oss är det främst maten (där lokal hyra och annat ingår - lokalen sköter allt som har festen till), ringarna och fotografen som är de största posterna.

• jenniferochaugust
    Dyraste posterna på vårt bröllop är:
    1. Mat, dryck och lokal som står för halva budgeten ungefär (själva middagen alltså)
    2. Fotografen som vi valt att ha med hela dagen
    3. Liveband som vi absolut ville ha

Ett bröllop behöver inte alls bli dyrt! Det går att göra precis hur billigt eller dyrt man vill :)
  • Madicken

Vi kommer satsa mest på maten och ringarna!

• Anonym

Vi har hyrt ett slott så lokalen kommer gå på 10 000kr minst och då ingår inget. Catering och personal plus tårta kommer gå på 13 000kr enligt offerten. Ringarna runt 30 000kr, kläderna någon tusenlapp eller två då brudklänning redan är klart och mannens kläder kommer hyras. Fotografen kommer kosta 5 000kr. Blommor ca 2000kr. Allt som allt räknar vi med mellan 70 - 120 000kr

• PimPim83
    stormhelen skrev 2013-06-03 00:30:28 följande:
    För oss är det främst maten (där lokal hyra och annat ingår - lokalen sköter allt som har festen till), ringarna och fotografen som är de största posterna.
    Samma här!
  • xanthine

Maten! Beror ju på vad man anser är dyrt... Men mat till 70pers är inte gratis direkt Vi kommer ha buffé... Skulle vi haft 3-rätters hade det utan problem gått på 70 000:- eftersom kuvertpriset ofta ligger kring 1000:- på många ställen...

• dellelgarin

Våran största utgift är maten vi har valt buffe men med förätt och tårta utanför och priset för buffen (utan personalkostnader) är lika hög som en bra varmrätt på en riktigt shyss krog.
    Efter det kommer ringarna inga dyra grejer men tillsammans 30 000:- iallafall..sen är det liveband fri sprit osv,, men jag håller verkligen med om att det är smågrejer som kostar pengar, vi har festen hemma vilke gör att vi köpt mycket av porslin och glas själva för det kostar likamycket som att hyra :) vi har inte räknat in vad det kostat oss att färdig ställa lokalen fölr ändamålet efterssom vi renoverat ett helt ladloft, och tur är väl det :)

Handlade ljus och lite smågrejer idag gick på rätt många hundralappar, många bäckar små. Packade precis kuvert till solist, chaufför fotograf och hjälpreda,,, harkel. ja som sagt många bäckar "små" :)

Vi har ändå ett enkelt bröllop men vi har lagt pengar på detaljer ...

• niriel

DN Ekonomi hade en liten artikel om detta idag, enligt följande länk:

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det

Det är dock lite spännande att de verkar ha glömt alternativt struntat i kostnad för brudklänning, men det kanske är för att den kostnaden varierar så mycket och är svår att sätta ett spann på. 

Svar på tråden Vilka är de stora kostnaderna för ett bröllop?